Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Freje skrev 2015-12-05 10:34:10 följande:

Plötsligt har dottern börjat skrika vid matbordet. I början funkade det att hon fick en egen sked, men inte längre. Hon vägrar att äta. Just nu godtar hon bara amning. Enda sättet att få henne att äta är att hon får göra det själv. Så jag funderar på att testa att låta henne äta mer själv. Lämplig mat i lämpliga bitar, typ kokta morotstavar, kokta broccolibuketter. Vi har testat lite men det blir ju väldigt kladdigt

Någon som testat ?

Jag va inne lite på de i början och  läste en del om BLW. Men de verkade så krångligt så jag gav upp. Men det finns en bra facebook-grupp om du söker på Baby led Weaning. Där fanns de väldigt hängivna föräldrar och dom hade också en hel del länkar osv. 
  • Raggsockan
    mandalii skrev 2016-01-20 20:42:47 följande:

Jösses hörrni, jag är visst gravid igen! Har nog inte riktigt fattat det här ännu. Tog testet idag eftersom jag fick en liten blödning igår, trodde det var mensen men det kom inget mer. Har även vaknat upp mitt i nätterna av att jag varit extremt hungrig och kissnödig. Ska köpa ett test med veckoindikator imorgon och se ungefär hur långt gången jag är.

hahah jag är också gravid igen, ett litet hoppsan här i vecka 10 :P
  • Raggsockan
    mandalii skrev 2016-01-21 09:58:31 följande:
    Nämen grattis! Hur vet du att du är i vecka tio? Jag har ju inte fått någon mens efter förlossningen så jag har ingen aning om hur långt gången jag är. Kan dom se det på MVC?
    Jag har hunnit ha typ 4-5mens sen dottern så hade hyfsad koll. Gjorde ett UL i förrgår som daterade exakt, så 17 augusti om allt går som de ska. 
    Iom att detta inte heller var så planerat så va jag och prata med BM direkt när jag plussa, undrade lite hur kroppen skulle ta de då min magmuskler fortfarande är riktigt delade och ville kolla HB och blodtryck. Vi kom in på fosterdiagnostik, och jag sa att vi inte var intresserade av KUB men att jag önskade ul i början för att se att ngt va fär. De va inga problem (tack och lov). 

Men dom kan datera via vaginalt ultraljud om det är tidigt i graviditeten och från vecka 7-8 kan de göra vanligt UL. Vet att vissa län erbjuder det gratis och andra tar en 500 eller ngt. Har även hört att något län endast daterar genom att känna hur stor livmodern är, men de är rätt ovanligt tror jag. 
    Ring BM och hör! Är ju såå intressant att se hur långt du är! :)
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2016-01-20 21:28:08 följande:
    Åh grattis vi har precis börjat försöka att skaffa syskon till Douglas. Jag är ju 41 år så får se hur det går. Önskar dig all lycka

Ja och hoppas att de går bra för er med syskonförsök! Hur länge försökte ni innan Douglas kom? (om jag får fråga).
    Vi hade ändå hållt på nästan 1 år med dottern, så att denna gick såå fort var verkligen en överraskning!

• Raggsockan
    mandalii skrev 2016-01-21 19:51:03 följande:

Jag var hos BM idag och blev inskriven och fick remiss för att göra UL för att bestämma graviditeten, det blir nästa vecka. Såååå spännande! Har ju känt symptom redan i december nu när jag tänker efter så det kan nog ha gått ett tag.

åh då kanske vi får augustibarn tillsammans då också! :) Nu blev jag också väldigt nyfiken! ;P
  • Raggsockan
    anlili skrev 2016-01-21 20:26:59 följande:

Haha, vad roligt att det är fler som blivit gravida igen så fort. Jag är i vecka 12 och ska på KUB nästa vecka.

Vad kul, då är du knappt en vecka före mig :) När föddes ditt april-barn?
  • Raggsockan
    anlili skrev 2016-01-25 12:46:02 följande:
    1 April föddes 1:an i v 36 + 6. 3 veckor för tidigt. Får väl se om den här vill vänta tiden ut. Annars blir det ett Julibarn :) Ska du göra KUB? Bara två dagar kvar till mitt nu och jag börjar bli lite nervös. Ska på inskrivning idag.

Åh, min är född 3e april :) 

Nej inget KUB för oss, valde att inte göra de. Däremot var BM schyst och bjöd på ett UL nu i veckan som var iom att vi endast ville göra KUB för ett UL, vilket kändes onödigt.

Hoppas ni får några fina bilder på bebben!

• Raggsockan
    BigMami skrev 2016-01-26 11:24:16 följande:

Oj! Jag har inte varit här och läst på evigheter. Men vilka underbara nyheter att ta del av!

Grattis alla som har plussat och håller tummar och tår att allt går vägen

Har massa vänner som väntar smått så lite bäsesugen blir man allt! Men 4 är rätt fullt upp ändå Tror mannen skulle bli smått galen.. haha..

Känner lite panik inför att snart börja jobba eller hitta på något att göra efter 4 års mammaledighet. . Hjälp! Är inte redo alls.. ska i alla fall vara hemma till augusti då vi har sökt dagisplats.. Usch!! Vill ju vara hemma med min "bebis"

hahaha ja de va en av de första grejerna jag tänkte på när jag blev gravid nu igen. Hde också tänkt gå tillbaka i augusti, men nu slipper jag! :D Även om de känns lite jobbigt då jag bara hann jobba 7månader efter examinationen och kommer ha vart borta nästan 2 1/2 år nu om allt går som de ska :P
  • Raggsockan

Ja, full fart här också! Inte kommit på att hon kan klättra dock, tack o lov. Och för en gång skulle är jag rätt glad att hon fortfarande är så kort, hon når inte speciellt långt upp iaf. Dock har hon rivit ned dvd filmerna ett antal gånger :P 

• Raggsockan

Vi har också utretts för tillväxten. Eller vi har tagit allergiprover - gluten/mjölkprotein samt prover på olika tillväxthormoner och ämnesomsättning. Kom fram till att allt var normalt. 
    Och skönt att kräkningarna slutat! 

