Inlägg från: Öholm |Visa alla inlägg
  • Öholm

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ang hur man helst vill föda:

Jag vill absolut helst föda vaginalt. Är (än så länge :-/) inte rädd för det. Tänker att det är naturligt och att kroppen är skapt för det. Men sedan vet man ju inte vad som kan hända när det väl är dags. Det är ju toppen att kejsarsnitt finns som alternativ! Däremot är jag livrädd för att snittas. Har aldrig opererats eller gjort några ingrepp och tycker att det verkar så läskigt att någon skulle skära i mig. Hua!

Det är bara att hoppas att allt går som man vill, oavsett om man vill ha vaginal födsel eller via kejsarsnitt! Men det viktigaste är ju att bebisen kommer ut och mår bra!

• Öholm
    mandalii skrev 2014-09-29 21:57:34 följande:

Jo det har jag också hört, men frågan är vilken storlek NB, Newly Born, motsvarar? Någon som vet?

Jag kan missminna mig, men har för mig att jag läst någon stans på hemsidan att storlek NB är 50. Prematur tror jag var 44. Läste det när jag kikade på något enskilt plagg har jag för mig.
  • Öholm
    elouiseh skrev 2014-10-01 17:11:44 följande:

Tänker inte vaccinera varken mig eller bebben sen när den kommer ut. Finns massor av information om varför man bör stå över vacc. Mitt barn kommer heller inte att få k-vitaminspruta om den föds under normala förhållanden. Någon mer som är i samma spår? Sen avnavling? :)

Har du någon länk till forskning eller vetenskapligt grundad info om negativa sidor med vaccin? Skulle vara intressant att läsa! Jag har alltid tänkt att vaccin är bra dels för att slippa smitta själv, dels för att minska spridningen bland mänskligheten. Men myntet har ju (oftast) två sidor ...
  • Öholm
    elouiseh skrev 2014-10-01 17:11:44 följande:

Tänker inte vaccinera varken mig eller bebben sen när den kommer ut. Finns massor av information om varför man bör stå över vacc. Mitt barn kommer heller inte att få k-vitaminspruta om den föds under normala förhållanden. Någon mer som är i samma spår? Sen avnavling? :)

Har du någon länk till forskning eller vetenskapligt grundad info om negativa sidor med vaccin? Skulle vara intressant att läsa! Jag har alltid tänkt att vaccin är bra dels för att slippa smitta själv, dels för att minska spridningen bland mänskligheten. Men myntet har ju (oftast) två sidor ...
  • Öholm

Sorry för två likadana inlägg. Min mobil knasade sig och jag kan tyvärr inte ta bort ett av inläggen.

• Öholm

www.centerforinquiry.net/blogs/entry/why_parents_dont_vaccinate_their_children--and_what_we_can_do/quote=74093750][quote-nick]elouiseh skrev 2014-10-01 22:22:23 följande:[/quote-nick]Jag personligen har inga källor men jag är med i sidan "vaccinationernas baksida" på Facebook.

Jo det som du säger hände i Danmark är ju inge bra såklart. Har läst så mycket om biverkningar både lättare och tyngre och känner att jag hellre skulle ta att mitt barn blev sjuk på naturlig väg än av något jag aktivt valt att orsaka den.

Många av vaccinen i barnvaccprogrammet är inte så fasliga att få egentligen med den moderna sjukvård vi har idag. Plus som ni redan skrivit, skyddet är aldrig fullgott med vacc heller.

Det sista jag stötte på var en P3 dokumentär om en pojke som tagit svininfluensan och fått narkolepsi...

Jag litar inte på 1177 vad det gäller vaccin lika lite som jag litar på Livsmedelsverkets rekommendationer.

Alla får självklart göra som de vill men jag gillar att väcka tankar, hade själv varit enormt tacksam om jag hade denna kunskap för fem år sedan när min äldsta föddes. Då hade jag haft ett aktivt val istället för att vara lyssna på sjukvården. De har ju betalt för att tala om hur vi ska sköta oss och våra barn.[/quote]

Jag respekterar ditt beslut att inte vaccinera men jag undrar fortfarande var du fått denna "kunskap" om att det ska vara skadligt ifrån. Facebookgrupper och vad som skrivs där är ofta inte att lita på. Jag litar på fakta som är forskningsbaserat. Tex 1177 och Livsmedelsverket måste hålla sig till sådan tillgänglig fakta enligt lag.

Ett exempel på vad en forskare skriver om antivaccinations-propaganda:

"It is true that there are risks involved in vaccinations, as there are with any drug or medical intervention. The risks are not hidden but instead well-known and easily available from your doctor or online. The risks of side effects, however, are far less dangerous than the risks of catching the disease."

(www.centerforinquiry.net/blogs/entry/why_parents_dont_vaccinate_their_children--and_what_we_can_do/

Referenser finns)

Sedan är det stor skillnad på beprövade och väl uppföljda vaccinationer som sådana i vaccinatonsprogrammet för barn och sådana vaccin som tillkommer i panik och som inte hunnits prövas ordentligt, t.ex. svininfluensacaccinet.

• Öholm
    Kiickson skrev 2014-10-04 21:31:16 följande:

Är det någon av er som har köpt en bola/gravidpingla? Jag har en sen några veckor tillbaka men har inte använt den än. När kan man börja använda den tycker ni?

Jag har läst att i v12 så börjar den lilla att uppfatta ljud. Så man kanske kan börja med den utan att det ska kännas dumt på något vis?

(Jag är i vecka 12 nu)

Jag har tänkt köpa en eller önska mig i julklapp. Jag har förstått det som att bebisen kan "höra" genom receptorer i huden från ca v. 12. Dvs att den kan känna ljuden som är runt omkring den i magen. T.ex. mammans röst som fortplantas i magen och ljudet från tarmarna. Öronen är inte tillräcklig utvecklade förrän i ca v. 24, då bebisen kan höra ljud utifrån magen. Det är vad jag lyckats läsa mig till i böcker och på nätet i alla fall.

Bolorna är ju så himla fina så kör på och börja bära den nu eftersom du har en tycker jag!
  • Öholm

Min man vill absolut vara med varje gång. Jag föreslog att jag kunde ta en mvc närmare jobbet för att spara restid men det tyckte inte min man var en bra idé då det skulle bli väldigt krångligt för honom att följa med. Nu går vi på mvc där vi bor, mitt emellan våra jobb. Han ställer en massa frågor till bm.

• Öholm
    Kiickson skrev 2014-10-10 14:10:42 följande:

Jag har ingen aning om det. Detta är mitt första barn och jag har bara bott här nere i 3 och ett halvt år så =) 

Namn som vi har fastnat för är, om det är en kille så Harry, skulle det bli en kille och han inte skulle se ut som en Harry så har vi Cody som favorit nr 2.

Inspirerad av serien Dexter? Båda namnen figurerar ju där och är väl inte så där jättevanliga i Sverige i alla fall, tänker jag.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)