Inlägg från: agirlnamedbill |Visa alla inlägg
  • agirlnamedbill

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-10-20 12:43:31 följande:
    Jag har problemmed ryggen/foglossning. Nu sitter de endast i fogarna och smärtar i hela höften! Ibland känns de som någon sätter en kniv i skinkan eller strax över!!
    Vad ska man göra åt det? Stretcha? Massera? Låta det göra ont? Kan knappt gå med vänster ben :(
  • agirlnamedbill
    Sommarsnö skrev 2014-10-20 14:02:44 följande:
    Stretcha är bra. Inte göra sådana rörelser som gör ont - ta det lugnt. Läs om foglossning och ischias på nätet - det finns mkt info. Jag ska be om en sjukgymnastkontakt när jag träffar min BM nästa vecka. Tror att det är det bästa.
    Kostar det massa pengar..?
  • agirlnamedbill
    Madelen b skrev 2014-10-20 17:41:12 följande:
    Inte gå i trappor, inte sitta med korsade ben, alltid ha fötterna åt samma håll som näsan! Undvika damsugning mm allt som gör att höften blir sne belastad!

Sedan gå till en sjukgymnast, här kostar det 200kr / gång men jag har frikort!

Där kan dom massera, akupunktur och ge tens!! Jag har som sagt jätte mycket problem så jag ska köpa höftband som hjälper till att hålla fogarna på plats! Suger att ha de såhär tidigt då de oftast ( inte alltid ) blir värre! Därför viktigt att få hjälp!!
    Det där med trappor kan jag inte avstå, bor på tredje våningen utan hiss :( Får prata med min bm och se om hon kan fixa remiss till sjukgymnast.
  • agirlnamedbill
    Madelen b skrev 2014-10-20 18:49:49 följande:
    Tänk på att gå som små barn gör att ta ett trappsteg i taget, samla fötterna på varje steg!

Skit svårt och ja fuskar jämt tyvärr:(
    Tar man det "friska" benet först då?
  • agirlnamedbill
    Malinpetronella skrev 2014-10-20 21:00:42 följande:

Nån mer som känner bbebisen.....jag är i vecka 17 nu och har kkänt den i ca 5 dagar ...

Med första kände jag i vecka 17! Är nu i vecka 14 och TROR att jag känt av lite. För anteckningaf om graviditeten via FL gravid-appen och har skrivit två gånger "fosterrörelser?" för är inte alls säker. När jag kände med första så kändes det utanpå redan i vecka 17 så då var jag bombsäker att det var bebis.
  • agirlnamedbill
    Anonym (a) skrev 2014-10-20 21:09:30 följande:

Hade du oroat dig? Kan någon lugna mig?

Jag väntar mitt tredje barn och är 32 år. I vecka 11+4 gjorde jag kub och fick inte de bästa siffrorna. Jämfört med mina två andra barn på 8000 och 3000 på T21 (ds) fick jag denna gången 1:400 för T21. Risksiffran för min ålder är ca 1:600.

Nackspalten var 1,4 så det var blodprovet som drog ner siffrorna.

Det känns verkligen upp och ner nu. Risksiffran är ju inte jättehög men ändå inte så långt ifrån riskgruppen. Behöver nog dela lite tankar med andra här.

Eftersom så många berättat om KUB här i tråden blev jag lite nervös eftersom det inte erbjuds i mitt landsting. Tänkte boka in privat först men så gjorde jag så att jag läste om Downs syndrom istället och efter det så var jag inte ens sugen på KUB-test. Tänk om man får "dåliga" siffror, ska man då göra abort pga downs eller stressa upp sig i onödan? Efter att ha läst så insåg jag att det är ingen hemsk sjukdom, människor med downs är ofta riktigt lyckliga och drivande.

Sen om man tycker att det är en hemsk sjukdom så får man ju tänka på att den faktiskt är riktigt ovanlig. Hade ditt barn haft downs så känns det som proven borde visat 1:2 eller till och med 1:1. Finns ju dock folk som fått 1:20000 och fått barn med downs, eftersom det är en på 20000 med samma förutsättningar som får den sjukdomen. Förstår du hur jag tänker? Låt inte siffror styra. Om det nu känns jättehemskt så finns det ju nåt mordernare och dyrt blodprov man kan lämna för att bli helt säker.
  • agirlnamedbill

Det här med förlossningssmärta.. Visst gör det ont men jag trodde det skulle vara värre än det var! Nu känner jag ingen som helst rädsla för att få den smärtan igen, var mer nojjig första barnet

• agirlnamedbill

Jag slutar plugga i december och jobbar endast som timvikarie så kommer jobba dom dagar jag har lust typ, från jul till april. Få se om jag tänker lata mig och bara vara hemma från årsskiftet fram till förlossningen, det har jag också funderat på.

• agirlnamedbill
    julii skrev 2014-10-22 17:16:22 följande:

Var ju på kub idag och det gick bättre än förväntat.. vi väntar tvillingar! ! Vilken chock men sååå lyckliga :)

Grattis!!

Jag är lite avundsjuk på er som väntar tvillingar, skulle bli överlycklig om jag skulle få det!
  • agirlnamedbill
    Smulan 89 skrev 2014-10-22 19:33:34 följande:
    Måste hålla med. Lite avis jag också på er som ska ha tvillingar. Har rul om två veckor och då får vi se vad som gömmer sig i min mage :)
    Jag har fått se ett tidigt VUL så är bara en i min mage, så inget hopp här för tvillinggraviditet ^^

Jag har en månad kvar till RUL och ska bli kul att se en bebis som inte ser ut som en kidneyböna :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)