mandalii skrev 2016-01-21 09:58:31 följande:
Nämen grattis! Hur vet du att du är i vecka tio? Jag har ju inte fått någon mens efter förlossningen så jag har ingen aning om hur långt gången jag är. Kan dom se det på MVC?
Jag har hunnit ha typ 4-5mens sen dottern så hade hyfsad koll. Gjorde ett UL i förrgår som daterade exakt, så 17 augusti om allt går som de ska.
Iom att detta inte heller var så planerat så va jag och prata med BM direkt när jag plussa, undrade lite hur kroppen skulle ta de då min magmuskler fortfarande är riktigt delade och ville kolla HB och blodtryck. Vi kom in på fosterdiagnostik, och jag sa att vi inte var intresserade av KUB men att jag önskade ul i början för att se att ngt va fär. De va inga problem (tack och lov).
Men dom kan datera via vaginalt ultraljud om det är tidigt i graviditeten och från vecka 7-8 kan de göra vanligt UL. Vet att vissa län erbjuder det gratis och andra tar en 500 eller ngt. Har även hört att något län endast daterar genom att känna hur stor livmodern är, men de är rätt ovanligt tror jag.
Ring BM och hör! Är ju såå intressant att se hur långt du är! :)