mandalii skrev 2014-10-07 12:42:17 följande:
Okej då slutar jag äta folsyra nu, kanske borde köpa 'gravid' på Apoteket istället? Äter omega 3 varje dag eftersom jag inte äter så mycket fisk just nu. Hur är det med D-vitamin, äter ni det?
Hur äter ni en vanlig dag? Har läst att man from vecka 13 bör gå upp ca 300-400 per vecka. Än så länge har jag inte gått upp ngt alls i princip, blir lite orolig. Min ser ut enligt följande:
Frukost: Fullkornsgröt med sommarens blåbär och lingonsylt tillsammans med mellanmjölk, en halv banan och ibland en kiwi. Alternativt hemmagjord ekologisk müsli med linfrön, solrosfrön, kruskakli, hasselnötter, russin, havregryn, sesamfrön tillsammans med ekologisk mellanfil och blåbär.
Mellanmål vid kl 10: En ekologisk fullkornssmörgås med ost, tomat och skinka. En banan och en mandarin eller äpple och en kopp grönt te.
Lunch: Lunchlåda på gårdagens middag, ofta kyckling eller köttgryta med ris, potatis eller pasta med grönsaker typ broccoli, morötter, lök och sås.
Mellanmål vid 14: Frukt, mandarin, päron eller äpple.
Mellanmål vid 15: Knäckebröd utan ngt på
Middag vid 19: Samma som lunch och ibland lite efterrätt typ nyponsoppa.
Kvällsmål vid 20-21: Skorpor med smör och honung och kanske en kiwi.
Jag tror på att man skall äta när man är hungrig men det sägs ju att man skall lägga till ett mellanmål extra i trimester två. Men inget jag tänker på speciellt utan som sagt äter jag när jag är hungrig, det brukar lösa sig
Sedan är det väldigt individuellt när och hur mycket man lägger på sig. Med dottern gick jag upp 21 kg men mest i början och mot slutet (massa vätska det sista). Nu har jag gått upp 2-3 kg och är i vecka 15. Den här gången lär det dock bli mer då en tvillinggraviditet väger ca 5 kg mer bara bebis, blod, fostervatten etc och nu äter jag ju för tre, haha