-
Åh stackare! Det låter inte kul. Hoppas det är en snabbt övergående fas.Raggsockan skrev 2015-10-29 14:30:59 följande:och här har vi återgått till att vakna varje timma.. är helt utamattad vill jag lova
-
Jobbigt. Synd att inte babynest funkar för er. Har inga fler tips. Antar att det är övergående tills han vänder tillbaka själv. Men det är en klen tröst.mandalii skrev 2015-10-30 20:21:54 följande:
Tyvärr har det inte hjälpt här. Eller jo, det hjälpte i början, plötsligt åt han bara en-två gånger per natt efter att vi börjat med gröt mitt på dagen och sedan matportion på kvällen. Men nu har han börjat vakna var och varannan timme igen. Han rullar över på mage hela tiden och vaknar av det och vill bli vänd på rygg, så somnar han om. Har testat med babynest och att rulla kuddar bredvid men han lyckas ändå rulla över...what to do?
-
Inser att vi måste börja barnsäkra igen. Dottern står nu på alla fyra, undrar när hon börjar krypa?
-
Hur ser era matscheman ut ungefär om dagarna? Hur mycket gröt och vanlig mat äter era små?
-
Det verkar som vi har liknande matupplägg. Så här ser det ut hos oss.
Frukost, gröt med rivet äpple eller päron.
Amning
Lunch, gröt eller matpuré
Fruktpure, oftast äpple eller päron.
Amning
Middag, matpuré. Hittills har vi bara testat fisk som protein. Till det potatis eller pasta med grönsaker (majs, morot, palsternacka, ärtor, broccoli). Ska köpa hem kyckling härnäst och laga till.
Vi har testat yougurt som mellanmål/efterrätt men det var INTE uppskattat Det åkte ut igen illa kvickt.
Sen amning till kvällen igen. Kan bli någon mer amning under dagen också ibland. -
Precis så var det för oss också. Max en tesked sen var hon inte intresserad längre. Men det vände plötsligt en dag i stort sett när hon blev 6 månader ( vi började med smakisar så smått vid 5 månader). För oss hjälpte det att testa när hon var riktigt hungrig, annars var hon inte så intresserad att testa.aprilbebis15 skrev 2015-11-05 07:20:43 följande:Hej!
För våran del är det bara amning i princip dag som natt, började med smakisar för ca 2 veckor sedan då han var 6 månader men det har inte gått så bra han har inte velat ha, så vi gjorde ett uppehåll några dagar och nu i två dagar har jag erbjudit han lite avokado och de har han smakat men inte mkt mer än max en halv tesked har han fått i sig per gång.
Önskar han vore med intresserad då jag tror han behöver lite mer nu då han rör sig mer och vore skönt att han inte är helt beroende av amning, kanske skulle nätterna bli bättre om han åt mer mat om dagarna? Någon annan som det gått trögt för med smakportionerna? Vill helst att han börjar gilla typ morot, potatis m.m innan jag erbjuder söta saker som banan.
Vi har kört med rotsaker först och det älskar hon. Banan har vi provat två gånger men det gillar hon inte. -
Har inget råd att komma med, men det är säkert övergående. Han tycker säkert det är spännande att upptäcka sina nya tänder.amandanS skrev 2015-11-07 11:36:06 följande:
William har kommit på att han kan gnissla tänder, hur hanterar man det? Vi försöker avleda, erbjuda bitringen och försöka förklara går ju inte till en såhär liten! :) Det låter fruktansvärt obehagligt :O
-
Fast jag har hört att om de sover bra på dagen så sover de bättre på natten också. Och man slipper att de blir övertrötta.aprilbebis15 skrev 2015-11-12 19:41:48 följande:Ja samma här hållt på länge nu tycker jag för oss oxå.. Faserna avlöser väl varandra????
Okej det var ju inte så mkt dagsvila då, undrar om min gosse sover för mkt på dagen så kanske de då påverkar nattsömnen..
Fast min tjej, sover 2-4 ggr per dag men högst 30 min åt gången. Nån enstaka gång en timme. Hon har börjat sova oroligt på nätterna, vaknar och vill ha nappen eller tröst. Skull gärna se att hon hade 2 lite längre sovpass på dagen. -
Byta blöja just nu är ett helt gympapass, hon vägrar ligga stilla. Precis när man fått runt flärparna så snurrar hon runt så man får börja om. Har försökt distrahera med leksaker, mobil i taket. Byta på lekfilten istället. Men det enda som får henne stilla tillräckligt lång stund för att hinna byta är hårborsten. Den har ett gummerat handtag och det är tydligen jättegott att tugga på. Tur att hon inte har så mycket hår så det behövs för att borsta håret
Den tiden när hon snällt och nöjt låg stilla är förbi. Lägger/sätter ner henne på lekmattan så tar det 2 sekunder så har hon rullat utanför och ålar sig baklänges genom huset. Igår såg det ut som hon försökta ta några krypsteg när hon stod på alla fyra. Men hon vågar inte riktigt än.
Hon äter bra med vanlig mat nu, men det märks i blöjorna. Hon är så hård i magen. Vi kämpar på med katrinplommon och rivet päron. Men ändå är det små harpluttar i blöjan. Hon kämpar för att få ut dem, stackarn.
Ska testa med kiwi också, har för mig att det är lösande också. -
Visste inte att blåbär är stoppande, men vi har inte gett henne det ännu. Däremot gör vi uppehåll med morot, som jag vet är stoppande.Bell13 skrev 2015-11-14 14:10:31 följande:
De kan bli förstoppade av blåbär men också av spannmål.
Douglas blev jättehård i magen och jag fattade inte varför sedan när jag fick veta att blåbär är stoppande så fattade jag för han åt blåbärsgröt varje morgon.
Är bättre nu
Ger alltid katrinplommon eller päron till gröten för att hjälpa magen. Hon äter bara gröt 1-2 ggr per dag. Ingen välling ännu. Det tar väl lite tid för magen att lära sig hantera vanlig mat.