Inlägg från: Miniräka |Visa alla inlägg
  • Miniräka

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Helt ny här på Familjeliv och vad härligt med en positiv tråd! 

Har inte riktigt vågat glädjas eller prata för mycket om graviditeten p g a ett MA i april, men nu är t o m KUB avklarat och känner mig som en superkvinna med superbebis över att som 39-åring fått över 1:17000 på testet!

Nu en massa frågor jag samlat på mig;
     - Vilken barnvagn är bäst om man vill kunna ge sig ut i skogen på elljusspår?
    - Mammakläder - vart hittar man de snyggaste. Vågade mig på ett par tighta grå jeans från H&M igår, men vill gärna ha tips på fler. Skulle typ vilja ha skinnbyxor och snygga skjortor och t-shirts. De flesta skjortor är mer blusar och lite för gulliga för mig som person då jag redan ser ut som en snäll cockerspaniel och behöver lite go i stilen. Tyst
    - Har just flyttat till hus och vill kunna flytta bebisen mellan över och nedervåning utan att väcka den. Är Moseskorgen bra?
    - Vågar man köpa ett litet babyplagg nu tro?
    - När berättar ni på jobbet att ni är gravida?
    - Har ni växtvärk som känns lite som mensvärk/ischias?

Ja lite frågor från en som ännu inte börjat prata med nära och kära runtomkring som gärna tar tips och råd från andra.
  • Miniräka
    Helt ny här på Familjeliv och vad härligt med en positiv tråd! 

Har inte riktigt vågat glädjas eller prata för mycket om graviditeten p g a ett MA i april, men nu är t o m KUB avklarat och känner mig som en superkvinna med superbebis över att som 39-åring fått över 1:17000 på testet!

Nu en massa frågor jag samlat på mig;
     - Vilken barnvagn är bäst om man vill kunna ge sig ut i skogen på elljusspår?
    - Mammakläder - vart hittar man de snyggaste. Vågade mig på ett par tighta grå jeans från H&M igår, men vill gärna ha tips på fler. Skulle typ vilja ha skinnbyxor och snygga skjortor och t-shirts. De flesta skjortor är mer blusar och lite för gulliga för mig som person då jag redan ser ut som en snäll cockerspaniel och behöver lite go i stilen. Tyst
    - Har just flyttat till hus och vill kunna flytta bebisen mellan över och nedervåning utan att väcka den. Är Moseskorgen bra?
    - Vågar man köpa ett litet babyplagg nu tro?
    - När berättar ni på jobbet att ni är gravida?
    - Har ni växtvärk som känns lite som mensvärk/ischias?

Ja lite frågor från en som ännu inte börjat prata med nära och kära runtomkring som gärna tar tips och råd från andra.
  • Miniräka
    LillaSandy skrev 2015-01-03 22:36:32 följande:

Vad har ni köpt till babyn? När ska man handla allt?

Ojojoj vad man kan handla!

Vi har köpt moseskorg på Blocket till väldigt bra peng och köpte till den till vaggställning.

Har även blivit spjälsäng, madrass, kudden täcke på rean online.

På Pop har de ju också rea så där inhandlades fleeceoverall och skaloverall med avtagbart foder till hennes första höst/vinter eller vår om det passar storleksmässigt.

Hade även förmånen att vara på semester i december och avslutade i New York och den rean gick ju inte av för hackor. Kom hem med kläderfrån nyfött till 18 månader!

Trodde dock att sambon skulle få dåndimpen när jag hittade det perfekta spjälsängsskyddet med tillhörande sängkappa där som prompt skulle med hem, men man kan ju inte säga nej till en gravid kvinna.

I övrigt ska vi i veckan beställa barnvagnen (Emmaljunga) och babyskydd (Maxi Cosi Cabriofix). Har även sett ut i princip allt annat och bokat in dejter med sambon en gång i månaden framöver då vi ska shoppa lite till henne för att dra ut på njutningen och samtidigt göra något extra trevligt tillsammans och att då får överraska den andra varannan gång med det extra trevliga. Gäller ju att passa på och dejta varandra lite extra nu.

Har idag även börjat målaom byrå och tapetsera rummet. Lär väl dröja innan hon kommer vara där, men mysigt att pyssla lite.

Vad har ni för förberedelser och gör ni något extra härligt med era partners inför det stundande föräldralivet?
  • Miniräka

Hej,

Ni som ska föda i Stockholm under april, vilken förlossningsenhet har ni valt och varför?

Står själv lite i valet och kvalet mellan ett par olika.

• Miniräka
    Hanna 681 skrev 2015-01-05 21:37:04 följande:

BB Stockholm har jag valt. Födde där sist, tycker att de har fina lokaler och lugnt miljö.

