agirlnamedbill skrev 2014-10-02 14:25:50 följande:
Vad innebär sen avnavling? Vad har det för koncekvenser för barnet?
Sen avnavling innebär att man inte har så bråttom med att klippa navelsträngen, man väntar några minuter tills navelsträngen är slapp & blek, då har blodet pulsat klart. Om man har bråttom med att klampa & klippa förlorar barnet upp emot hälften av sitt blod, för det blir kvar i navelsträng & moderkakan, mamman riskerar också att blöda mer. En del barn får fram emot 6-månadersåldern järnbrist, pga att dom blivit av med så mycket blod vid förlossningen. Det finns studier som visar väldiga fördelar med sen avnavling, bara att googla =D Bl.a. hämtar barnet sig mycket fortare efter förlossningen.
Jag tycker att det är hur logiskt som helst med sen avnavling, varför inte låta barnet få sitt blod? Då är heller inte moderkakan så väldigt blodfylld & även lättare att föda fram.
Dom flesta köper konceptet rakt av på förlossningen, dom vet väl vad dom gör kan man tycka?! Men vid sen avnavling får dom inte stamcellerna från barnet som dom använder i forskning.
I vissa fall funkar inte sen avnavling, t.ex om barnet behöver akutvård direkt efter förlossningen.
Vid min senaste förlossning stod det i min journal, i mitt förlossningsbrev + att både min man & jag påminde dom om att vi ville ha sen avnavling, men det var nära att det inte blev så,, fick ryta åt dom direkt efter förlossningen. Till deras försvar så gick min förlossning i rasande fart så dom glömde sig lite antar jag, men tur att man hade det i bakhuvudet.