Inlägg från: Våtmark |Visa alla inlägg
  • Våtmark

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hej alla!! Har precis varit på ultraljud för att datera graviditeten. Går in i v.10 idag, fick se ett liv som låg & sprattlade lite =) underbart!! Nu kan jag slappna av! Har kikat in här då & då men har inte haft orken att ens kommentera, har mått grymt dåligt med illamående osv men nu har det lättat! Firade med att köpa 2 par mammabyxor, har knappt några byxor som jag kan knäppa, illamåendet blir mycket värre när byxorna spänner över magen.. Så himla skönt detta att få se livet sprattla i magen!

• Våtmark
    elouiseh skrev 2014-10-01 17:11:44 följande:

Tänker inte vaccinera varken mig eller bebben sen när den kommer ut. Finns massor av information om varför man bör stå över vacc. Mitt barn kommer heller inte att få k-vitaminspruta om den föds under normala förhållanden. Någon mer som är i samma spår? Sen avnavling? :)

Jag kommer be om sen avnavling denna gången också, visste inte om det med dom två första, men mitt 3e barn fick sen avnavling, varför inte?!

Kommer inte vaccinera mig!

berätta gärna mer om K-vitaminsprutan, plus & minus.

• Våtmark

Finns här någon massör här inne? Inboxa mig gärna isf, jag hinner inte riktigt med flödet här inne!

• Våtmark
    agirlnamedbill skrev 2014-10-02 14:25:50 följande:
    Vad innebär sen avnavling? Vad har det för koncekvenser för barnet?
    Sen avnavling innebär att man inte har så bråttom med att klippa navelsträngen, man väntar några minuter tills navelsträngen är slapp & blek, då har blodet pulsat klart. Om man har bråttom med att klampa & klippa förlorar barnet upp emot hälften av sitt blod, för det blir kvar i navelsträng & moderkakan, mamman riskerar också att blöda mer. En del barn får fram emot 6-månadersåldern järnbrist, pga att dom blivit av med så mycket blod vid förlossningen. Det finns studier som visar väldiga fördelar med sen avnavling, bara att googla =D Bl.a. hämtar barnet sig mycket fortare efter förlossningen.
    Jag tycker att det är hur logiskt som helst med sen avnavling, varför inte låta barnet få sitt blod? Då är heller inte moderkakan så väldigt blodfylld & även lättare att föda fram.
    Dom flesta köper konceptet rakt av på förlossningen, dom vet väl vad dom gör kan man tycka?! Men vid sen avnavling får dom inte stamcellerna från barnet som dom använder i forskning.
    I vissa fall funkar inte sen avnavling, t.ex om barnet behöver akutvård direkt efter förlossningen.
    Vid min senaste förlossning stod det i min journal, i mitt förlossningsbrev + att både min man & jag påminde dom om att vi ville ha sen avnavling, men det var nära att det inte blev så,, fick ryta åt dom direkt efter förlossningen. Till deras försvar så gick min förlossning i rasande fart så dom glömde sig lite antar jag, men tur att man hade det i bakhuvudet.
  • Våtmark

Vet inte hur jag ska lyckas lägga in magbild, men men, den har vuxit iaf =D
    4e barnet & en helt annan graviditet än dom andra 3..
    Har haft absolut noll matlust från dag 1, extremt illamående framförallt på kvällarna där jag bara legat i fosterställning i soffan & sippat på isvatten & knappt ens orkat vara kontaktbar, men nu har det lättat betydligt!
    Äcklad av den mesta maten, men även det har lätta. Är i v.12 idag! Fick se lilla krabaten sprattla runt på ultraljud för 2 veckor sen.
    Har gått upp 1 kg nu, vid dom andra graviditeterna har vågen stått på +4-5kg vid denna tiden. 
    När jag väntat barn innan har jag varit extremhungrig från början & fnyste åt barnmorskans råd om 1 extra frukt om dagen dom första månaderna, kunde äta som en häst från morgon till kväll! Nu orkar jag knappt äta, får tvinga mig själv & äta smått hela tiden. Någon annan som har det så?

• Våtmark

Jag är i vecka 13 nu & känner livmodern strax uppe vid naveln redan, någon mer som har det så? 4e barnet visserligen men lite skraj blir jag att det ska vara fler än en..

• Våtmark
    Sunnza skrev 2014-10-14 12:58:04 följande:

Hej ! Jag är i 15 veckor idag :) bf 16 april det är mitt fjärde barn och jag är 26 år :)

Hej! Kul med fler som väntar fjärde! Jag är i v.13. Jag har redan känt fosterrörelser, är helt säker på det =D Med dom andra 3 kände jag inte fullt så tidigt
  • Våtmark
    Betis skrev 2014-10-17 20:35:19 följande:
    Jag är också i 13+0 imorgon. Trodde inte att någon annan hade BF 24/4 som mig alla andra här inne är så långt gångna. Det är kul att få följa er alla Kram på er
    Jag har bf 24/4, är enligt uträknaren i 13+0 idag, inte imorgon? En tredjedel avklarad! Woohooo =D
  • Våtmark

Någon mer här som inte känner sig gravid? Är i v.13+1 idag. Det hemska illamåendet gav med sig i 12e veckan tack & lov så nu mår jag bara bra. Har mage, men ändå nojjar jag mig =/ Fick se bebis sprattla på ultraljud för en månad sen.

Något som skiljer sig från dom andra 3 graviditeterna är att jag har dålig aptit, äter regelbundet så mycket jag behöver, det slinker även ner en del onödigt.. & hittills har jag nu gått upp 1,4kg, till skillnad mot 5+ vid denna tiden med dom andra(sen har det stannat på + 11/12 kg allt som allt.

Vet att ingen graviditet är den andra lik, men man kan ju inte låta bli att jämföra.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)