Inlägg från: cu2013 |Visa alla inlägg
  • cu2013

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

tjallamallan skrev 2014-10-12 11:20:17 följande:

Någon mer som känt av sammandragningar så här tidigt i graviditeten? Är i v. 12+3 och känner tydliga sammandragningar vilket känns lite olustigt. Har två barn sedan tidigare så jag är ganska säker på vad jag känner. Skulle ni åka in till akuten eller avvakta? Har känt av det vid flera tillfällen, inte bara idag. Var till bm för 1.5 v. sedan för provtagning, inga bakterier i urinen.

Jag har också haft sammandragningar, tror det var runt den tiden du är i nu. Har dock inte känt av ngt mer den senaste veckan (14+3). Jag fick också kolla om det var uvi vilket det inte var. Min BM trodde bara att kroppen övar, en annan BM sa att det var missfall på gång...snacka om att alla säger olika. Försök ta det lite lugnare och se om det blir bättre då.
  • cu2013
    Chicky79 skrev 2014-10-20 23:05:03 följande:

Såg att mitt ovan svar om NIPT blev lite skumt.Mitt resultat på de två andra trisomierna blev 1:9,9 miljoner och 1:75 miljoner. Enorm skillnad från 1:11! Sjukt lättad! Det är värt varenda krona det kostar! :)så jag tror att din krabat är helt frisk! :)

Jag har också gjort NIPT men inte fått svar än. Hur lång tid tog det för dig att få svar?
  • cu2013

Vi var också på RUL idag och kan (med största sannolikhet) jämna ut statistiken lite grann. Vi väntar en livlig liten flicka! :) Så mysigt att få se det lilla livet igen!

• cu2013

Jag har följt er lite på avstånd den senaste tiden men skrev en del i den gamla tråden. Nu kommer ett oroligt inlägg från en rädd mamma. Är det ngn här som har fött ett stort barn?? Var inne på förlossningen idag för att bebisen rört sig lite. När jag väl fick på ctg:n så kom hon igång som vanligt och sen gjordes ul. Hon uppskattade vikten idag (i v 36+5) till 3700g!!! Sonen vägde 3450g när han föddes. Hon sa också att man räknar med att de lägger på sig 100-300g per vecka den sista tiden vilket kan innebära 5200g om jag måste gå över... Känner mig rädd, nervös, skakis och chockad och inte alls lugn inför förlossningen längre. Nu vill jag bara att det ska sätta igång genast. Ngn som har fött både stort och mindre stort barn? Erfarenheter?

• cu2013
    BigMami skrev 2015-03-18 19:41:22 följande:

Det är ju bara en uppskattningsvikt så det är ju inte alls säkert att bebisen är så stor. Skulle det vara så blir du säkert igångsatt tidigare. Jag var in på tul i vecka 34-35 och han uppskattades väga då ca 3kg.. Så jag får nog troligtvis också en större bebis...Så jag vill helst inte heller gå över..

Tack för ditt svar! Till mig sa hon att de inte sätter igång en förlossning om man inte pratar barn på 5,5 kg. Så för min del blir det nog inte ngn igångsättning... Vet att man är hormoniell men hjälp vad jag har gråtit idag. Jätterädd! Hoppas att din förlossning kommer gå bra och att han inte är så stor...
  • cu2013
    amandanS skrev 2015-03-21 02:56:42 följande:

Igår, 20 mars kl 21.45 , kom en liten kille till världen :) 48 lång och 3112gr.. Lyckan är total.. :)

Sova var lättare sagt än gjort inatt... En som ligger som ett plåster på mig och verkar ha förstått detta med amning direkt :)

Åh, vad mysigt! Stort grattis!!
  • cu2013
    NnaeeD skrev 2015-03-24 13:24:40 följande:

Nån som har erfarenhet av att läcka fostervatten? Alltså sippra? Hur vet man om det är det ena eller andra: fostervatten, mycket tunn vattnig flytning eller slemproppen? Hm.. Kanske borde ringa FL och kolla upp... Är det viktigt att veta om det är fostervatten? För infektioner och sånt? Eller kan man ta d lugnt och se om det tilltar? Har BF om tio dagar så helt omöjligt är det ju inte att det är slemproppen eller fostervatten...

