Inlägg från: Anonym (Övning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Övning)

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Övning ger färdighet! Om man inte lärt sig en bra studieteknik på gymnasiet eller om det var längesen man pluggade så tar det ett tag att komma in i det. Efter ett tag har man förhoppningsvis hittat tillräckligt bra vanor för att klara av studierna på ett bra vis. Man blir också bekant med olika facktermer och uttryck inom ens område och slipper lägga energi på att förstå dem.

Universiteten har ofta någon typ av hjälp med studieteknik där man kan få tips och lite peppning - åtminstone var det så när jag pluggade (fast jag provade aldrig på att få hjälp).

Vill absolut inte trycka ner dig i skorna nu men distansstudier tror jag nästan är ännu svårare än vanliga studier. De kräver ännu mer självdisciplin och engagemang. När du klarat av din första kurs tycker jag du ska vara riktigt nöjd med dig själv!

• Anonym (Övning)
    Subliminal skrev 2014-08-24 08:29:59 följande:

Jag har också alltid haft lätt för mig i skolan och aldrig behövt plugga. Det bidrar tyvärr till att man ofta blir plugglat och inte har någon studieteknik. Det som har fungerat bäst för mig är att plugga tillsammans med andra. Gå igenom anteckningar, diskutera och leta upp saker i böckerna som du/ni vill öka er förståelse för.

En annan sak som har fungerat bra för mig är att anteckna mycket (gärna på dator) under föreläsningarna och komplettera powerpointen vi fått av läraren med mina egna kommentarer. Det är ofta dessa jag har använt som underlag när jag har pluggat också, eftersom lärarna ofta utgår från de punkter som de tycker är viktiga inom området.

Fniss, känner mig som en stenåldersmänniska när du skriver att man ska anteckna på dator och komplettera lärarnas PPT med egna anteckningar. Slutade plugga för nio år sedan och även om det givetvis fanns bärbara datorer så var det i princip ingen som hade det (för dyrt då) och nästan inga föreläsare hade PPT så man fick anteckna för hand tills fingrarna krampade :D

Allt var INTE bättre förr, hehe.
  • Anonym (Övning)
    Zmulin skrev 2014-08-24 07:57:34 följande:

TS, Vissa människor styrs mer av sin högra hjärnhalva, vissa människor styrs mer av sin vänstra. De som styrs mer av den vänstra har generellt sett lättare för språk och en såkallad "plugghjärna". De har lättare i skolan.
    De som styrs mer av sin högra hjärnhalva har lättare för annat och är generellt sett mer kreativa och analytiska.

Om ens vänstra hjärnhalva är dominant så kan man memorera saker lättare, vilket exempelvis är en fördel i dagens skola. Därför lär dessa människor ofta upplevas som smartare, men det är bara så enkelt att intelligens är mer än att bara kunna klara av skola. De som använder höger hjärnhalva mest är intelligenta på andra sätt som kanske inte värderas lika mycket i dagens samhälle. 

Du är inte dum, du har bara svårt för att lära dig på det sättet dagens skola är utformad. Vilket inte är konstigt, att tro att alla människor ska kunna passa in i ETT system ÄR befängt. 

Om du vill veta mer kan du skicka ett PM. 

Mja, beror inte det på vad man pluggar? Om dina påståenden nu stämmer, vilket jag inte har en aning om, så borde en person som styrs av höger hjärnhalva ha lättare för att plugga konstnärliga och mer tekniskt inriktade utbildningar. En person som kan memorera saker och ting får inte nödvändigtvis någon djupare förståelse för det som hen ska komma ihåg. Ta t.ex. en formel - det är en sak att komma ihåg formeln utantill och kunna "sätta in rätt siffror" och en helt annan sak att förstå vad formeln egentligen avser. 

Jag håller inte alls med om att kreativa och analytiska begåvningar inte värdesätts i dagens samhälle. Tvärtom påpekas ju jämt och ständigt bristen på t.ex. ingenjörer (som borde falla inom kategorin analytiska begåvningar) och de spås en lysande framtid. 
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?