Inlägg från: manolito |Visa alla inlägg
  • manolito

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Jag har två st avklarade långa utbildningar bakom mig, men misslyckats att avsluta flera distansutbildningar, pga bristande självdiciplin och motivation.
    Mina erfarenheter från mig slälv och andra är att man överskattar svårigheten men underskattar arbetsmängden.
    Har du svårt med självdiciplin så rekommenderar jag någon kurs eller utbildningsprogram med mer fysiska träffar och schemalagt arbete. Distansutbildningar har betydligt fler avhopp.
    Känner du svårt med motivationen kan det vara att du valt fel ämnesområde.

• manolito
    Anonym (Dum?) skrev 2014-08-24 10:51:57 följande:

Om ni bara kunde förstå hur mycket ni hjälpt mig! Jag ska sluta tro att jag är dummare än andra. Det jag stuper på är precis som ni säger att jag är lat och har förlitat mig på att allt ska lösa sig av sig självt, jag har inte insett hur mycket jobb det krävs för en examen. Men jag ska se över vissa bitar nu, t.ex. får jag försöka leja barnvakt en kväll per vecka så jag får mer tid att läsa. Jag ska laga mat i dag och lägga göra matlådor för hela veckan. Såna grejer måste fungera om tiden ska räcka till, förutom att läsa ska jag också jobba en del och den kombinationen är olycklig. Men ett måste ekonomiskt.

Tack snälla ni!!!

Kanske du kan prata med din arbetsgivare om att få studera på din arbetsplats? Kanske lättare att få ro där än där hemma?
    Du kanske tom kan få lägga en viss del av arbetstiden på dina studier, eftersom målen är att ta ut examen så att de kan anställa dig.
  • manolito
    Anonym (kemist och psykolog) skrev 2014-08-27 13:38:15 följande:
    tröttnade på forskarvärlden (hann med att doktorerar och köra lite postdok innan jag bytte inriktning). helt ok att doktorera men efter det gäller det att verkligen verkligen brinna för forskningen - stor tid går ut på att söka anslag och rädda sin existens. Jag brann inte tillräcklig längre. 

Har alltid velat bli psykolog men kom inte in. Nu på ålderns höst var högskoleprovet inget problem längre. Nästan lite fuskigt :)
    Intressant. Var kemist i privat sektor inget som lockade? Kan tänka mig att man tjänar ganska mycket bättre jämfört med psykolog. Men pengar är inte allt såklart.

Är själv civilingenjör men funderar att skriva högskoleprov för att kunna söka in till läkarlinjen.

Vad hade du i snitt från gymnasiet? Vad fick du för poäng på hp?
Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?