Inlägg från: Tussenn |Visa alla inlägg
  • Tussenn

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Man kanske vågar sig på att skriva här för första gången:) Är i v. 12 (11+3) väntar första barnet och fått sett hjärtat picka i v. 8 och kub är nästa vecka.

Har i ett dygn nu känts som en muskel i magen drar ihop sig och som att magmusklerna är trötta. Tänkte på om det är sammandragningar men känns lite tidigt och det borde väl inte hålla i sig så länge ? Någon som vet vad det kan vara? Man blir ju så orolig när man inte vet hur det ska kännas.

• Tussenn

Hej alla. Länge sen jag skrev här men har varit inne och läst varje dag.

Förra veckan började jag få värkar (i v.27) in på förlossningen och varit inlagd sen dess och försökt stoppa dom. Nu är dom borta men med en för kort livmodertapp. Så nu är man sjukskriven hemma med sängläge.

Har tagit upp med min bm flera gånger att jag haft mycket sammandragningar och haft som mensvärk. Men hon har sagt att det inte varit någon fara.

Så tänk på det alla fina ni att lyssna på er kropp om någon inte känns rätt.

• Tussenn

Här fick man höra av läkarna att bebis kommer inom några dagar då jag var öppen 3 cm. Men efter vila på sjukhuset gick det tillbaks, dock med en pyttebit av tappen kvar. så jag hoppas skrutten stannar några veckor till( är i v. 31 nu)

Hur mår ni andra?

• Tussenn
    Bell13 skrev 2015-02-11 15:39:42 följande:
    Hoppas din bebis stannar kvar i magen. Vet de varför den vill ut?
    Tack. Nej ingen vet säkert. Antingen försvagad livmodertapp eller så är det pga mycket sammandragningar.
  • Tussenn
    Madelen b skrev 2015-02-11 16:40:34 följande:
    Har du fått brikanyl o cortison?

Vet många som gått längre trots utplånad tapp!

Kan man ha tappen kvar fast vara öppen?
    Fått bricanyl, adalat, cortison och dropp som stoppar värkarna:) Det hela började i v. 27 då dom av en slump märkte att tappen blivit förkortad. Sen dess har den blivit värre.

Nej utan tappen var utplånad ett tag och då var jag öppen men tydligen kan den sluta sig om man är sängliggande. Just nu är det 8 mm kvar av den.

Åh hoppas jag är en av dom som lyckas gå lite längre.
  • Tussenn
    Bell13 skrev 2015-02-12 10:16:46 följande:
    Hoppas hoppas som sagt att hon/han stannar i magen länge än och att du får chans att vila mycket. 
    Jag hade en del sammandragningar i måndags och blev orolig men det är ju inte ens en bråkdel av sammandragningar du säkert haft Rynkar på näsan
    Så länge dom inte kommer regelbundet så är det nog ingen fara :) min bm har sagt att så länge dom inte gör ont är det ingen fara, men det stämmer ju absolut inte då mina för det mesta inte varit smärtsamma.
  • Tussenn
    Sommarsnö skrev 2015-02-12 10:15:33 följande:

Har sammanlagt gått upp 8 kg i vikt i graviditeten (är i vecka 32 nu). Men de sista veckorna har jag ökat med 1 kg i veckan. Undrar om det är normalt eller om man ska vara orolig för havandeskapsförgiftning - att jag lägger på mig mkt vatten? Äter ju som förut. 

Tror att det är normalt såhär på slutet :) känner du dig dålig i övrigt ? Typ huvudvärk ?
  • Tussenn
    Sommarsnö skrev 2015-02-13 10:38:25 följande:

Är eran erfarenhet att man behöver skötväska eller är det mest ytterligare en sak som affärerna försöker pracka på en att man behöver? Så svårt att veta när man är förstagångsförälder smile1.gif

Absolut inte ett måste men det underlättar ju med alla bra fack som en skötväska har. Lätt att komma åt allt :)
  • Tussenn
    Anonym (Gravid) skrev 2015-02-19 12:27:31 följande:

Hej,

Tjuvläser här. Har bf i mars annars :)

Tänkte bara lägga en liten input i fårskinnsdebatten. Det är bra med fårskinn, MEN då ska man också köpa ett dyrare kvalitetsskinn som är naturligt berett utan farliga kemekalier. De billigare skinnen för några 100-lappar är fulla med just kemikalier och då är det ju bättre att vara utan :)

Så sant :)
  • Tussenn

Nu är min skrutt här. Född i vecka 32. Första bebisen i tråden va? Lycka till nu alla ni <3

• Tussenn

Tack. Han väger nästa 2 kg. Dom vet inte riktigt varför men jag har haft mycket sd och tappen blev kortare och kortare. Har försökt stoppa förlossningen i flera veckor men tillslut gick det inte.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)