Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har varit på BVC imorse på 5 månaders kontroll och vaccination. Ni som redan tagit vaccinationen, reagerade era på den? T ex sov de längre efteråt? Just nu har hon sovit i nästan 3 timmar och det är nog rekord dagtid.

• Freje
    BigMami skrev 2015-09-23 13:07:15 följande:
    Vidar visade inget speciellt efter vaccinationen. Kanske tar hon igen missad sömn eller så var det ett jobbigt besök smile1.gif
    Skönt att han inte påverkats av vaccinationen.

Hon vaknade efter ca 3½ timme. Har inte märkt något mer än. Hon är sitt vanliga glada jag Skönt!
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-23 16:40:58 följande:
    Douglas fick feber och typ diarré en gång pga rotavaccinet men annars som vanligt.
    När man googlar så läser man om så många som drabbas av biverkningarna, så det är skönt att höra att det kanske inte är så vanligt. Ibland är dt bäst att inte googla
  • Freje
    BigMami skrev 2015-09-23 21:25:15 följande:
    Håller tummarna att det går bra smile1.gif

Oftast står det ju nästan bara om det negativa också på Google.. Aldrig någon som skriver om det som gått bra. Trean blev både febrig och prickig av ena vaccinationen och det var påfyllning nummer 2. Annars har alla våra klarat sig lindrigt.

Det är värre med Vidar nu när tanden håller på att spricka upp.. Förra gången blev han som förkyld med feber & snorig.. Trodde det var lillan som smittat honom med dagisbaciller..Men det visade sig att det var tanden smile1.gif Nu är nummer 2 på väg att spricka så nu har han varit som ett element i 2-3 nätter & hållit oss vakna! Allmänt tjurig!! Det är man inte van med då han för det mesta är en solstråle smile5.gif Hoppas bara att det inte blir så här vid alla 20 tänder..
    Märkte inte av något mer sen än att hon sov längre efteråt. Skönt!

Hoppas det gått bra med tandsprickning nr 2.

Här har inga tänder visat sig ännu. Däremot dregglar hon kopiöst mycket och tuggar på allt. Men det kan ju lika gärna dröja 2-3 månader till innan första tanden visar sig. Så länge jag ammar så gör det inget om det inte kommer några tänder
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-25 17:09:53 följande:

Idag kom Douglas första tand upp. Såg den vid lunchen men inte vid frukost.

Maten går bra också och klämmisar är favorit. Gav majspuré tidigare men han fick sådana kväljningar så jag trodde han skulle kvävas.

Vi håller oss till klämmisarna ett tag till

Skönt att ni hittat något som verkar poppis

Här går det trögt med smakisarna. Faktiskt är majspuré det enda hon gapar stort efter. Hon ratar gröt, potatis, palsternacka, morot och banan. Har köpt en klämmisar vi ska prova i helgen.
  • Freje

Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.

Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-09-29 08:41:24 följande:

När Douglas var 5 månader började han sova sämre, vaknade på sovstunderna på dagen efter en kvart, ammade och somnade om.

På natten var det likadant. Fick rådet att prova ge honom ersättning eller gröt men han ville inte ha nåt av det. Fruktklämmisar älskade han däremot. Han äter nu mellan 1 till 2 om dagen och sömnen funkar bättre och han är mer nöjd överlag.

Han är 5,5 månad nu och ser det som att jag ammade 2 v kortare på heltid än rekommendationen. Du får se det positiva, på alla kvällar amningen faktiskt fungerat inte är man sämre mamma för att din bebis växer och behovet blir ett annat.

Vi ammar 75 % fortfarande och jag anar att det kommer att trappas ner ännu mer.

Faktiskt har amningen fungerat bättre igen. Förmodligen för att jag är mindre stressad, då jag vet att hon tar flaskan om det kniper.

Vi har provat klämmisar nu. Det gick ner en tesked av det utan problem. Jag tror att jag haft lite höga förväntningar att hon ska gapa efter mer. Jag måste inse att smakisarna kanske bara blir en eller två skedar innan hon tappar intresset. Hon är mer intresserad av att leka med skeden

Så jag fortsätter med att ge en tesked då och då. Snart nog blir hon mer intresserad av att äta mer.

Sonen var helt tvärtom. Han ville äta mer av allt direkt, och så är det än. Han är en mkt matglad 4 åring

Men det är skönt att höra att fler är lagom intresserade av mat än. Men det kommer nog så småningom.
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-29 11:07:04 följande:

Ett tips jag fick var att låta honom hålla i en egen sked, funkade rätt bra. Alltså en sked utan mat på

Det lät ju som ett bra tips! Tack, det ska vi testa
  • Freje

Helt plötsligt var mat intressant. Till middag åt hon en isträning med puré på palsternacka, och grät när det var slut. Fick röra ihop lite gröt och det gick ner det med. Sen avslutade med amning. Sen var hon nöjd och glad

• Freje
    madde10 skrev 2015-10-02 13:45:03 följande:

Ja det kanske det är? Det ser ut som hon är på gång, hon började vända sig vid 3 1/2 månad och sen dess är det bara magläge som gäller. Hon håller på som sjutton och drar upp knäna mot magen och upp med rumpan, så då känns det som det är på g. Hoppas ju att det dröjer lite till dock, är ju så lugnt och skönt nu hahah. 

Har börjat nu med gröt på förmiddagen, ska införa lite på kvällen snart och se om sömnen blir lite bättre. 

Magläge och drar upp rumpa o knän gör min också . Ser ut som början till krypa, men så länge ålar hon lite baklänges. Men jag tänker att de kanske först lär sig att sitta först? I stolen sitter hon stadigt men utan stöd faller hon ihop efter en stund.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)