Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

agirlnamedbill skrev 2014-10-05 15:38:19 följande:

Visst finns det vagnar med platta där större syskon kan stå? Min dotter är 3 och har ingen vagn längre men kan vara bra med en barnvagn där hon kan stå ifall man vill gå långa promenader eller så. Vad finns det för modeller/märken med sånt?

Jag tror att i princip alla vagnmärken har så att man kan fästa på en ståbräda för lite äldre syskon. Vi kommer att behöva en till dottern som kommer vara snart 3 år när bebisarna kommer.
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-10-05 22:47:42 följande:

Jisses så nervös jag är just nu. Imorgon 8.30 är det dags för ul igen. Jag hoppas så innerligt att vår lilla bebis mår bra och utvecklats som den ska!

Håll tummar och tår för oss imorgon alla blivande april- mammor <3

Lycka till idag! Allt ser säkert fint ut
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-10-06 07:30:25 följande:

Är det någon som vet när man går in i andra trimestern? Jag är i vecka 12+1.

Vecka 15 är den första veckan i andra trimestern, dvs från 14+0.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-10-06 08:57:50 följande:
    Jag trodde det var 13+0 :o
    Aha, jag gick efter den lila gravidappen men den kanske har fel då
  • JhjärtaK
    Elbea skrev 2014-10-06 10:17:24 följande:

Har av vänner blivit erbjudna att köpa deras Urban Jungle Mountain Buggy. De körde hem den till oss igår för att vi ska få känna på den lite (och för att de rensar förrådet och vill bli av med den smile5.gif ). Det är en 2010 men använd till ett barn, har stått i deras förråd ett bra tag. Ser ut att vara i fint skick och så! Jag har ingen egen erfarenhet av vagnen, är det någon som haft den och har något omdöme? Vet heller inte vad som är rimligt att betala för den. Får väl kika lite på likvärdiga på blocket...

Annars hade vi inte köpt barnvagn så här tidigt men nu uppenbarade sig möjligheten ju...

(och min lilla tjej är nöjd för hon har varit MYCKET orolig för att vi inte har någon barnvagn till bebisen smile1.gif )

Vad jag vet så kan man inte ha barnen vända mot sig när de börjar sitta upp i sittdelen. Om det känns viktigt så kanske det inte är vagnen för er . I övrigt så tror jag att ett antal vänner till oss har en sådan och de är alla nöjda såvitt jag vet
  • JhjärtaK
    Josephine92 skrev 2014-10-06 14:43:12 följande:

Sitter just nu på gynakuten för att ta reda på om mina ihärdiga magkramper kan bero på värsta tänkbara... Superlång väntetid, gud vad hopplöst det känns -.- nervös till tusen, hundra gånger om..

Hoppas att det inte är något farligt och att du får komma in snart!
  • JhjärtaK

Ang spjälsäng eller inte så köp en innan bebisen kommer. Kanske sover inte bebisen i den den första tiden men en spjälsäng kan de ha i åratal. Dottern är 2,5 och sover fortfarande i sin spjälsäng. I början sov hon i ett babynest i spjälsängen.

• JhjärtaK
    Josephine92 skrev 2014-10-07 06:22:33 följande:

Tack allihopa. Allt var precis som det skulle med liten, låg och kliade sig i örat så nöjt haha :'), så sjukt häftigt att de faktiskt ligger och rör sig och gör saker där inne nu, det börjar verkligen bli små barn på riktigt <3

Åh så skönt att höra, var lite orolig där igår när du inte hörde av dig. Blev det en lång väntan innan du fick komma in?
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-07 11:56:06 följande:

Någon som har tips på en lätt och smidig barnvagn när man bor i stan men som även kan köras bra på grusvägar och i snö (läs: helst lufthjul) och att man kan ha barnet vänt mot sig? Vill helst ha en vagn som funkar från nyfödd till att barnet inte behöver vagn längre. Gillar inte den lite plufsiga stilen hos Emmaljungavagnar t ex - är mer förtjust i Phil and Teds barnvagnar t ex men skulle gärna ha en lite lättare än deras och med bättre hjul. Tycker Bugaboo är så extremt fula i liggdelen (den sitter så lågt!), annars hade den kanske varit ett bra val.

Vi har en Teutonia BeYou till dottern. Smidig att köra med i stan men tack vare att man kan vända på handtaget och få de stora hjulen framåt så går den galant på snö/grusvägar också. Inte lika bra "gung" som med fyra fasta hjul men det är en kompromiss man får ta.

Teutonian är hög också så att man slipper att stå dubbelvikt över vagnen.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-10-07 12:42:17 följande:

Okej då slutar jag äta folsyra nu, kanske borde köpa 'gravid' på Apoteket istället? Äter omega 3 varje dag eftersom jag inte äter så mycket fisk just nu. Hur är det med D-vitamin, äter ni det?

Hur äter ni en vanlig dag? Har läst att man from vecka 13 bör gå upp ca 300-400 per vecka. Än så länge har jag inte gått upp ngt alls i princip, blir lite orolig. Min ser ut enligt följande:

Frukost: Fullkornsgröt med sommarens blåbär och lingonsylt tillsammans med mellanmjölk, en halv banan och ibland en kiwi. Alternativt hemmagjord ekologisk müsli med linfrön, solrosfrön, kruskakli, hasselnötter, russin, havregryn, sesamfrön tillsammans med ekologisk mellanfil och blåbär.

Mellanmål vid kl 10: En ekologisk fullkornssmörgås med ost, tomat och skinka. En banan och en mandarin eller äpple och en kopp grönt te.

Lunch: Lunchlåda på gårdagens middag, ofta kyckling eller köttgryta med ris, potatis eller pasta med grönsaker typ broccoli, morötter, lök och sås.

Mellanmål vid 14: Frukt, mandarin, päron eller äpple.

Mellanmål vid 15: Knäckebröd utan ngt på

Middag vid 19: Samma som lunch och ibland lite efterrätt typ nyponsoppa.

Kvällsmål vid 20-21: Skorpor med smör och honung och kanske en kiwi.

Jag tror på att man skall äta när man är hungrig men det sägs ju att man skall lägga till ett mellanmål extra i trimester två. Men inget jag tänker på speciellt utan som sagt äter jag när jag är hungrig, det brukar lösa sig

Sedan är det väldigt individuellt när och hur mycket man lägger på sig. Med dottern gick jag upp 21 kg men mest i början och mot slutet (massa vätska det sista). Nu har jag gått upp 2-3 kg och är i vecka 15. Den här gången lär det dock bli mer då en tvillinggraviditet väger ca 5 kg mer bara bebis, blod, fostervatten etc och nu äter jag ju för tre, haha
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)