Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Nu har tösen vaccinerats och varit på 3 månaders kontroll. Hon växer på bra, särskilt på bredden Skrattande. Hon är nu 59,5 cm lång och väger 6060 gr. Sonen vägde ungefär lika mycket men var 4 cm längre när han var lika gammal.

Vaccinationen gick bra, men hon var så klart ledsen och förbannad en stund efter. Nu sover hon. Jag hoppas vi slipper feber senare idag.

Inatt har varit jobbig, då hon velat amma var 2-3:e timme. Jag hade vant mig med var 4-5 timme. Hoppas hon snart återgår till att sova längre igen.

• Freje

Dottern verkar vara i en fas där hon är helt fascinerad av alla ljud hon kan göra. Hoppas det går snabbt över för när hon testar hur högt hon kan skrika så skär det i öronen. Skrattande Hon ser nästan ut att flina lite extra efter att hon fått till särskilt höga ljud.

Leksaker hon uppskattar är Libero fjärilen och en träskallra.

• Freje

Här funkar liggdelen ett bra tag till, tösen blir 4 månader imorgon. Men det känns som hon växt på längden sen 3 månader. Tycker att strl 62 börjar bli kort, i alla fall i bodys.

Rullas gör det här också, hittade henne på golvet en bra bit från babygymmet igår. Ligger hon på mage så har hon börjat dra upp benen, ser ut som hon ska försöka krypa. Men armarna orkar ju inte ännu.

Vi har inte testat matstolen ännu men i Bumbo stolen sitter hon bra. Hon älskar att få vara med när vi sitter och äter mat.

• Freje

Jag tycker själv att min lilla tjej är rund och go. Vägde 6 kg till 60 cm vid 3 månaders kollen. Igår träffade vi ett annat par i vårt område som har en son som är 6 månader. Han väger 12 kg! Det var en riktigt rund och go liten kille . Han väger mer än hans 2 åriga storasyster. Så det kan vara väldigt olika det där med vikt och längd.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-08-25 08:54:11 följande:
    Kanske vägde 12kilosbebisen rätt mycket vid födseln? Vår barnvagn har maxvikt på 17 kg smile1.gif
    Jag tror de sa att han var rätt stor i alla fall jämfört med sina systrar. Förhoppningsvis jämnar vikten ut sig när han börjar krypa Skrattande
  • Freje

Var på 4 månaders kontroll idag med dottern. Väger 6,8 kg till 61,5 cm. Alldeles lagom rund och go

Däremot blir jag lite brydd. Ingen info om smakportioner  (det var ju ändå 4 år sen sist så lite uppdatering vore ju bra). Nu fick jag specifikt fråga efter lite info. Lite tråkigt tycker jag.

Förresten, ni som har barn sen tidigare, erbjuds ni delta i mamma/föräldragrupp ? Där jag bor verkar det bara vara med första barnet som detta ordnas. Också lite trist tycker jag. Kan ju vara ett bra sätt att hitta någon att gå på promenader och så tillsammans med. Jag har inga bekanta som också nyligen fått eller väntar barn. Får väl gå till öppna förskolan så småningom och leta "kompisar" Skrattande.

• Freje

Ursäkta om jag spammar tråden

Men jag måste berätta en kul grej som hände idag. Fyra årige sonen hade en kompis hemma och de lekte rätt vilt. Dottern blev efter en stund jätteledsen och helt otröstlig. Försökte med napp, bröstet och bara trösta. Inget hjälpte. När jag erbjöd bröstet blev hon dessutom förbannad. Efter en lång stund att försöka trösta gick vi och satte oss där pojkarna lekte - och hon blev hur nöjd som helst. Så fort jag försökte gå därifrån började hon gråta igen. Ha ha, envis liten tjej som redan ska terrorisera storebrorsan och hans kompisar och att vilja vara med Flört.

• Freje

Dottern har nu också kommit på att vända sig från rygg till mage också. Så att byta blöja har blivit ett helt gympapass med att försöka hålla henne på rygg. Måste försöka hitta en mobil att hänga över skötbordet som kanske kan intressera henne så man hinner byta blöja.

• Freje
    amandanS skrev 2015-09-01 09:13:46 följande:
    Hur tänker ni kring ytterkläder? Vi har vinteroverall och en vindtät fleeceoverall samt Vindfleecejacka och en tunn typ Vindjacka.. Och div ullunderställ och fleecekläder...

Men behöver man ha en jacka som alternativ på vintern? Eller räcker det med vinteroverallen? (vi bor i Västernorrland och kan således ha ganska kallt)
    Har haft samma tankar. Vi har ungefär samma upplägg med vindfleece på hösten och vinteroverall lite senare. Fast jag har ingen supertjock vinteroverall utan tänker lite lager på lager. Jag tänker att jag vill klä henne för att kunna ta upp henne ur vagnen utan att hon fryser. Vi är ofta ute och promenerar eller går till lekplats med storebror. Om man går och handlar så får man väl knäppa upp och klä av. Jag bor ju i  Stockholm så vintrarna brukar ju inte vara så bistra.

Jag tror inte jag kommer att skaffa någon vinterjacka (har en tunn vindjacka och vanlig fleece). Men vem vet, kanske jag tänker om.
  • Freje
    amandanS skrev 2015-09-02 16:30:58 följande:
    Det blev body, byxa, strumpor. Vindfleecejacka, mössa och ullsockar. Men han var kall om händer och fötter när vi kom in efter 1 timme.. Själv hade jag en tunn jacka och långärmad och tyckte det blåste kallt!

De ser så mycket ut på så liten kropp :P
    Där sitter han bra! Ser stadig ut Jag tycker att de små alltid lätt blir kalla om händer och fötter även om man klär på dem.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)