Inlägg från: tjej89 |Visa alla inlägg
  • tjej89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

amandanS skrev 2014-09-04 16:31:08 följande:
    Enligt en läkare mamma hade kontakt med då min lillasyster väntades (då jag kommit 2 mån för tidigt och min lillebror höll på att komma i 5e månaden) så är teorin att vi är korta i mellanrummet mellan höft/bäcken och

Revbenen, och därmed bär barnen helt utanpå kroppen. Belastningen blir då högre och därför tror de att det blir för tidigt. Mamma och mormor har båda samma lilla mellanrum och jag fick frågan av mamma hur lång/kort jag är i de måttet och jag är lika liten jag.. Mamma frågade om jag kunde ha mina vanliga byxor, sa ddirekt nej och att jag inte kan knäppa dom. Låter som att jag än så länge följer samma mönster som mamma och mormor som med fått mage direkt!

Blev även ombedd att ta detta med bm, även om hon säkert bara kommer lugna mig med liknande ord som du sa. Mamma trodde dom inte heller, inte fören hon med mig kom in på förlossningen 2 mån tidigt och bad henne sitta ner o vänta för här skulle inte bli barn ännu! När undersökningen var på g, så gick vattnet och 2 krystvärkar senare var jag ute! Med lungor som kollapsade och läkare som inte var beredda... Och när de andra ser ett mönster så tänkter jag absolut vara på min vakt...
    Ja då får vi väl se då :)

Men det där verkar ju vara nått speciellt. Sa bara att i allmänhet så är en ny graviditet en ny graviditet och inte en repris på sin mammas...
  • tjej89

Jag vill också föda vaginalt! Så himla häftig upplevelse (ont också!) men denna gång är jag rädd att inte hinna fram. Födde sonen på 3,5 timmar. Alltså från första värk tills han var ute. Vi var hemma en kvart innan vi åkte in till förlossningen. Dom ville "kolla" på mig sa dom efter att ha lyssnat på mig genom telefonen... Och ja tre timmar senare var han född! Gick bra och sprack ingenting.

Fick fick sonen problem med andningen pga fostervatten i lungorna så han fick andningshjälp i början, men spottade sen ut vattet själv efter typ 30 min!

Nu funderar jag på att kanske fråga om igångsättning.... Min barnmorska sa att min nästa förlossning troligtvis kommer gå mycket fortare... Vi har tio min till sjukhus men ändå, tänk om sambon inte är hemma som han var sist? Eller om vi hamnar i köer! (Bor i Sthlm) nån som vart med om igångsättning?

• tjej89
    Anonym skrev 2014-09-05 13:15:56 följande:
    Jag blev igångssatt andra gången delvis för att det gick så fort första gången (3 tim 15 min från första värken). När jag kom in var jag 6 cm öppen, 10 minuter senare 10 cm öppen och började krysta, då hade jag inte fått en förlossningsrum än.

Vid igångssättningen gick det också fort. De tog hål på hinnorna (jag var redan öppen 2 cm, mycket prematura sammandragningar) och efter en timme fick jag första värken. 1 tim och 50 min senare var hon ute.

Det var oerhört intensivt, så klart, men tack vare att vi kunde åka in i lugn och ro och blev väl omhändertagna kändes det aldrig kaotiskt eller snabbt utan jag var övervakad och trygg.
    Ja det låter ju jätte bra. Ska prata med min bm om det. Har fått för mig att det "oftast" tar mycket längre tid med igångsättningar.

Jag tyckte samtidigt om att ha en snabb förlossning. Slippa ligga där skiftbyte efter skiftbyte.

Men som sagt rädd för att det ska bli en kaotisk händelse med stress och oro.

Min förlossning var väldigt intensiv, öppnade mig 9 cm på 1,5 timme. Sista cm tog drygt en timme sen krystade jag i 30 min.

Så det där med intensiva värkar som du fick vid igångsättningen kan jag klara av.

Låter så "skönt" att ha en tid och slippa stressen.

När blev du igångsatt?

Jag födde i 37+3 så han kom 18 dagar tidigare. Dom vill väl helst inte sätta igång en innan 38+0?

