Inlägg från: tjallamallan |Visa alla inlägg
  • tjallamallan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Toppen med ny tråd!

Är i v.7 och mår fantastiskt bra om jag jämför med mina 2 tidigare graviditeter. Då tog jag mig knappt upp ur sängen. Nu mår jag knappt illa alls men har extremt ont i brösten och jag är grymt trött, vilket inte är så bra då jag jobbar natt.

Vad gäller viktuppgång så har jag legat på ca +15kg med båda barnen, hoppas jag inte överstiger det denna gången. Ju äldre man är desto svårare att gå ner, och jag är ju inte särskilt ung längre.

• tjallamallan

Blir så konstigt när man skriver från mobilen. De där sista frågetecknen ska ju inte va med i förra inlägget.

• tjallamallan

Nu har även mitt illamående tilltagit med råge. Usch vad jobbigt det är, bara tanken på att stiga upp ur soffan gör mej kallsvettig. För att inte tala på tröttheten, ramlar i säng strax efter kl 21 varje kväll trots soffläge hela dagen. Är riktigt orolig för hur jag ska klara mina jobbnätter framöver. Går på imorn kväll, har varit ledig i 9 nätter så sist jag jobbade hade jag inte hunnit bli så trött. Får nog avslöja mej för kollegan som nog kommer att undra över denna plötsliga trötthet.

• tjallamallan

Phuuu, nu har jag snart kämpat mej igenom två nätter på jobbet å det har varit tungt. Är så extremt trött så det är ett fasligt sjå att hålla ögonen öppna. Första natten mådde jag så fruktansvärt illa så jag fick springa å kräkas med jämna mellanrum, inatt har jag dock mått bättre. Nu är jag snart ledig 4 nätter, underbart!

Jag har fött båda mina barn vaginalt och tänker förhoppningsvis göra det med nummer tre också. Kvinnokroppen är skapad för att föda barn vaginalt och det är en fantastisk upplevelse. Sen finns det dock situationer då vaginalt inte är möjligt och då är kejsarsnitt ett ypperligt komplement såklart. Nu ska jag försöka hålla mig vaken i tre timmar till, sedan väntar sängen - som jag längtar!

• tjallamallan

Jag har ännu inte bestämt mej för om jag ska göra KUB-testet... (är 36 år) Tycker det är jättesvårt, tänk om man får hög risk - hur ska man tackla det??? Kommer ju ändå aldrig att göra ett fostervattensprov med tanke på missfallsrisken. Det lutar nog åt att jag faktiskt hoppar över det. Hur har ni andra tänkt?

• tjallamallan

Någon mer som känt av sammandragningar så här tidigt i graviditeten? Är i v. 12+3 och känner tydliga sammandragningar vilket känns lite olustigt. Har två barn sedan tidigare så jag är ganska säker på vad jag känner. Skulle ni åka in till akuten eller avvakta? Har känt av det vid flera tillfällen, inte bara idag. Var till bm för 1.5 v. sedan för provtagning, inga bakterier i urinen.

• tjallamallan

Nej! vi ska INTE kolla vilket kön barnet har.

Självklart tycker jag att det är upp till var och en och man gör såklart som man vill. Personligen tycker jag att det förtar spänningen lite, som att att öppna julklappen innan julafton. Kollade inte kön på våra två tidigare barn heller.

• tjallamallan

Jag har valt bort Niferex pga att jag mådde så illa av dom. Äter istället Duroferon som jag tycker är mycket bättre för mej. Blir dock väldigt hård i magen men äter linfrön och kiwi varje dag för att hålla igång magen och det funkar bra.

• tjallamallan

Tydligen så har "kopierafunktionen" i min telefon tagit en paus...

Fick ju fint vänta ytterligare 5 dagar på BF enligt förra veckans RUL.

28 April gäller nu. Tog inte reda på kön.

• tjallamallan

Jättegulligt att nån vill göra mej 10 år yngre. Får dock bita i det sura äpplet och erkänna att det blivit fel. Är 36 år...

• tjallamallan
    ullin skrev 2014-12-03 21:13:55 följande:

Vad lustigt att ingen av oss med bf 28/4 tagit reda på kön. :)

Haha, satt just å tänkte detsamma....

Har två barn sedan tidigare och har aldrig kollat kön. Vill gärna ha det kvar som en surprise på den stora dagen.
  • tjallamallan
    madde10 skrev 2014-12-04 10:21:17 följande:

Jag har inte vaccinerat mig ännu. Min barnmosrka sa ingenting om det när jag var där förra veckan, kanske hon glömde? Velar fram och tillbaka. jag var också gravid 2009, som nån annan här i tråden och det var sån hysteri över svininfluensan. Då vaccinerade jag mig för jag kände sånt tryck att göra det. Nu är jag mycket tveksam.

Jag var gravid med dottern 2009 och då vaccinerade jag mej, tror det berodde på hysterin som då rådde. Nu kommer jag inte att vaccinera mej, trots att bm råder mej till det pga mitt yrke. Ingen mer skit i min kropp!!!
  • tjallamallan

Är på jobbet och har lyckats åka ifrån mina novalucol... Nån som har nåt bra tips mot halsbrännan? Vet verkligen inte hur jag ska klara natten annars...

• tjallamallan
    amandanS skrev 2014-12-06 01:16:20 följande:

Mjölk och/eller banan brukar lindra för stunden på mig, om du har tillgång till de på jobbet vet jag dock inte :)

Tack! Det hjälpte en stund iallafall. Två timmar kvar tills jag får åka hem till sängen - och mina novalucol.

Usch vilken lång natt det har varit. Börjar bli riktigt jobbigt att endast jobba nätter nu... Nån mer som känner likadant?
  • tjallamallan
    Madelen b skrev 2014-12-06 10:29:07 följande:

Vatten med bikarbonat i är super, enda som funkade med sonen. Bubbelvatten och banan kan oxå lindra!

Jag jobbar inte nätter men seena kvällar usch så segt de är, framför allt hela helgerna! Får knappt träffa min familj! Och de tär som tusan på kroppen!

Bikarbonat brukar jag använda mig av när jag inte är gravid. När jag googlade på det så stod det att man inte ska ta det som gravid - har ingen aning om varför...

Ja, vaken nattjobb suger riktigt hårt just nu. Lyckades somna i 2.5 timmar och vaknade nu. Hoppas innerligt att jag klarar att somna om igen. Har ju fyra nätter kvar, bläää....
  • tjallamallan
    ullin skrev 2015-01-19 13:14:14 följande:

Tjohoooo. Tvåsiffrigt idag. 99 dagar till bf.

Samma här!!! På vinnarsidan
  • tjallamallan
    Sommarsnö skrev 2015-02-12 15:55:22 följande:

Alltså jag känner mig kissnödig jämt trots att jag precis varit på toa. Gör ni det också? Det är som om det gör ont i nedre delen av magen och trycker på fast jag precis kissat. Idag när jag gick promenad fick jag plötsliga ilningar som gjorde lite småont och det kändes som om jag skulle kissa på mig och ett tryck. Någon annan som känt så?

Urinvägsinfektion kanske? Kolla upp det så du inte går omkring med det. Inte bra!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)