Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Första graviditeten hade jag inga kännbara sd och inga förvärkar. Gick 8 dagar över tiden, det började med slemproppen som gick på morgonen, på natten efter gick vattnet och värkarna startade nån timme senare. Sonen föddes ca 20 timmar efter att vattnet gick. Hade absolut inga känningar att det var på G då.

Nu denna gång har jag mycket sd, samt att det ilar ibland. Förmodar att lillan inte fixerat sig och håller på att böka runt därnere. Jag förutsätter att jag kommer gå över tiden denna gång också. Så jag har minst 31 dagar kvar att härda ut.

• Freje

Sitter och funderar på om det finns någon sanning i att allt för djup massage av t ex fötterna kan sätta igång en förlossning. Nu menar jag inte lite soft behaglig massage, utan riktigt djup massage mera som zonterapi eller som bindvävsmassage. Om jag börjar gå över tiden funderar jag på att testa .
    Förmodligen fungerar det nog bara om fl ändå är i startgroparna, men värt att testa. Om inte annat är det skönt med massage  

• Freje
    Cuchulainn skrev 2015-03-24 12:16:55 följande:
    jag kanske har missat det här på någon sida (har försökt läsa ikapp så gott jag kunnat men ni skriver så mycket ;)), men vad är ni intresserade av för smärtlindring?
    jag trodde jag var klar med mina beslut men så pratade jag med nån och så blev jag osäker...

det var ju inget revolutionerande som hade hänt dom senaste åren.
    jag har tänkt lustgas och sedan var jag inne på sterila kvaddlar.
    jag hade epidural sist men alltså jag minns typ ingenting mer än att ja, det gjorde ont ändå och jag har haft problem med höger ben sen dess, kunde inte stödja på benet första timmarna efter - misstänker nästan att det är något efter epiduralen. dessutom kan ju epiduralen enligt kursen vi var på göra att det tar längre tid...

det är så dumt att lyssna på andra, jag blir så lätt velig just nu... känner mig som en 5åring som bara vill skrika, oerhört moget och mammigt!
    Jag har inte bestämt något i förväg. Utan tänker att jag vill känna efter hur det känns under tiden. Hade också EDA förra gången men känner att jag tappade lite kontrollen där. Hade ingen riktigt känsla när det var dags att krysta. Men är öppen för att om jag känner behov att prova annan smärtlindring utöver lustgasen. Kommer att köra TENS hemma och på väg till förlossningen.
  • Freje

Besök hos bm avklarat. Allt såg bra ut, så nästa besök är om 3 veckor. Då hoppas jag det blir sista besöket hos bm

• Freje
    Raggsockan skrev 2015-03-24 16:33:04 följande:
    Åh jag hoppas innerligt att imorgon är mitt sista besök, en sådär 3-4dagar innan BF... Har dock fortfarande den dumma känslan att jag kommer gå över 14 dagar (med min sedvanliga tur) och bli igångsatt! :/
    Håller tummarna för att det blir ditt sista besök, och att bebis kommer snart utan du behöver gå över tiden och bli igångsatt.
  • Freje
    Cuchulainn skrev 2015-03-27 09:09:30 följande:

förresten - hur många besök har ni nu på slutet?
    min BM var borta när jag var där sist för en vecka sen så jag fick en vikarie.
    och vi har alltid tagit urinsticka o stick i fingret, nu lyssnade hon bara o mätte magen, frågade om det var något sen bokade hon en tid tre veckor senare.
    känns som om vart man än läser etc så går man oftare mot slutet? men jag har haft samma intervall sen januari, vet inte om det beror på att det inte var "rätt" BM eller om det är så dom gör på min mottagning?
    hur ofta går ni nu? är i v 36+2 nu.

Jag har gått med 3-4 veckor mellan besöken. Går idag in i vecka 37 Nästa besök hos bm blir 38+4. Min bm kollar oftast bara blodtryck, mäter o lyssnar på magen. Alla värden har sett bra ut, så hon tycker inte fler koller behövs, men hon frågar om hur jag känner. Nu är jag omföderska men har för mig att jag gick oftare med första barnet.

Så länge jag mår bra känns det ok med glesa besök.
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2015-03-27 10:05:57 följande:

När sjunker bebisen ned egentligen - borde den inte gjort det om den ligger fixerad? Min är fixerad men jag får fortfarande attacker av att inte kunna andas ordentligt, precis som om den inte sjunkit ned ännu. Konstigt.

Min bebis är också fixerad, men känner inte heller att magen sjunkit. Får också samma känsla av att inte få luft.
  • Freje
    S1528 skrev 2015-03-27 10:33:42 följande:

30 minuter kvar till mitt andra UL/VUL på två veckor.. Har av och till haft hemska sammandragningar som gör rejält ont. Natten till måndag kom de varje timme, varade ca 1 minut åt gången och kändes som knivar i livmodertappen. Så nu får vi se om tappen blivit ännu mer påverkad än sist då det föranledde sjukskrivning.. *pust*

Hur gick det? Var tappen påverkad? Jobbigt med onda sammandragningar.. Än är det ju lite tidigt för bebis att komma, har för mig att du är några dagar efter mig (v 37 idag).
  • Freje
    S1528 skrev 2015-03-30 00:27:35 följande:

Jag måste bara få gnälla lite.. Har 28 dagar kvar till BF och jag vet ärligt talat inte hur jag ska överleva fram tills dess. Det är redan så trångt i magen och nätterna är rent ut sagt ett helvete. Kan inte sova på någon sida, slänger mig av och an hela nätterna och blir bara tröttare för varje dag! Jag mår riktigt dåligt över att min kropp inte tillåter mig att ligga i sängen bredvid min sambo och bara slappna av!

Och när det är extra mycket aktivitet i magen får jag halvt panik och känner att bebisen måste ut NU annars dör jag. Är jag helt ensam om den känslan?

Just nu är det tunnelseende och 100% väntan på förlossningen som gäller, kan inte tänka på något annat :(

Gnäll på bara Det får man göra.

Jag sover också uselt numer. Svårt att koppla av o hitta bekväma ställningar. Jag brukar gå upp o göra ngt annat när det är som jobbigast. Sen vilar jag på dagen om jag kan. Tänk att när bebis är född så kommer det bli sporadiskt med sömn ändå, så det gäller att passa på att vila oavsett tid på dagen. Lika bra kroppen vänjer sig.

Tunnelseendet känner jag också igen till en viss del. Jag längtar efter bebisen men vill också "få tillbaka" min kropp. Jag är trött på att vara begränsad.

Jag tror det är viktigt att ventilera sina känslor med nån som lyssnar. Det är ngt mkt stort kroppen går igenom, både fysiskt och mentalt. Mkt hormoner i kroppen som ställer till både det ena o andra.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)