Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

julii skrev 2014-10-30 19:02:30 följande:

Färga håret? Får man de eller inte? Kan de skada de små på något vis?

I Sverige finns inga speciella restriktioner men i Danmark avråds gravida att göra det. Efter att ha sett ett inslag i tv 4, tror det var Kalla fakta som gjorde en undersökning om hur mycket kemikalier som samlas i kroppen, så tänker jag undvika även slingor tills graviditeten är över.
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-10-31 06:51:09 följande:

Någon mer som har problem med nästäppa? De senaste veckorna har det blivit svårare att andas genom näsan och jag nyser konstant (20-30ggr dag) trots att jag inte är förkyld. Det börjar bli helt olidligt, jag försökte att hålla mig ifrån nässprayen men utan den kan jag inte ens sova :(

Någon som har tips?

Samma här! Har fått näsblödning nu också ibland. Hopplöst på nätterna från och till. Kör med koksalt men det är inte alltid det hjälper. Tror det blir värre om jag dricker varmt innan jag går och lägger mig också. Men annars har jag väl inga direkta tips. Försöker att ligga högt med huvudet på natten. Stackars sambon kan väl inte sova heller när jag ligger och frustar
  • Sommarsnö

Ett tips till er som har foglossning; prova yoga! Jag började med yoga för cirka en vecka sedan (hemmaövningar) och har inte haft besvär sedan dess. Det kan ju vara en tillfällighet förstås men det kan ju alltid vara värt att prova. Jag har hittat gravidyoga på nätet och där talar instruktören om vilka övningar man ska undvika om man har foglossning så de gör jag inte.

• Sommarsnö
    Calendula skrev 2014-10-31 15:24:40 följande:

Har också ultraljud på onsdag.

Är jättenervös eftersom jag fick resultatet högrisk på KUB. Vågade ju inte ta mkp eller fvp, utan tog NIPT testet istället. Naturligtvis fick jag inget svar på det då det ibland inte går att mäta barnets dna i moderns blod.

Dessa veckor av väntan på provsvar har varit väldigt jobbiga så jag hoppas få något svar på om allt är ok eller inte på ultraljudet.

Oj, visste inte att det ibland inte går att mäta. Fick du betala för testet ändå? Hoppas allt ser bra ut på onsdag.
  • Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2014-11-01 14:45:47 följande:

Kan tillägga att hans vänner och hans familj verkar inte veta att han inte kan hantera spriten. Och hans vänner vet inte heller att han ska bli pappa. 

Väldigt ledsen för din skull :( Jag tycker att BSBS har skrivit väldigt kloka råd till dig och instämmer i det hon skrivit. Jag tror det är viktigt att du får kontakt med någon som du kan prata med - en person som kan hjälpa dig vidare i den här processen så att du inte behöver göra detta själv. Gärna någon professionell utomstående som inte har en relation till din pojkvän. Det är naturligtvis bra om du kan prata med någon som känner honom också, som hans familj t ex, men risken finns ju att de är partiska så det kan nog vara bra att bolla detta med någon som helt tar ditt parti (förutom att prata med hans anhöriga). På vårdcentraler kan det finnas kuratorer och dit blir man nog oftast skickad om man går till en läkare först. Nu är det ju inte du som behöver gå till doktorn men om du ringer dit och förklarar så borde de kunna hjälpa dig vidare. I vissa kommuner finns också något som heter "Råd och Stöd" dit man kan gå för samtal. Det borde du hitta på kommunens hemsida. Tror att det är gratis att gå dit också. Om du känner dig hemma i kyrkliga sammanhang så finns alltid möjlighet att prata med en präst också. Sedan tycker jag att barnmorskan borde kunna hjälpa dig. Om du känner att du har förtroende för henne så tror jag att det kan vara en väg att gå. Det handlar ju om er framtida familj så det är ju ett högst relevant ämne att ta upp med henne tycker jag.

Al-Anon har jag hört mycket gott om så jag håller med om att det nog vore bra att vända sig dit om de finns i din närhet. De känner väl till denna problematik och kan säkert råda dig hur du ska gå vidare. Finns inte de så finns kanske AA (anonyma alkoholister) som också kan lotsa dig rätt.

Jag kan tipsa om en tv-serie som gick nyligen på SVT som heter "Djävulsdansen". Den finns på SVT Play och handlar om att vara anhörig till en alkoholist. 

Önskar dig all styrka att gå vidare och hoppas att det löser sig bra för er så småningom.
  • Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2014-11-01 22:12:48 följande:

Har pratat och han säger att han har problem att kontrollera spriten och att det leder till så mycket dumt. Han vill försöka vara nykter med mig nu så vi får se hur det går.

Att han har erkänt att han har problem är ett bra första steg. Nästa steg är att få honom under behandling. Att klara sig att hålla sig ifrån spriten helt på egen hand tror jag är mycket mycket svårt. Han måste ha hjälp och stöd i den processen. Annars finns risk att han faller dit igen och igen och så får du ursäkter och att han ska bättra sig och så ramlar han dit igen. Vill inte måla fan på väggen men alkoholmissbruk är svårt att ta sig ur och man behöver som sagt hjälp. Bra att du fått stöd av hans mamma. Ni kanske med gemensamma krafter kan få honom under behandling? 
  • Sommarsnö

Har en lite lustig undran - någon som vet varför man ska dricka iskallt vatten för att kunna känna bebisens rörelser lättare? Varför reagerar de på det? Blir det kallt för dem när man dricker det?

• Sommarsnö
    anlili skrev 2014-11-02 21:57:03 följande:

Hej!
    Sent om sider har jag skaffat mig ett inlogg, men jag har följt tråden sen starten. Gravid med första barnet i 16: veckan. Jag har inte varit så trött tidigare i graviditeten, men den senaste veckan... puh. Sovit i stort sett alla dygnets timmar utom när jag varit på jobbet eller ätit. Det här är verkligen hemskt, förtår inte hur jag ska kunna fortsätta jobba om det fortsätter så här. Har ett jobb som kräver mycket tänkande, beslutsfattande och koncentration. Saker som jag inte alls klarar av just nu. Fixar knappt att skriva det här inlägget, jag stannar upp efter vart tredje ord och har glömt vad det var jag tänkte skriva. Är det nån mer som känner sig så här urblåst i hjärnan? Jag funderar på att sjukskriva mig en vecka så jag kan jobba ikapp lite hemifrån, där jag i alla fall inte har några störande moment med möten och personer som kommer och ställer frågor hela tiden.

Har du kollat järnvärdet? Sådär trött var jag när mitt järnvärde var lågt. Helt urblåst i skallen kändes det som. Förbättrades efter bara några dagar med järntabletter.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)