Anonym (Orolig) skrev 2014-11-01 14:45:47 följande:
Kan tillägga att hans vänner och hans familj verkar inte veta att han inte kan hantera spriten. Och hans vänner vet inte heller att han ska bli pappa.
Hej orolig!
Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta ditt inlägg mer än att jag förstår vad du går igenom. Jag har själv levt med en aktiv missbrukare och det är förgörande. Det som du beskriver är alldeles för stort för dig att hantera ensam, speciellt i din nuvarande situation som gravid dessutom. Att ställa ultimatum brukar sällan fungera och om jag uppfattat och läst ditt inlägg rätt så verkar din sambo ha ett ganska så omfattande missbruk och det behöver han få hjälp med.
Att hans familj/vänner inte vet hurdant det ser ut eller också kanske förminskar problematiken bidrar ju till att han lättare kan fortsätta i samma gamla fotspår. Ni bor alltså tillsammans du och killen? Jag tycker av egen erfarenhet att du bör komma ifrån honom iaf under en period om du har möjlighet. Samt att du sätter dig ner och pratar med honom först om hur illa det faktiskt är med hans drickande och agerande. Om du känner att du har förtroende för någon av hans anhöriga och tror att den personen skulle kunna vara mottaglig inför det du har att berätta om hans alkoholvanor och missbruk så tycker jag även att du faktiskt ska försöka dig på ett sådant samtal så att du inte sitter ensam med detta.
I slutändan så skulle väll det man vill nå fram till vara att han tog emot hjälp att hantera sina problem med alkoholen. Ta kontakt med en vårdcentral eller någon beroendemottagning. Grejen är den att han måste vilja förändra detta själv och det kan vara svårt när man kanske inte riktigt själv förstår att man har problem. Han kanske inte ens har börjat få tillräckliga konsekvenser för sitt levande ännu och det brukar vara konsekvenserna som ev får den beroende att börja att åtminstone tänka till.
Att bara släta över detta och att han heligt och "ärligt" lovar att skärpa sig kommer inte att fungera. Det fungerar kanske en kortare period se (någon dag till någon månad) på sin höjd.
Tycker även att du för DIN egen del ska försöka söka lite på internet kring om det eventuellt finns någon grupp i din närhet för anhöriga till missbrukare. Där kan man få stöd och samtala med andra som själva levt med någon närstående med missbruksproblem.
De grupperna kallas (Al-anon). Hur som helst så tycker jag att det du skriver låter alarmerande och jag hoppas att ngn av hans anhöriga kan vara en vettig person att berätta för och son sen faktiskt också kan hjälpa till att få honom att vilja söka hjälp. Du ska inte behöva förlora dig själv i någon annans beroendeproblematik! Du måste tänka på dig själv och din lille/lilla i magen.
Stor kram och du får förövrigt pma mig här om du vill!