Inlägg från: BSBS |Visa alla inlägg
  • BSBS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Utveckligen såhär långt. I tighta kläder så syns det ju. Men ser mest svullen ut än så länge.

S1528 skrev 2014-10-25 14:44:51 följande:

Min minimage i v.14..

Okej att det har hänt väldigt mkt sedan innan jag blev gravid men ändå, magrutorna försvann ganska direkt med svullen mage redan vid plus i v.5, haha.. Men just nu känner jag mig bara fluffig :(

Känner igen den känslan ang att känna sig "fluffig". Har du orkat träna någonting? Jag har inte tränat ett smack på nästan över 2 månader. Först nu som jag känner att jag kan börja smått igen efter att ha legat helt handlingsförlamad av illamåendet m.m
  • BSBS
    S1528 skrev 2014-10-25 16:38:04 följande:

Nej jag har knappt tränat alls, ett par vändor i simhallen bara men annars ingenting. Har verkligen inte orkat med någonting alls förutom att jobba, äta och sova :(

Jag håller med dig om att det känns som om det kanske börjar vända lite nu med orken. Tränade för hinderbanelöpning innan plusset och det passar ju inte riktigt nu, så jag antar att jag måste försöka anpassa mig lite.. Vad tränade du innan? Jag tror att man stör sig mer på "fluffet" om man är van vid att vara fit som ogravid :)

Förstår dig fullt ut! Har som sagt också varit helt ifrån träningen och det har ju tärt på psyket och välbefinnandet i övrigt. Jag har tränat styrketräning, styrkelyft och även en hel del pulshöjande/förbrännings träning. Skadade mig tidigare i år och har faktiskt inte kunnat träna helt ordentligt alls. Uppehåll mellan jan-april endast rehab och lättare pass. Sen kom ju plusset 14 aug. Efter det har jag kanske fått till 3-5st halvdana pass.

Absolut så är det nog så att man känner av det lite mer när man i vanliga fall är rätt så hård och med en mindre andel kroppsfett. Tror inte jag ens hade blivit gravid om jag inte skadat mig där i början på året och därigenom också la på mig mer i vikt samt fick en mer regelbunden mens. Så det är verkligen ett tips för alla som inte lyckas bli gravida. Stressa ner, ät bra mat och lägg gärna på dig ett par kilo om du är tillhör en utav de mer vältränade eller smalare :)

Man måste anpassa träningen, men simning är ju bra! Ang hinderbanelöpning som förövrigt imponerar mig att du hållit på med det så ja är det väll dags att göra annat. Jag måste ju anpassa min styrketräning ganska rejält. Men åh så jag saknar att ta ut mig helt och svettas och känna musklerna arbeta. Blir nog ngt pass nästa vecka :)
  • BSBS

Jag har lagt på mig ca 3kg :)

Däremot så har jag varit mer eller mindre stillasittande (liggande) i snart 3 månader. Stor skillnad mot tidigare med både ett aktivt jobb samt regelbundna besök på gymmet.

Oavsett så ska man ju upp i vikt. Däremot så verkar det råda lite olika uppgifter om vad en faktisk graviditet väger.

Har läst allt ifrån 9-12kg. Men nog blir det en del vätska som tillkommer mot slutet samt något extra kilo fett :)

• BSBS
    linnis83 skrev 2014-10-30 18:12:36 följande:

Igår och idag har jag haft ont i vänstersidan, typ som det brukar kännas vid ägglossning... Men det borde jag ju inte ha när jag är gravid i v 19... = ) Det känns när jag går och även om jag trycker på området. Någon som haft likadant eller vet vad det kan bero på?

Jag har också upplevt värk i olika former under de senaste dagarna. Tror inte att det är något konstigt men förstår att man reagerar på det. Min "värk" sitter mest under vänster revben.. Väldigt märkligt, samt att jag har börjat få som "hugg" i underlivet :O är i v 16

Någon som har en aning?
  • BSBS
    Sommarsnö skrev 2014-10-30 18:30:51 följande:

Är det hugg när du reser dig eller ändrar ställning eller så? isåfall är det nog ligamenten, om det är på sidorna? Fick ett sånt senast imorse när jag nyste - fy tusan vad det gjorde ont - värre än någon gång tidigare! Tänkte att om det är så ont man har precis hela tiden när man föder så kommer jag att dö.......AJ!

Vet vad du menar, har så om jag hostar till eller gör några snabba hastiga rörelser. Men den andra värken är något annat. Precis som linnis83 beskriver så är detta mer hela tiden.
  • BSBS
    Fr1da skrev 2014-10-31 09:40:29 följande:

men jag har nysattacker varje dag, sen jag blev gravid :)

Tack för info kring detta. Då är man inte ensam om det heller :)
  • BSBS
    Anonym (Orolig) skrev 2014-11-01 14:45:47 följande:

Kan tillägga att hans vänner och hans familj verkar inte veta att han inte kan hantera spriten. Och hans vänner vet inte heller att han ska bli pappa. 

Hej orolig!

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta ditt inlägg mer än att jag förstår vad du går igenom. Jag har själv levt med en aktiv missbrukare och det är förgörande. Det som du beskriver är alldeles för stort för dig att hantera ensam, speciellt i din nuvarande situation som gravid dessutom. Att ställa ultimatum brukar sällan fungera och om jag uppfattat och läst ditt inlägg rätt så verkar din sambo ha ett ganska så omfattande missbruk och det behöver han få hjälp med.

