Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Igår var jag på UL (igen ) och allt var bra med bebisarna! Om läkaren gissade så tror hon att det är två tjejer där inne

Här är en bild på tvilling ett och tvilling två.

• JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-10-17 07:40:27 följande:

JhjärtaK: åhh vilka små bebbar :) så kul att få se dom igen :) vilken v är du i nu?

Tack

Nu är jag i vecka 17 och nästa UL är RUL om två veckor. Läkaren kollade redan igår att alla organ fanns och såg bra ut men hon sa att på RUL går man ju mer ingående in på varje organ och tittar på kamrarna, hjärnhalvorna etc etc. Men jätteskönt att allt finns hos dem och att de mår bra
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-17 07:52:00 följande:

Tack för era peppande svar! Känns lite bättre nu. Ni som inte hann med EDA; vad berodde det på? Åkte ni in till sjukhuset sent eller ville ni ha det i ett sånt läge då det redan var för sent eller tog det för lång tid för narkosläkaren att komma? Bra att veta hur man ska agera om man verkligen vill hinna med att få det.

När jag kom in var jag redan 5 cm öppen och det gjorde inte speciellt ont så då behövdes ingen bedövning. Det började göra ordentligt ont först efter att de tog mitt vatten (var ca 8 cm öppen då) och då bad jag om EDA och min bm gick ut för att beställa den men så fort hon hade gått ut så startade mina krystvärkar så vi kallade in henne igen och då var jag helt öppen och då var det såklart försent att lägga EDA. Och det gjorde inte så mycket faktiskt då krystvärkarna inte gjorde ont på samma sätt som dem innan.

Det var en fantastisk upplevelse och jag hoppas att alla här inne får en lika bra födsel som jag fick (minus sfinkterrupturen såklart)
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-10-17 09:05:30 följande:
    Eda är epidural va? Jag tycker inte man ska sträva efter att få det om det inte är absolut nödvändigt eftersom förlossningen kan stanna upp och du kan behöva få dropp för att få igång värkarna. Om du däremot känner att det gör för ont så hjälpte morfin för mig. Fick sova en halvtimme och kroppen jobbar på fastän man vilar, jag öppnades från 3-4 till 10 under halvtimmen jag sov.

Epiduralen däremot stack narkosläkaren fel FYRA gånger. Skrek att hon skulle dra åt ***** och fick morfin istället. (Var först skeptisk mot morfin eftersom det inte verkar så länge, men en halvtimmes vila ger en mycket ny kraft)

Det är min upplevelse i alla fall! Sen väljer man ju självklart själv hur man vill ha det.
    Värkstimulerande dropp får oftast förstagångsföderskor oavsett epidural eller inte. Och om personalen tycker att det är en bra ide att lägga en sådan bedövning så tycker jag att man skall lita på dem. Minskad smärta gör ju att kroppen slappnar av och kan öppna sig lättare, precis såsom det blev för dig.

Det finns för och nackdelar med all smärtlindring (inklusive morfin) men har man bara en dialog med personalen så tror jag att det löser sig.
  • JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-17 11:17:24 följande:

Vilka fina bilder :)

Vilken vecka är du i?

Tack är i vecka 17.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-10-17 12:48:27 följande:
    Vilka fina :) längtar till mitt rul nu. Vad lyxigt att få se dem så ofta och så skönt att allt är bra med dem.

Är det än så länge nån skillnad på att vänta två mot att bara ha en liten?
    Tröttare och mer illamående men i övrigt ingen skillnad rent fysiskt. Bara mer orolig :-/
  • JhjärtaK
    Fridhaa skrev 2014-10-17 13:48:45 följande:

Oj vecka 17?

Har du Bf i april ?

Ja den 1:a april enligt mig och den 31 mars enligt min bm
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-10-17 21:21:52 följande:

V 17 på måndag och en tur till barnmorskan. Hoppas att hon vill lyssna efter hjärtljuden. Här görs inte tidiga ul, om man inte har en bra orsak, så nu vill man veta om det finns någon där inne. Rul är först 5:e nov.
    Lyssnar bm efter hjärtljud i v 17 ungefär hos er? Borde man kunna höra hjärtljuden nu?

Min bm här gör det inte men med dottern fick jag höra redan i vecka 14 så det skiljer sig.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-10-18 16:36:12 följande:

Finns det nån kvar här eller gick alla till fb-gruppen?

Jag blir kvar . Tycker att det är för svårt att följa saker på fb.
  • JhjärtaK
    Våtmark skrev 2014-10-18 19:48:06 följande:

Någon mer här som inte känner sig gravid? Är i v.13+1 idag. Det hemska illamåendet gav med sig i 12e veckan tack & lov så nu mår jag bara bra. Har mage, men ändå nojjar jag mig =/ Fick se bebis sprattla på ultraljud för en månad sen.

Något som skiljer sig från dom andra 3 graviditeterna är att jag har dålig aptit, äter regelbundet så mycket jag behöver, det slinker även ner en del onödigt.. & hittills har jag nu gått upp 1,4kg, till skillnad mot 5+ vid denna tiden med dom andra(sen har det stannat på + 11/12 kg allt som allt.

Vet att ingen graviditet är den andra lik, men man kan ju inte låta bli att jämföra.

Låter som "spökveckorna" för dig

Jag hade dem med dottern också och då det var första graviditeten så hade jag inte ens fått mage som bevis heller.

Men denna gång har det tyvärr inte blivit några spökveckor. Dubbla hormonhalter och en tydlig bebisbula har förhindrat det rätt så rejält kan man väl säga
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)