Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Kiickson skrev 2014-10-04 21:31:16 följande:

Är det någon av er som har köpt en bola/gravidpingla? Jag har en sen några veckor tillbaka men har inte använt den än. När kan man börja använda den tycker ni?

Jag har läst att i v12 så börjar den lilla att uppfatta ljud. Så man kanske kan börja med den utan att det ska kännas dumt på något vis?

(Jag är i vecka 12 nu)

Är det som ett klockspel fast runt halsen? Vad fyller den för funktion?
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-10-06 12:08:14 följande:

Hur ska man egentligen tänka kring det här med babysäng? Vi har tänkt köpa ett babynest som barnet kan sova i mellan oss i sängen och även kunna sova i på dagarna i soffan, i vagnen osv. Har funderat på en spjälsäng eller vagga också men tänker att det kanske är ett onödigt köp innan babyn är född om man inte vet hur den kommer att vilja sova? Tänk om den blir helt oanvänd för att barnet inte vill sova i den alls? Kan man börja med bara ett babynest och köpa en säng efterhand?

Vi har beställt en brio two cot från Lekmer. Tänker att förr eller senare kommer babyn att sova i spjälsäng.

Har tänkt att ha den i vår säng till en början för amningens skull.
  • Bell13
    linnis83 skrev 2014-10-06 13:01:24 följande:

Hej tjejer!

Har följt er både här och i den gamla apriltråden men inte skrivit nåt än...

Är gravid med mitt första barn och har BF 2/4-15! Är i v 15 nu.
    Fick ett MA förra sommaren, var då i v 14 men graviditeten hade avstannat redan i v 6... Känner mig fortfarande ganska nojig trots att jag sett räkan på vul i v 10.
    Längtar som en tok efter kallelsen till RUL som borde bli i början av november. = )

Grattis och välkommen. Vi har samma bf du och jag.

Har också historia med ma i bagaget och är glad över att vara gravid igen :)

Jag har rul den 5 november. Har gjort kub så vi fick tjuvkika på bebisen i v 13 verkligen jättemysigt.

Vi gjorde ett ul i v 9 också på privat klinik för vi ville se att hjärtat slog osv
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-10-06 13:23:22 följande:
    Kan man justera höjden på den steglöst? Svårt att veta om den passar till sängen annars - vill gärna ha en säng helt i plan med vår som man kan ta bort ena sidan på. Annars är en favorit Sebrasängen. Någon som vet om en Sebrasäng funkar bra som spjälsäng och om den kan justeras i höjdled så att den kan sättas precis intill dubbelsängen?
    Tror du tänker på en sådan här

Man kan inte justera höjden steglöst på den säng vi valt. Tänkte ha babyn sovande på min arm eller i en babynest den första tiden.
  • Bell13
    Josephine92 skrev 2014-10-06 14:43:12 följande:

Sitter just nu på gynakuten för att ta reda på om mina ihärdiga magkramper kan bero på värsta tänkbara... Superlång väntetid, gud vad hopplöst det känns -.- nervös till tusen, hundra gånger om..

Håller tummarna för er
  • Bell13
    mandalii skrev 2014-10-07 10:28:15 följande:

Hur gör ni med folsyra? Jag har ätit det hela graviditeten ( och fyra månader innan) men har hört att efter vecka 12 har det ingen verkan? Är i vecka13 nu, ska jag sluta med dem?

Drömmer ni mer än vanligt? Det gör jag! Har de mest bisarra drömmarna, blir jagad av sambons mostrar och massa konstigt, haha.

Jag äter Apotekets gravidtablett som heter gravid och den innehåller folsyra. Jag fortsätter att ta den. Hade jag tagit separata folsyretabletter hade jag slutat med dem i v 13 för som du skriver är det onödigt efter v 12
  • Bell13
    Fruhs skrev 2014-10-07 10:48:42 följande:

Hallå på er.
    Jag drömmer också drömmar, men det är BARA mardrömmar hela tiden, alltid typ om att någon jag tycker om går bort. 
    Mår så sjukt dåligt av det.

Jag drömmer också mycket mardrömmar och känner mig sjukligt svartsjuk. Är aldrig svartsjuk annars. Det är ju inte bara fysiskt att vara gravid utan även psykiskt påfrestande.
  • Bell13
    mandalii skrev 2014-10-07 12:42:17 följande:

Okej då slutar jag äta folsyra nu, kanske borde köpa 'gravid' på Apoteket istället? Äter omega 3 varje dag eftersom jag inte äter så mycket fisk just nu. Hur är det med D-vitamin, äter ni det?

Hur äter ni en vanlig dag? Har läst att man from vecka 13 bör gå upp ca 300-400 per vecka. Än så länge har jag inte gått upp ngt alls i princip, blir lite orolig. Min ser ut enligt följande:

Frukost: Fullkornsgröt med sommarens blåbär och lingonsylt tillsammans med mellanmjölk, en halv banan och ibland en kiwi. Alternativt hemmagjord ekologisk müsli med linfrön, solrosfrön, kruskakli, hasselnötter, russin, havregryn, sesamfrön tillsammans med ekologisk mellanfil och blåbär.

Mellanmål vid kl 10: En ekologisk fullkornssmörgås med ost, tomat och skinka. En banan och en mandarin eller äpple och en kopp grönt te.

Lunch: Lunchlåda på gårdagens middag, ofta kyckling eller köttgryta med ris, potatis eller pasta med grönsaker typ broccoli, morötter, lök och sås.

Mellanmål vid 14: Frukt, mandarin, päron eller äpple.

Mellanmål vid 15: Knäckebröd utan ngt på

Middag vid 19: Samma som lunch och ibland lite efterrätt typ nyponsoppa.

Kvällsmål vid 20-21: Skorpor med smör och honung och kanske en kiwi.

Alla går upp olika :) jag är i v 15 och har gått upp 5 kg.
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-10-07 13:22:54 följande:
    Jag tror på att man skall äta när man är hungrig men det sägs ju att man skall lägga till ett mellanmål extra i trimester två. Men inget jag tänker på speciellt utan som sagt äter jag när jag är hungrig, det brukar lösa sig smile1.gif

Sedan är det väldigt individuellt när och hur mycket man lägger på sig. Med dottern gick jag upp 21 kg men mest i början och mot slutet (massa vätska det sista). Nu har jag gått upp 2-3 kg och är i vecka 15. Den här gången lär det dock bli mer då en tvillinggraviditet väger ca 5 kg mer bara bebis, blod, fostervatten etc och nu äter jag ju för tre, haha smile5.gif
    Jag håller med dig :) äta när man är hungrig är nog det bästa. Kan å andra sidan inte förstå att rådet är ett mellanmål extra det skulle aldrig räcka för mig :) jag äter det jag är sugen på och tar smällen när jag fött.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-10-07 17:10:19 följande:
    Det låter faktiskt som det mest sunda, så man inte stressar upp sig när cravingsen kommer ^^
    Tror också det är bra att röra på sig om man orkar :) jag har inte tränat sen jag blev gravid. Har börjat att cykla till och från platser nu, får räcka så. Lagom är sunt och att tänka att om kroppen vill ha mjölk och grädde som i mitt fall är det nog bra för någonting
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)