Att hans familj/vänner inte vet hurdant det ser ut eller också kanske förminskar problematiken bidrar ju till att han lättare kan fortsätta i samma gamla fotspår. Ni bor alltså tillsammans du och killen? Jag tycker av egen erfarenhet att du bör komma ifrån honom iaf under en period om du har möjlighet. Samt att du sätter dig ner och pratar med honom först om hur illa det faktiskt är med hans drickande och agerande. Om du känner att du har förtroende för någon av hans anhöriga och tror att den personen skulle kunna vara mottaglig inför det du har att berätta om hans alkoholvanor och missbruk så tycker jag även att du faktiskt ska försöka dig på ett sådant samtal så att du inte sitter ensam med detta.

I slutändan så skulle väll det man vill nå fram till vara att han tog emot hjälp att hantera sina problem med alkoholen. Ta kontakt med en vårdcentral eller någon beroendemottagning. Grejen är den att han måste vilja förändra detta själv och det kan vara svårt när man kanske inte riktigt själv förstår att man har problem. Han kanske inte ens har börjat få tillräckliga konsekvenser för sitt levande ännu och det brukar vara konsekvenserna som ev får den beroende att börja att åtminstone tänka till.

Att bara släta över detta och att han heligt och "ärligt" lovar att skärpa sig kommer inte att fungera. Det fungerar kanske en kortare period se (någon dag till någon månad) på sin höjd.

Tycker även att du för DIN egen del ska försöka söka lite på internet kring om det eventuellt finns någon grupp i din närhet för anhöriga till missbrukare. Där kan man få stöd och samtala med andra som själva levt med någon närstående med missbruksproblem.

De grupperna kallas (Al-anon). Hur som helst så tycker jag att det du skriver låter alarmerande och jag hoppas att ngn av hans anhöriga kan vara en vettig person att berätta för och son sen faktiskt också kan hjälpa till att få honom att vilja söka hjälp. Du ska inte behöva förlora dig själv i någon annans beroendeproblematik! Du måste tänka på dig själv och din lille/lilla i magen.

Stor kram och du får förövrigt pma mig här om du vill!
  • BSBS
    Bell13 skrev 2014-11-05 12:41:46 följande:

Har varit på rul precis. Allt såg bra ut. Moderkakan ligger i framvägg så hon sa att det är svårare att känna sparkar då. Har känt lite grann. Vi väntar en liten pojke

Härligt grattis!
    Jhalie skrev 2014-11-05 14:20:37 följande:

Idag var vi på rul. Allt såg fint ut och fick samma bf som innan.

Vi kunde inte hålla oss och tog redan på kön.

En liten lillasyster blir det här

Fina besked grattis!
    Malinpetronella skrev 2014-11-05 10:13:23 följande:

Jag är smal i vanliga fall (53 kg till 169 cm) det syntes mycket redan i vecka 8-10 på mig. På bilden med magen är jag i v 17.

Fin mage!!! :)
  • BSBS
    alhi skrev 2014-11-07 15:11:20 följande:

Hur ofta känner ni solklara sparkar från bebisen?

Inte en enda gång hittills är i v 17 (16+4) idag. Hur har det varit själv?
  • BSBS
    Malinpetronella skrev 2014-11-22 18:09:51 följande:

Mina bröst kliar så jag blir gaaaaaalen. ....ville bara dela med mig av detta!

Haha jasså, samma här. Mina började klia igår igen samt åter kännas väldigt ömma och svullna.

Beror det på att huden stretchas eller vad?
  • BSBS

Finns en grupp :)

Skriv i pm till mig eller någon annan som är medlem i gruppen så lägger vi till dig (först som vän måste göras för att sedan kunna lägga till dig i gruppen) gruppen finns på fb.

Sanna890 skrev 2014-11-23 21:37:14 följande:

Ingen som är sugen på att fixa en hemlig Facebook grupp?:) blir lite lättare och mer personligt att prata :))

• BSBS
    Humledumle skrev 2014-11-25 14:48:17 följande:

7 pojkar

8 flickor

Ska det ju vara nu :)

8 pojkar

8 flickor
  • BSBS
    Anonym (??) skrev 2014-12-08 11:50:54 följande:

Jag är sjukskriven 75% pga bäckenländsryggen och foglossningar. Jobbar alltså 2 timmar om dagen, som hotellstäderska (mer fysiskt påfrestande.än det låter). Min chef har sett till så jag inte får graviditetspenning då han anser att han anpassat arbetet utifrån att jag ska klara det. Han har också sagt att jag har möjligheten att ta kortare pauser för att vila ex rygg osv.

Senaste tiden när jag kommit till jobbet har min teamledare satt mig på att dammsuga direkt när jag kommit. Fast hon vet att jag får väldigt ont av det. Idag när jag hade gjort mina 2 timmar och skulle gå hem sa hon bara "har man rast om man jobbar 2 timmar?". Jag kollade på henne och gick, hon skulle ta upp det med chefen. (Hon har en annan chef än vad jag har)

Men enligt min chef ska jag kunna sätta mig ner för att vila lite, det är en av anledningarna till att det blev avslag på graviditetspenningen. Utan att öka på mina 2 timmar. Hur tycker ni? Borde jag öka på säg 5 minuter om jag sitter 5 minuter?

Nej, du ska inte öka på några 5minuter för att du vilar i 5 minuter. Du har precis som du själv skrivit fått avslag på havandeskapspenning pga du ska ha möjlighet till att vila.... Vad är det för fasoner på den där kvinnan du arbetar med? Ryt ifrån! Eller ignorera precis som idag. Usch va arg jag blir.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)