Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Helt plötsligt så äter dottern allt som erbjuds, framför allt potatis och broccolipuré verkar vara en favorit. Däremot gröt är fortfarande ingen favorit. Även om det går ner några skedar. Hon blev 6 månader igår och vi har läkarbesök på tisdag. Hon sitter själv utan stöd bara en kort stund, så fort hon tappar koncentrationen så tippar hon omkull. I magläge snurrar hon som en propeller för att kolla in alla leksaker. Än så länge tar hon sig bara bakåt, men man ser att krypandet är på gång.

Hur ser sovrutinererna ut för era små? Hur ofta vaknar era?

Vår tjej somnar för natten 19:30 i sin säng, vaknar vid 23:00 för amning och sen igen vid 04-05. Sover sen till 7-tiden. Sen somnar hon ofta en stund i vagnen när vi går till förskolan med sonen. Sen vaken till efter lunch då hon har ett längre sovpass. Sen tar hon en lur igen vid 15-tiden i vagnen när sonen hämtas på förskolan.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-10-17 20:35:46 följande:

Hej, vad kul att det funkar med maten. Vi provade grötklämmis idag med jordgubbe och banan och det gillade han massor. Grönsakspure slinker också ner och turkisk yoghurt älskar han.

Han snurrar inte runt men sitter längre stunder utan stöd. Det med maten ändrades över en natt och det är skönt att han äter nu.

Douglas somnar 18.30 och äter 21.30, 01.30 och 04.30 och vi stiger upp vid 6.30 och han sover tre ggr dagtid. Jag ammar honom till sömns och vi samsover fortfarande. Börjar tänka på att testa att han ska sova i sin säng men det är så himla mysigt att sova med honom.

Skönt att det börjar funka med mat för er också. Tycker det är såååå skönt att ha alternativ till amningen. Som idag var vi på ett snabbmatställe och hon vaknade o va vrålhungrig. Så skönt att ta fram en burk o värma på istället för stressa för att hitta någonstans att amma. Jag älskar att amma men gör det helst hemma i lugn o ro.

Tycker det verkar mysigt med samsovning men jag klarar inte det. Kan inte koppla av
  • Freje
    Fr1da skrev 2015-10-20 20:07:34 följande:

Vår lilla flicka började hosta som bara den och kaskadkräkas, så vi åkte in till sjukhuset. Inga tecken på uttorkning, och alla prover hittills har sett okej ut. Hon har fått lite medicin för magen och dropp, och vi ligger här över natten för observation. Åkte till Balis bästa sjukhus så är i goda händer :)

Hon kissar för övrigt som hon ska. Vet inte vad diarréerna beror på...

Hoppas att hon mår bra nu.
  • Freje

Igår var vi på 6 månaders koll med läkarbesök. Det gick bra förutom att dottern blev jätteledsen när läkaren försökte få henne att greppa en leksak. Hon har plötsligt blivit reserverad mot främlingar.

• Freje

Jag hoppas att oron över främmande går över snabbt. Lite reservation är bra men inte kul när de blir så ledsna.

När det gäller mat märks tydligt när hon ätit bra med vanlig mat på dan. Då sover hon mkt bättre, bara ett uppvak för amning. Skönt att få mer sammanhängande sömn men Aj i tuttarna då . Vaknade imorse av en sprängfylld tutte, och en pigg glad tjej som låg och jollrade i spjälsängen. Så skönt att känna sig utvilad.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-10-24 18:41:06 följande:

Douglas har ännu inte blivit blyg men det kommer nog även för oss.

Märker stor skillnad även hos oss när han äter bra på dagen. Han somnar 18.30 och vaknar 23.30 som tidigast om han ätit bra. Han äter det mesta nu som gröt, frukt och grönsakspure, turkisk yoghurt och vi ska se om han vill ha Ottos ekologiska välling, köpte den idag.

Har ni hunnit testa vällingen? Var den uppskattad? Tänkte också testa den så småningom, men just nu har vår Ica inte den längre. Hoppas de tar in den igen.
  • Freje
    mandalii skrev 2015-10-26 15:35:03 följande:
    Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.

Och roligt att småttingarna börjat äta bra. Det är samma här, vår lilla kille älskar mat! Men jag tycker det är så svårt att veta hur mycket vanlig mat man ska ge i början? Han är 6 månader och en vecka och äter nu en halv portion gröt med blåbär vid 11-tiden. Och sedan en halv burk mat på kvällen vid 18-tiden. Hur ser en vanlig dags meny ut för era barn? Och ger ni vatten till måltiderna?

Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända  honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.

Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?
    Min tjej äter ibland gröt till frukost/förmiddagsmål sen ammas på dagen. Sen till middag blir det puré av en halv potatis blandat med morot/broccoli/majs/sötpotatis. Hon får rivet päron både till gröten och som efterrätt för att hålla magen igång, då hon annars blir hård av maten. Hon får inget vatten till maten, annat än på skeden ibland för att smaka. Eftersom hon ammas mest så behövs inget extra vätska än.
  • Freje
    mandalii skrev 2015-10-26 15:35:03 följande:
    Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända  honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.

Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?
    Glömde ju svara att vi haft samma problem, att dottern vände sig på mage. Men vi löste det genom att låta plocka fram babynestet igen. När hon ligger i det så rullar hon inte över i sömnen utan bara när hon verkligen vill då hon måst kämpa för att komma över kanterna. Men nu skulle vi kunna ta bort det igen då hon lärt sig att rulla tillbaka från mage till rygg. Dessutom så gillar hon numer att ligga på mage så det är egentligen inget problem längre.

• Freje
    mandalii skrev 2015-10-27 10:22:54 följande:
    Aha, då ska jag testa med babynestet som ligger och dammar. Upplevde du att hon sov bättre då?
    Ja för även om hon vaknar så rullar hon inte så lätt över till mage utan somnar om istället. Dessutom så är det ju lite trångt och ombonat i nestet så min tjej trivs verkligen. Men vi måste ha det helt öppet nedtill annars får hon inte plats
  • Freje

Jag skulle nog också först prova med stl 74 i pops overall. Vi har nu 68 i vindfleece och det finns fortfarande plats att växa i. Hon är 66 cm.

Nu har dottern återgått till att bara vakna en gång på natten för amning. Dessvärre har min kropp inte fattat det utan vaknar ändå. Så knasigt att inte kunna sova trots att dottern gör det.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)