Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Josephine92 skrev 2014-09-20 16:32:16 följande:

Gått in i vecka 12 idag, enligt appen minskar risken för mf med 90 % efter denna vecka så nu hoppas jag bara att den här veckan ska gå väldigt fort! Hittar ju tusen små tecken eller känslor som man tolkar till att något ska vara fel hela tiden. Läser om alla som redan behöver mammakläder och undrar varför inget sånt börjar hända mig, inget tryck över magen, ingen viktuppgång.. Förstås individuellt men man nojar ju för allt. Har också som en stickande känsla vid äggstockarna som jag undrar över..

Var lugn! Jag väntar två st och är i vecka 13 och har fortfarande mina vanliga kläder. Det är väldigt individuellt
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-09-21 08:21:01 följande:

Tjoho, vecka 12 idag :) Första morgonen utan illamående, hoppas det håller i sig!

Hur många här har tänkt ta reda på kön? :)

Skönt! Hoppas att det håller i sig!

Vi tänkte ta reda på det om de vill visa. Hoppas lite på att det kanske kan synas redan på UL på onsdag, är då i vecka 14 enligt kub men det kanske är för tidigt än. Men iom att de troligtvis har samma kön så vore det kul att veta om det blir tre tjejer som barn eller två killar och en tjej
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-09-21 18:20:05 följande:
    Jag har varit inställd på att man kan se det nu vid NUPP men det kanske är för tidigt alltså? Någon annan som vet? Könsorganen är ju iaf utvecklade då enligt vad jag läst.
    Ja kanske är det för tidigt. Hon som gjorde kub sa att hon inte såg något iaf men såklart kollade hon inte speciellt i det området.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-09-21 19:26:10 följande:

Hej:) jag tänkte hoppa in här om de är okej. Jag är i vecka 9 med vårt första barn. Har försökt i 1,5år varav flera kurer pergotime och för 3 veckor sedan plussade jag :) kan knappt förstå det ännu. Jag är väldigt trött så sover iaf nån timme mitt på dagen, ont i brösten, kissnödig mest hela tiden, får gå upp ca 4-6 gånger på en natt förut har jag aldrig behövt kissa mitt i natten:) sen så har jag väldiga humörsvägninar och jätte känslig. Däremot mår jag inte alls illa, har gjort det kanske 3 gånger om jag inte ätit på länge. Är de fler som inte mår illa? Blir ju så nojig att något ska vara fel :p

Grattis till plusset! Var det mha en kur pergotime som denna graviditet blev till? Vi fick vår dotter mha pergotime men nu blev vi gravida utan hjälp så dottern verkar ha "kickat igång" mitt system, kanske kan vara roligt att höra om ni funderar på fler barn

Jag mådde inte speciellt illa med dottern heller men var som du trött och kissade på natten OFTA Nu mår jag illa men kanske inte så konstigt då jag väntar tvillingar.

Om denna graviditet var ett resultat av pergotime så be om ett tidigt UL tycker jag, det fick vi med dottern i vecka 9 och det var så skönt att se att allt såg bra ut.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-22 06:45:10 följande:
    Det är ju slumpen som bestämmer vilket kön man får?
    Absolut, men även slumpen kan man se statistik på . Det stämmer att vid varje tillfälle så anses det vara 51/49 för att få pojke/flicka (liten större sannolikhet att få en pojke) men sedan i en serie så finns det ju sannolikhet för att få samma utfall flera gånger i rad. Matematisk statistik är så jäkla krångligt bara, är glad att jag fick godkänt på den kursen jag var tvungen att ta för att bli civilingenjör
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-09-22 12:00:38 följande:
    Ja det var med pergo de fungerade, efter flera försök utan att det fungerat och vi nästan gett upp så bestämde vi att vi börjar med dubbel kur en gång men d behövdee vi inte för de tog sig innan. Verkligen när vi minst anande det då jag glömt 1 tablett och hade mindre sex än vanligt :p denna kuren när det tog sig var vi aldrig på vul då kliniken hade semesterstängt så de kan hända att vi har tvillingar då jag på tidigare vul haft 2 stora ägg :)
    Jamen gör ett VUL nu så får du se det/de lilla pyret/pyrena . Om de inte gömmer sig bakom varandra vid VUL som mina gjorde, haha

Vi gjorde VUL med dottern då vi ville se hur många där var för jag gjorde inte VUL efter pergokuren för att se antal äggblåsor. Min gynekolog tyckte inte det var nödvändigt tydligen.
  • JhjärtaK
    Solkatten skrev 2014-09-20 00:04:00 följande:
    Vill inte komma som någon besserwisser här men om det är tvåäggs eller enäggstvillingar är oerhört svårt att veta för än barnen är födda. Det du menar måste vara hur de ligger, alltså om de har egen hinsäck eller delar. Det har inget att göra med om de är tvåäggs eller enäggs :)
    Nu är det jag som blir besserwisser istället. Du har rätt att det är svårt att avgöra om de är enäggs eller tvåäggstvillingar om de har varsin fostersäck och var sin moderkaka men om de delar fostersäck och endast har tunn hinna mellan sig eller ingen hinna alls så är det alltid enäggstvillingar, se nedan .

"Tvillingar som har gemensam fosterhinna med inga eller bara tunna hinnor emellan sig är alltid enäggstvillingar (25-30% av alla tvillingpar)."
  • JhjärtaK
    Solkatten skrev 2014-09-22 16:24:59 följande:
    Ja precis, så är det :) ligger dina i samma säck?
    Ja det gör de men förhoppningsvis har de en tunn hinna emellan så att de inte delar precis allt.
  • JhjärtaK
    Linaslus skrev 2014-09-22 17:12:37 följande:

Fick se ett fint pickande hjärta idag och en spratlande liten skrutt där inne. Allt såg fint ut och moderkaken hade redan börjat ta över så missfallsrisken var väldigt liten sa han. Känns skönt och kan pusta ut lite.

Åh så skönt, grattis
  • JhjärtaK
    silverfirren skrev 2014-09-22 19:11:18 följande:

I morgon är de dags för inskrivning, lite sent (12+0)  men men Tungan ute

Från vilken vecka kan man höra hjärtljuden hos barnmorskan? har för mig att de är runt v 15-16? 

Jag fick höra i vecka 14 med dottern och när jag var hos min bm denna gång i vecka 11 så sa hon att det var ett gränsfall och att om man inte kunde höra så skulle jag bara bli jätteorolig. Så fråga din bm iom att du är i vecka 13.

Jag har tänkt en del på om min bm hade lyssnar efter hjärtljud då i vecka 11, hade hon hittat två stycken och att vi redan då hade fått reda på att det var tvillingar? Ja sicka funderingar man har ibland
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)