Tack för era svar på vart ni planerar att föda. Är nog mest inne på BB Stockholm på Danderyd. Närmast för oss och så har man ju Danderyds förlossning som backup om det skulle vara fullt. Har även hört gott om BB Sophia av släkting som tycker sjukhusmiljöer är jobbiga, men vill inte riskera att hamna i bilköerna på Valhallavägen i morgonrusningen om det är då den lilla vill ut. ????
  • Miniräka

Hej alla härliga gravida!

I v 35 och har BF 2 april. Känner mig lycklig och mår och har mått fysiskt väldigt bra förutom en rejäl influensa för ett par veckor sedan. Känner mig nu rätt slut om dagarna och samtidigt rastlös. Jobbigt att känna att kropp och hjärna inte hänger med riktigt längre. Är det fler som känner att kroppen inte riktigt orkar och magen blir spänd, händer och ben svullnar och då lider av rastlösheten som uppstår när man tvingas bromsa ner tempot och vad sysselsätter ni er med? Trött på tv och kan inte fokusera på att läsa. Barnkammaren och övrigt är i princip klart, barnvagnen hämtad och inköpet av kombin sköter mannen. ;) Så van att göra så mycket och framförallt att göra mycket själv.

Har även gått till en PT en gång i veckan för att hålla igång träningen, men kände nu senast att kroppen ska tack, men nej tack och promenader och kanske simning är vad jag ska ägna mig åt.

Har ni andra tips och tricks för att hålla igång fysiskt och mentalt de här sista veckorna mottages dessa tacksamt.

Sover lite halvdant om nätterna som många av er andra och försöker nu gå hem lite tidigare om dagarna och har lyckan att redan ha en inarbetad ersättare på plats på jobbet.

Hur gör ni, tar ni ut semester eller föräldrapenning tiden innan förlossningen?

• Miniräka

Haha! Inser att jag gått all in på allt! Här är det moseskorg med vaggunderrede att ha bredvid sängen i början, en spjälsäng i hennes rum, babynest som min syster så snällt syr.

Har köpt madrasskydd till vagga, spjälsäng och vagn. Till vagga och vagn köpte jag något från Bliss som inte var plastad frotté utan borstad bomull med något skyddslager. Till spjälsängen köpte jag plastad frotté från Rätt Start för att jämföra och se hur de funkar.

Gällande ersättning kom min syster med ersättning i det lilla startkit hon satt ihop som erfaren tvåbarnsmamma och med orden "ifall det kör ihop sig rejält är det bra att ha". Inte något jag stoppar i i första hand, men som sagt om både jag och barnet gråter ser jag inte någon anledning att inte göra det.

Inte långt kvar nu! 35+3 idag!

• Miniräka

Här är man nu i vecka 36+3 och har fått beslut om kejsarsnitt nästa torsdag efter blödningar förra veckan och inlagd för observation på förlossningen i tre dagar.

Min barnmorskemottagning hade utfört det extra ultraljudet i v 32 felaktigt då de skulle se om moderkakan, som ligger i bakvägg, ff låg för livmoderhalsen och sa att den då inte längre låg för och att jag därför skulle kunna föda vaginalt.

Visade sig nu när det blev akuta blödningar och förlossningen gjorde vaginalt UL att moderkakan ligger för och jag omöjligt kan föda vaginalt. Oerhört obehagligt med blödningen och att det höll på att bli akut snitt där och då, men tur i oturen medförde det att de upptäckte det barnmorskemottagningen missat. Tråkigt att inte få föda som planerat, men viktigast att vi alla kommer må bra. Kunde slutat värre om förlossningen kommit igång som vanligt och man kämpat sig igenom allt värkarbete för att sen upptäcka vid krystningarna att här går det inte att få ut någon bebis och då fått ett urakut snitt.

Så om det är någon därute med moderkakan i bakvägg och en moderkaka som ligger för livmoderhalsen var uppmärksam på att de måste göra ett vaginalt ultraljud för att 100% kunna bedöma om moderkakan flyttat sig eller inte. Detta visste uppenbarligen inte alla på min barnmorskemottagning...

Så, här är i varje fall alla väskor packade och klara ifall det blir fler blödningar då de då kommer snitta på en gång.

Blir nu inte längre en del av april-gänget, men hänger nog kvar här ändå. ;)

• Miniräka
    Bell13 skrev 2015-03-10 15:50:47 följande:

Tur i oturen hoppas du mår bra och känner dig ok med snitt. Är lite avundsjuk för jag skulle gärna träffa min bebis så fort det bara går, är rätt färdig med graviditeten nu

Tack, jag mår mycket bra och känner mig väldigt trygg trots snitt. Det är förstås helt fantastiskt att det är så nära nu och att man vet när man får se henne första gången. Samtidigt mår jag så bra och älskar att få stoltsera runt med den här lilla mysiga magen. ;)

Hoppas du själv slipper gå över tiden om du känner dig lite mätt på graviditeten. Kan förstå att den känslan kan infinna sig också.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)