Är det svårt att få igångsättning tror du?
  • tjej89
    Sommarsnö skrev 2014-09-05 13:17:16 följande:

Nästa helg ska vi träffa min svärmor och jag kommer då att vara i vecka 10. Kan inte riktigt bestämma mig för om vi ska berätta då eller inte. För min sambo spelar det ingen roll. Om vi inte berättar då kan det dröja ända till jul innan vi träffar henne igen och det vore ju kul att säga det öga mot öga och inte via telefon. Samtidigt känner jag att jag nog egentligen vill göra KUB innan vi meddelar våra föräldrar. Min pappa vet inget och vi kommer nog inte att träffa honom heller på länge. Ni som har berättat tidigt, har ni ångrat er? Det känns lite som om jag vill fatta att jag är gravid själv först på något vis. Min sambo säger att "annars kan vi ju dyka upp vid jul och då syns det ju verkligen på dig så det kan ju bli en rejäl överraskning då". Och det har han ju rätt i fast jag är lite tråkig och tänker praktiskt att då kan man ju inte önska sig barngrejer i julklapp ;)

Sist berättade vi i vecka 8 för våra föräldrar.

Nu har vi bestämt oss för att vänta till Kub.

Jag vill så gärna slå in en bild och göra ett "paket" av det :)

Det var kul att berätta tidigt, några som förstod. Några fler som brydde sig om hur jag mådde ect.

Men nu är det mysigt att det bara är vi som vet :)

Känn efter lite till. Känns det rätt nästa helg så säg det annars vänta till jul. Eller så kanske ni ses nån gång innan?

En kompis till mig skypade med sina svärisar och pojkvännen och sa det så. Dom bodde långt ifrån. Då fick dom se varann :)
  • tjej89

Åh inatt vaknade jag av sån illamående! Har mått såhär i två veckor nu och det hjälper att äta någonting. Men har alltid kunnat somna om på nätterna. Men inte inatt. Fick gå upp och äta smörgås och dricka vatten. Fan kände mig som en riktig nattätande tjockis :(

• tjej89
    Tjejjen89 skrev 2014-09-06 23:36:14 följande:

Någon som har positivt/negativt om bugaboo donkey? Tänkt skaffa den då vi behöver syskonvagn

Gillar den också! Men det jag har hört är att den är väldigt krånglig att fälla ihop!
  • tjej89
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Jag var rörlig och mådde bra då :) var mitt uppe i en total renovering 6-7 månaden.

Jag började bli flåsig och tycka livet är piss sista månaden.

Men jag hade tur för han föddes i vecka 37 :)

Men jag fick högt blodtryck, och blev sjukskriven två månader innan bf.

Så det blev mycket extra koller, två ggr i veckan.

Det var ju lite jobbigt, man vet ju aldrig hur sin graviditet blir framåt i tiden. Så jag skulle också stanna i Sverige :)

Bära allt för tungt ska man ju dock inte göra...
  • tjej89
    Solkatten skrev 2014-09-08 21:09:47 följande:
    Då vet hon nog inte riktigt vad hon pratar om. Det är inte laxen i sig som inte är bra utan risken att få listeria. Det är för det första väldigt ovanligt, du har förmodligen aldrig fått listeria innan av sushi så varför skulle du få det nu. Så länge det är nygjort, fräscht och så så är risken ytters liten att smittas. Så pass liten att Livsmedelsverket inte avråder från att äta sushi. Men är man nojjig så är vegetarisk sushi också underbart!
    Min bm säger också att man helst ska struts i laxen. Även smörgåspålägg som pricke korv ect... Man kan bli sjuk, och då far bebisen väldigt illa. Sanna Lundell gick ju ut i media för några månader sedan och berättade att hon blev sjuk efter ha ätit nått smörgåspålägg när hon var gravid. Jag Fick bara ångest när jag såg lax, skinkor, brieost ect. Det var inte värt det.

Mamma sushi är dock super gott d med :)
  • tjej89
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Jag älskar också prickekorv, och är sjukt sugen (tror det är för att man inte "får" som man känner så också)

Men jag äter ingenting sånt nu.

Min förra grav va jag såå sjukt sugen på hushålls medvurst sista månaderna så det var lite sjukt. På BB hade dom det på frukosten, tror jag tog tio skivor första gången hahah :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)