Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-10-23 23:12:09 följande:

Fler här som har moderkakan fram? Man ska ju känna barnet senare då!?

Jag frågade på kub hur moderkakan satt men det var för tidigt att se sa hon.
  • Bell13
    Linaslus skrev 2014-10-24 07:30:23 följande:
    Konstigt att hon sa så! Jag gjorde ul i v 9 och då syntes moderkakan och han sa att den satt i bakkant!
    Det syns nog olika på olika personer. När jag gjorde ul i v 9 syntes navelsträngen men inte moderkakan.

Första ul gjorde jag hos ultraljudsbarnmorskorna och det andra hos mama Mia Södermalm.
  • Bell13
    Linaslus skrev 2014-10-24 07:32:55 följande:

Jag är i v 15 och har börjat känna bebis. Men drt är bara på kvällen jag än så länge kännt. Ett par klubkar kallt vatten och att sen ligga på rygg då känner jag i i gårkväll väldigt tydigt!

Jag kände första i 15+4 :) visst var det så att du känt väldigt tidigt med syskon också?
  • Bell13

V 18 idag wieee :) tiden går fort tycker jag. Snart halvvägs. Kommer fortfarande ihåg som det var i går när jag tog gravtestet och bara skakade när det blev ett plus på stickan.

• Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-10-25 20:27:33 följande:

Tycker det är jobbigt med alla restriktioner som gravid vad gäller maten - jag blir så nojig. Köpte alkoholfri glögg med max 0,5 % alkohol idag då jag och min sambo resonerade som så att det är så lite att man isåfall också borde utesluta fil och liknande som också innehåller alkohol. Men efter jag druckit en mugg så blev jag nojig och läste då om någon alkoholforskare som menade att man ska avstå även alkoholfritt upp till max 0,5 %. Men fil eller andra livsmedel som kan innehålla alkohol säger ju ingen något om! Hur tänker ni?

Alkoholfritt är ju 0.5 % annars är det läsk som gäller.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2014-10-25 22:37:10 följande:
    Precis, börjar man googla på något så kan man garantera att det finns någon som säger att det inte är bra, oavsett vad det är ;) Har läst att man måste koka glöggen i 50 minuter för att alkoholen ska försvinna men har ingen säker källa på det. Låter dock lite jobbigt om det är sant, kanske lättare att skippa då om man inte är våldsamt glögglängtande smile1.gif
    Det där är absolut inte sant! Vem har sagt det till dig?
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-10-26 10:26:27 följande:

Nu får ni sluta nojja över att fil eller julmust innehåller alkohol smile2.gif . Det är så små så små mängder så det skall inte påverka fostret och tänk på att i Sverige har vi väldigt restriktiva regler kring alkohol och graviditet medan man i andra länder ex max skall dricka ett glas vin per dag som gravid smile1.gif

Håller med dig :) det är ju inga mängder att tala om.
  • Bell13
    lais skrev 2014-10-26 12:54:12 följande:
    Varför påverkar könet vilka beslut som tas under förlossningen? Aldrig hört förut.
    Hur kommer det sig att man inte sätter skalpelektrod på pojke??
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-10-26 13:48:46 följande:
    Det finns massor av konstigheter som man inte har en aning om att de existerar :)

Valet är ju gjort åt oss så att säga men det gör inte så mycket, på det här sättet slipper vi ju fundera. Jag litar på sjukhusens kompetens i frågan, det enda jag är liiite rädd för är ett ev snitt. Efter vad jag förstått tar de till snitt tidigare om det blir komplikationer under förlossningen. Jag är inte ett dugg rädd för en vaginal förlossning, men snitt? Näää.. Kan inte förstå alla som vill ha snitt frivilligt :/

Är det någon av er som vet med er att ni kommer att få snitt av medicinsk (eller annan) orsak?
    Jag är som du, livrädd för snitt. Att tvingas till det är det värsta som kan hända för mig. Jag tycker att det känns oerhört otäckt med Eda och sedan att de ska skära upp magen i vaket tillstånd.
  • Bell13
    S1528 skrev 2014-10-26 13:52:11 följande:
    Nej nej, man gör det bara inte om det finns risk att barnet ärvt sjukdomen. Pga blödningsrisken tydligen. Likadant med sugklocka.

I normalfallet kan man sätta skalpelektrod på både pojkar och flickor :)
    Läste lite för fort innan jag skrev, förstod sedan att det bara gällde dig och din ofödda baby :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)