Ines är 8000 tung och 66cm, blir 1 i början av april :P Så hon har ju inte vart dyr i klädväg än så länge. Lovar att lilesyskonet säker växer ikapp henne inom 6månader :P 

Jag mår bra, lite för bra. Blir alltid orolig, tyckte jag borde känt bebisen vid detta laget. Men RUL om 1v ca så längtar otroligt! :) 

• Raggsockan
    Bell13 skrev 2016-03-08 21:53:54 följande:
    Jag är också gravid. Tog ett test i söndags så bara v 5 men sjukt lycklig.
    Douglas följde sin kurva bara fint och han tog ett steg i måndags. Går så sjukt fort.

Men GRATTIS!! Håller tummen för att den vill stanna :) 

Vi har RUL på måndag, så jäkla nervös... tycker jag borde känt bebisen mer, iom att de är andra nu. Men tror också jag jämför allt med hur de va mot slutet, kommer säkert inte riktigt ihåg hur de va i början så håller tumme och tå för detta med :)

• Raggsockan
    Bell13 skrev 2016-04-01 21:30:31 följande:
    Jag fick tyvärr missfall
    Nej, usch vad tråkigt för er! :(
  • Raggsockan

Men vad mysigt med alla syskon som ärpåväg!
    Dottern har börjat gå/springa här... börjar blir lite jobbigt att hänga med när magen växer mycket snabbare än denna gång, och foglossning på de.
    Hon har också börjat förstå ordet Nej,vilket leder till en hel del ledsna miner och utbrott...hahah

• Raggsockan

Ja de börjar verkligen bli stora! Va sugen på att byta till en 90 säng på golvet i dotterns rum nu när bebis snart är här, så en av oss kan sova inne hos henne när de behövs istället för att hon kommer in till oss - där bebis kommer sova...
    Men tror vi kommer göra nattningarna sååå svåra :/ känslan är att hon bara kommer springa upp om hon inte är heeeelt slut, och speciellt dagtid då det redan är svårt med vilan... :/ Och att vi sitter bredvid henne funkar inte heller tyvärr, då blir hon bara mer uppspelt... Får kanske se hur mycket hon störts av bebis de nätter hon sover med oss.. .

• Raggsockan
    Freje skrev 2016-07-18 09:12:01 följande:

Hur mycket pratar era små?

Här pratas det mycket sparsamt, det är bara mamma, pappa, napp och katt i stort sett. Däremot "nä" används mest hela tiden Hua, känner på mig att det kommer bli många kamper för hon är redan en väldigt bestämd liten tjej.

Här pratas de inte så mycket självmant, eller hon babblar hela tiden men inte mycket man kan få ut av de :P

De hon säger är pappa (till typ alla hon gillar) mamma, vovv, kaaa (katt), kaka, ett - två -å- tre... Och babba såklart vilket är babblarna/bamse
  • Raggsockan

Så stora alla börjar bli,förskola och allt! Nu börjar dottern troligen inte för än till årsskiftet, men i onsdags tittade lillebror ut, så nu inser man att hon verkligen är allt annat än en bebis hahaha...

• Raggsockan
    Bell13 skrev 2016-08-21 10:05:09 följande:
    Vi började skola in i måndags och det har gått ok, han vill inte äta eller sova på förskolan. På vilan så gråter han bara och vi går hem efter 10 minuter. Nu har han blivit genomförkyld och blir nog hemma ett par dagar men sedan tar vi vid igen
    Skönt att det gick så bra för er.
    Åh missförstå mig rätt, men känns skönt att de inte går sååå bra för alla.. Har en känsla av att de kommer bli ett jäkla trugande och försökande när de är dags för Ines att börja förskolan, så skönt att inte va ensam ;)
  • Raggsockan
    Freje skrev 2016-09-05 10:46:38 följande:
    Tack!
    Nu är det förskola igen som gäller

Igår när vi borstade tänderna hittade jag 3 st kindtänder som inte fanns där för en vecka sen. Inte så konstigt om hon varit lite gnällig och hängig

Hur lyckas ni få hjälpa till med tänderna?? Tips tack!

Dottern bara biter ihop eller suger på tandborsten. Går inte lägga henne på rygg o borsta för då får hon panik, så vet inte riktigt hur jag ska göra, och ännu svårare nu när första kindtanden börjat komma :/

• Raggsockan

Men stort grattis! Vad kul!!

Här är lillebror nu 4 månader och syster 19månader (om jag räkna rätt). Har båda hemma på dagarna så de är full fart, även foglossning kvar sen lillebror så inte helt optimalt.

Har sökt fsk plats till januari men är så fullt så blir isf garantiplats, vilket säkert blir nästan över timman bort med sl. Så vet inte ens om de är värt de . Så irriterande! Och lillebror har vi fått önska att börja kunna redan i augusti bara för att de är så omöjligt med plats, känns inte så bra att sätta en nybliven 1åring på fsk men vi får se hur de bli. Det är väl de största problemet nu ????

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)