Som Bell sa så är slemproppen precis vad den låter som, tjock och slemmig. Min förra förlossning började med att slemproppen först gick och sedan efter ungefär en vecka så började mitt vatten att sippra. Ringde förlossningen och åkte på kontroll men de sa att det var vattniga flytningar. Jag var dock tvungen att ha binda på mig och kände att jag pallar aldrig att det ska vara så här i flera veckor till. Rann lite hela tiden. När sedan värkarna började ca 1,5 dygn efter fick jag en mindre utskällning av förlossningsavd när jag sa att jag trodde att vattnet hade gått (vilket det hade - det var de som hade fel!) så om du tror att det är vattenavgång - stå på dig! Den här gången har jag vattniga flytningar, men hoppas att jag märker skillnad om vattnet skulle börja sippra igen. Lycka till!
  • cu2013
    Sharrona skrev 2015-03-23 18:31:19 följande:

Hej är nu i vecka 35 (34+6) bf 27/4

Varit på ytterligare ett ul idag pga min diabetes (haft sedan 8 år) fick veta att h*n växt på sig ordentligt på de senaste 3v sedan senaste uL. Idag 32,6% +. Ca 900g mer än beräknat. Om h*n mår bra därinne vill de jag går 37v sedan ut. Magen spänner å värker konstant. Hoppas det startar av sig självt innan då jag börjar må sämre å sämre. Men max 14 dagar kvar :)

Min bebis är också stor, beräknas väga drygt 4600 vid bf. Ska träffa läkare nästa vecka och se hur vi ska lösa det. Kommer du att sättas igång? Vet du hur? Eller blir det snitt? Ledsen för massa frågor men är själv väldigt orolig och skulle vara skönt att höra från ngn i samma situation.
  • cu2013
    madde10 skrev 2015-03-25 14:07:50 följande:

Jag gjorde det i måndags. Var då 36+6. Var på samtal för igångsättning men var för omogen så jag valde att vänta en vecka till och se. Då gjorde hon en hinnsvepning. Tror inte man gör det innan 37+0(var bara en dag som skiljde så jag fick). Dock var det väldigt oskönt och vet inte om det hjälpte nåt. Kanske att jag är mer mogen nästa vecka.

Får man fråga varför du ska sättas igång och isf hur? Här gör man inte hinnsvepning förrän i v. 41...
  • cu2013
    linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

Stort grattis till er och er lilla tjej!!
  • cu2013
    Fr1da skrev 2015-03-29 03:51:24 följande:

Tror nog att lilla Mini är på g nu. Börjat få värkar som redan kommer 2-3 st på 10 minuter, och håller i sig i ca 1 minut. Ringer förlossningen och hör vad dom säger

Åh, vad spännande! Lycka till med allt! Hoppas att du redan har bebisen på bröstet!
  • cu2013
    Fr1da skrev 2015-03-31 02:26:27 följande:

Efter en något utdragen förlossning så föddes tillslut vår dotter igår, måndag. 51 cm och 3505 gram ren kärlek!

Vad härligt! Stort grattis!!
  • cu2013
    BigMami skrev 2015-04-01 11:17:29 följande:

I morse 07.57 anlände det en liten gosse på 3910gram och 51cm! Allt gick bra

Grattis och vilken fantastisk förlossning! Det var ju inte alls en speciellt stor kille! Njut nu av det lilla livet!
  • cu2013

Efter ca tre timmars värkar hemma åkte vi till förlossningen där man tog hål på hinnorna. 25 min senare var vår lilla dotter i mina armar. Ni har alla ngt fantastiskt framför er!

• cu2013
    Freje skrev 2015-05-19 13:38:59 följande:

Min tjej är 4 veckor och äter oftast varannan timme, så det blir ca 3-4 ggr per natt. Hon vaknar ganska exakt med två timmars mellanrum. Hon har gått upp ett kilo på en månad, vilket bvc tyckte var i överkant. BVC tyckte jag skulle ta till nappen lite oftare istället för att låta henne tutta. Men hur lätt är det när hon blir förbannad och sliter ut nappen!?

Vår tjej är 7v på fredag och har gått upp 2kg. Va på 6v kontrollen igår och de tyckte att hon såg perfekt ut. Känns som att 1kg upp på 4v borde va ok då?
  • cu2013
    madde10 skrev 2015-10-01 11:35:05 följande:

Men åh vad kul att den här tråden fortfarande är aktiv! Har inte varit inne på familjeliv sen i våras. Tiden har ju gått så fort, min lilla tjej blir 6 månader i dagarna! Dagarna flyter på här. Har hållt på med smakisar i nån månad och började idag med gröt. Hon har sovit så bra på nätterna med nån amning, tills nu, hon vaknar och vill äta flera gånger. Antar att hon behöver nåt mer då :) 

Är det nån här som har börjat krypa? Jag har skjutit på allt vad den tiden innebär, men måste nog börja barnsäkra snart. Och städa mer haha. Storebror älskar ju lego också så där behövs det göras nåt åt.

Vår lilla blir 6 månader idag och sitter (och sätter sig upp) själv. Ålar fram i världens fart och kryper lite långsammare. Så skulle säga att det är väldigt individuellt. Vår BVC sköterska tror att hon går vid nio månader, hjälp! Precis som din Madde äter hon en del på nätterna nu, tänker att det kanske är en fas?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)