Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Freje skrev 2014-12-06 17:17:50 följande:

Är i v 20+1 men har inte börjat m järntabletter än. Äter pumpafrön som snacks på eftermiddagen. De innehåller mkt järn men även magnesium vilket minskar risk för kramp t ex i vaderna. Tror det hjälpt mig att hålla bra värden. Ska till bm på måndag, misstänker att jag ändå får börja med järntabletter, men kanske det räcker m mindre dos.

Jag äter också pumpafrö varje dag, men misstänker att jag kanske har lite svårt med upptaget.. Knapra på du, så kanske du slipper ta mängder av dessa eländiga tabletter.

Ska ta nya prover hos bm på torsdag så jag hoppas att HB stigit med iallafall någon enhet på en vecka. Är i v.20 nu så jag har fem veckor kvar som är kända för att vara bottennoteringar för järnvärdet på gravida..
  • S1528

Förresten så ska gojibär vara väldigt bra också, innehåller 500ggr mer c-vitamin än apelsin och 3ggr mer järn än spenat om man ska tro vad man läser. Så det provar jag från och med nu :)

• S1528

Idag gick jag upp och åt frukost kl 8 och tog niferex efter det. Sedan gick jag och la mig igen och vaknade nu en timme senare med den där malande illamåendekänslan. Blää..

Har provat allt nu. Innan mat, efter mat, direkt på morgonen, på kvällen och det vill sig inte riktigt.. Så idag är det jag som köper blutsaft och provar med det på sidan av niferex..

• S1528

50,0 % av graviditeten avklarad idag! Jippi! Nu räknar jag ned istället för upp :D

• S1528
    Bell13 skrev 2014-12-08 14:54:43 följande:
    Tycker du ska vila om du behöver det. 5 min har du alltid "rätt till" per timme.
    Det där om 5 minuter varje timme är tyvärr inte fakta. Det finns ingen siffra mer än att den anställde ska ha rast efter fem timmars arbete. Däremot har man rätt att ta kortare pauser utan att lämna arbetsstället, så där är jag helt med dig.

ATL - Arbetstidslagen:

"Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

Så vi har bra rättigheter ändå :)
  • S1528
    Anonym (??) skrev 2014-12-08 14:08:58 följande:
    Då gjorde och tänkte jag rätt idag då. Jag vet inte vad hon håller på med. Hon har själv fått två barn, hon är iofs äldre men tror inte hon har glömt bort hur det var när hon var gravid ändå själv.

Jag är rätt stark som person och brukar ryta ifrån och säga emot om jag inte håller med om något eller så. Men nu har hormonerna tagit över mig och jag höll på att börja gråta,så jag fick därifrån med gråten i halsen.
    Ärligt, hon är en skitstövel om hon sätter dig på att göra arbeten som gör dig illa. Och hon är en skitstövel om hon tror att det går att jämföra två graviditeter. Dina fysiska förutsättningar är med stor sannolikhet inte speciellt lika hennes. Du är ju med största sannolikhet inte sjukskriven för att det är roligt.

Du har rätt till vila under arbetstid och anpassade arbetsuppgifter. Ta till tårarna du om du känner att dom kommer, du har det förmodligen jobbigt nog som det är utan att behöva känna sådär.
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-12-08 15:16:31 följande:
    Jag har hört att det är så med 5 min per h. Tänkte att man måste väl få gå och kissa.
    Självklart får man gå och kissa när man behöver, men man har ingen lagstadgad mängd "tid" som man har rätt till varje timme enligt Arbetstidslagen.

"Femminutaren" är en välkänd myt eller vad man skall kalla det, kanske en generalisering man gjort på någon arbetsplats och som spridit sig vidare. Vi har haft jättediskussioner om detta på min arbetsplats >.
  • S1528

I arbetstidslagens paragraf 17 står det i klartext att pauser skall ingå i arbetstiden. Men det är bra om man kollar ev. kollektivavtal också.

Så stå på er tjejer :)

• S1528
    Anonym (??) skrev 2014-12-08 15:43:17 följande:
    Även om man bara jobbar 2-3 timmar per dag? Eller gäller det vid 8 timmars arbete?
    Du arbetar 2 timmar och är sjukskriven 6 timmar pga att din arbetsförmåga är nedsatt. Alla timmarna är "arbetstid" rent krasst.

Men du borde nog läsa ditt kollektivavtal om du har något, vissa punkter kan förhandlas om eller bort. Har ni någon facklig representant på din arbetsplats som du kan fråga? Eller du kanske inte är fackligt ansluten?
  • S1528

Hur tänker ni när det gäller kläder osv till bebisen?

Bör man köpa lite av varje storlek och se vad som behövs sedan när han/hon väl är ute? Har försökt att googla runt men alla säger så olika. Jag försöker samla på mig lite av varje i klädväg nu, både nytt och begagnat men vet inte riktigt vad som kommer att gå åt.

Skulle inte säga att jag bor ute i ödemarken men det är liksom inte bara att ta en "promenad ner på stan" och köpa det som saknas..

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)