Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Här har inga tänder visat sig ännu, trots allt dregglande och bitande på allt (helst mina fingrar).

Vi kämpar på med smakisar, hon verkar bli mer och mer intresserad. Vilket är tur för amningen är helt hopplös på eftermiddagarna nu. Hon bara skriker efter en stund. Så jag börjar ge upp och har gett ersättning. Vilket ändå känns skönt. På nätterna funkar amningen klockrent.

Men vi har fått problem, numera blir det bara en bajsblöja varannan dag. Eftersom hon ammar till största delen så svämmar blöjan över direkt. Spelar ingen roll att vi tar en storlek större, den hinner inte suga upp allt så det läcker ut vid benen och ryggen. SÅ det blir mycket tvättande :-/

Längtar tills hon äter mer vanlig mat nu.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-10-08 08:51:30 följande:

Vill tipsa dig om en klämmis från Ellas kitchen som heter "mango frukostmums" innehåller mango, yoghurt och ris. Är väldigt rinnig och Douglas älskar den verkligen. Han är rätt kräsen men åt en hel sådan igår.

Vi ammar på nätterna och 3 till 4 ggr dagtid så äter vi klämmis vid 3 tillfällen.

Har faktiskt en sån hemma, som vi ska testa. Hoppas hon gillar den också. Matar du med sked eller äter han direkt från klämmisen?
  • Freje

Blev ingen klämmis idag, däremot åt hon glupskt av potatis och broccoli puré från Hipp. Handlade på Ica Maxi igår och de hade halva priset erbjudanden på flertalet burkar. Så jag passade på att handla lite. Kan vara skönt att ha lite färdigt som variation till att koka själv.

På lördag ska vi döpa henne, jag hoppas hon inte lagt på sig för mycket så dopklänningen är för liten nu
    Kan vara läge att testa en klämmis då, så slipper man tänka på amning direkt.

• Freje
    Sommarsnö skrev 2015-10-08 12:31:37 följande:
    Någon som vet var man kan få tag i en vit Stokke Tripp Trapp inte alltför dyrt? Letar på Blocket men hinner inte med när det kommer annonser då de försvinner blixtsnabbt. Har satt ut en egen annons också men inga svar. Måste snart köpa en ny istället då det börjar bli lite panik med att han ska ha en egen matstol.
    Om du har facebook så kan jag tipsa att leta efter en lokal köp och sälj grupp. Såg att en av de grupper jag är med i finns begagnade för ca 200-500 kr, beroende på skick.
  • Freje
    BigMami skrev 2015-10-08 20:34:36 följande:

Skickade för snabbt.

Blev dock lite orolig när prästen ringde och lät lastgammal.. De brukar hålla stenhårt på de "gamla traditionerna"... Till råga på det så kommer den också vara blå..

Ja, hade samma tanke med vår präst när han ringde, men efter att ha träffat honom är jag lugn. Han verkar mkt lättsam och menade att dopet är barnens tid och då ska ceremonin anpassas efter deras behov. Så det är fritt fram för barnen att gå på upptäcksfärd under tiden. Det var bara predikstolen som de inte får klättra i .

När vi döpte sonen var han dryga året, och hade skjorta och väst på sig. Det är ju inte kläderna som är viktiga även om dopklänning har viss innebörd.
  • Freje

Här är första tanden på väg igenom nu, känner en liten vass kant. Hittills verkar hon opåverkad av det, inget gnäll eller feber. Skönt.

Igår var det dop och hon skötte sig exemplariskt. Var en solstråle hela eftermiddagen, trots allt folk.

• Freje

Idag testar vi sittdelen till vagnen, då hon bara accepterar liggdelen när hon sover på promenaden. Annars skriker hon och vill upp. Tur att jag har en bra bärsele, annars hade det aldrig gått.

• Freje
    Raggsockan skrev 2015-10-12 14:34:25 följande:
    åh hoppas de funkar! Dotter gav upp liggdelen för nån månad sen, prövade sittdelen men jag tröttnade på att dra upp henne när hon konstant halkade ned trots sele... Så nu är liggvagnen tillbaka som hon får sitta i, heheh. Funkar tills hos blir mer rörlig och vill ta sig ut antar jag! Men hoppas hon har vuxit på sig tills dess och inte kanar runt i sittdelen då också!
    Hon satt jättebra i den och var så nöjd så hon somnade

När vi hämtat sonen på förskolan och stannade vid lekparken vaknade hon och ville upp till selen. Så än var det ingen vinning att byta än. Men ska ge det några dagar. Just nu är hon faktiskt lite gnällig tror det är tanden som är på väg upp som stökar. Kanske hon blir nöjdare när tandsprickningen är över.
  • Freje
    Raggsockan skrev 2015-10-13 08:12:35 följande:

Och idag BVC och 6månaders koll med läkaren. Får se vad de säger om hennes icke-rullande! :P

Raggsockan skrev 2015-10-13 08:12:35 följande:

Och idag BVC och 6månaders koll med läkaren. Får se vad de säger om hennes icke-rullande! :P

Det är helt normalt att inte rulla vid 6 månader. Tror de säger att normalt är mellan 3-8 månader, där mellan 5-6 är vanligast
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2015-10-15 13:38:31 följande:

Det här med åkpåse - kan inte ni lite mer insatta förklara fördelar/nackdelar med det Hur länge kan man ha den - flera år? Antar att den "sitter fast" i vagnen så att den alltid finns på plats där och så tar man bara ur barnet utan åkpåse?

Jag har bara använt åkpåse så länge barnet inte går så mycket själv. Sen har jag bara haft en fäll att sitta på och ev en fleecefilt att lägga över.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)