Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-12-08 18:08:50 följande:

Det där med 5min/h tror jag inte räknas om man bara jobbar två timmar! Jag jobbar jag inte mer än 3h så har jag ingen rast! Självklart får man springa på toa men en rast är ju obetald! Ibland lägger de på 15min på min arbetstid bara för att jag ska få 15min paus!

Lägger man på arbetstid är det inte en paus, få är det är en rast, dvs oftast obetald arbetstid. Du har rätt att vila på arbetsstället (inte samma sak som arbetsplats) under arbetstid.

Men detta är enormt grötigt och mycket som kan tolkas åt olika håll..
  • S1528
    Smulan 89 skrev 2014-12-08 17:57:20 följande:
    Jag har två barn sen innan och har hur mycket kläder som helst. Behöver inte köpa ett ena plagg de första 2-3 åren tror jag. Jag har köpt en hel del begagnat av de första storlekarna (50-62), då bebisar växer onödigt fort, haha.
    Till bb behövs nog bara storlek 50 och 56 skulle jag tro. Det blir det jag tar med mig i alla fall.
    Köper nog någon body till den här bebisen bara för att den ska få något "eget" plagg. Har köpt en snutte så här långt.
    Jag tänker som du och köper mycket begagnat på tex Tradera just för att de minsta plaggen används så kort tid..

Men jag tycker att det är svårt hur man ska tänka, allt beror ju på vad det är för väder och temperaturer. Här ute på västkusten kan det blåsa storm och vara 8 grader på midsommarafton liksom ;)
  • S1528
    JhjärtaK skrev 2014-12-08 18:27:12 följande:
    Det som går åt är bodies och byxor generellt. Strumpor behöver man inte många par av då de inte smutsar ner dem alls. Samma sak med mössa att ha inomhus, räcker med en eller två st. Gällande ytterkläder så räcker väl en tunnare overall och kanske en lite varmare mössa beroende på var i landet ni bor.

På bb får de kläder att ha på sig men kan vara bra (och kul) att ha med sig någon pyjamas och någon/några bodies, byxor, strumpor och mössa samt filt för hemgången. Stl 50 och 56 kan vara bra att ha med sig och ha några uppsättningar i varje storlek hemma 50-62 så slipper du komplettera med en gång smile1.gif
    Jag har förstått det som så att det är bodies och byxor som går åt, och att det kan gå åt en hel del om man får en kräksbebis.. Ännu mer osäker blir jag när jag vet att vi kanske inte kommer ha tillgång till egen tvättmaskin när hon väljer att titta ut.. Går precis in i v.21 men köper gärna begagnat så det är bra att vara ute i god tid och spana liksom :)
  • S1528
    Apriltös skrev 2014-12-08 20:59:13 följande:

Har ni möten hos barnmorskan mellan RUL och v25?

Hade RUL i v 18+2 och har nästa möte v 25+2 och tycker det känns jätte långt med 7 veckor imellan :(

Hade RUL 18+6 och har BM besök imorgon 20+0. Vad jag vet ska vi ta diverse prover och jag ska äntligen få moderskapsintyg att skicka till FK.

Men sedan vet jag inte när nästa besök blir :/
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 10:09:39 följande:

Har önskat mig barnsaker i julklapp, en ganska lång lista. Pratade med min pappa igår och han var skrockfull och tyckte att det var tidigt. "Tänk om det händer nåt och så står ni där med alla grejer". Någon annan som tänker så? Jag har tänkt att efter RUL så är det lagom att börja köpa. Jag vill ändå ha ganska mycket hemma när det väl är dags för att slippa hålla på och köpa grejer när man väl kommit hem med bebisen. Det är ju ändå trots allt mycket större risk att bebisen kommer för tidigt än att den skulle dö. Blir lite trött på alla åsikter......

Jag försökte hålla mig till efter RUL, men det gick sådär ;) Nu har jag börjat samla på mig lite i taget, mycket som jag hittar på tradera och lite som jag snubblar över i butikerna. Men vi har varken köpt vagn, bilstol eller något annat sånt så det är lång väg kvar innan vi är klara!
  • S1528

Kom precis ifrån BM.. Fick lyssna på hjärtljuden :) Eller ja, det var inte så lätt eftersom min lilla tjej inte är stilla en sekund ;)

Hb hade ökat med tre enheter sedan förra veckan, så jag är dömd till dubbla dosen Niferex för en obestämd framtid ;) Men vad gör det så länge bebisen mår bra :)

Nu blir nästa besök 25+0, lär gå fort dit om julledigheten springer iväg lika fort som vanligt :)

• S1528
    LillaSandy skrev 2014-12-09 18:50:05 följande:

Jag har idag känt sammandragningar första gången. Har känts vid ca tre tillfällen idag. Lite snabb lätt mensvärk o samtidigt blir livmodern hård. Sitter i mindre än en minut. Normalt? v. 20+6. Första barnet. 

Normalt, jag har haft det sedan v.18 ungefär. Händer mig allt mellan 5-20 gånger om dagen, speciellt om jag blir stressad, arg eller upprörd. Enligt BM är det helt normalt så länge det inte gör ont eller känns som tryck nedåt :)
  • S1528
    Apriltös skrev 2014-12-09 19:52:03 följande:
    Känner ingen inuti heller det som är läskigt ju :/ får hoppas de kommer snart
    Jag kände ingenting inuti heller, första rörelserna jag kände var tre ganska hårda buffar. Inget fladder, inga bubblor eller något innan dess..

Det kommer snart för dig med :)
  • S1528

Nya magbilder någon? :)

Jag har äntligen börjat få en liten bulle :)

• S1528
    Bell13 skrev 2014-12-10 11:47:23 följande:
    Vilken liten söt
    Haha, ja den är inte stor iallafall.. BM trodde att den skulle börja växa utåt nu, men än så länge syns det inte att jag är gravid när jag har kläder på mig, haha :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)