Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

S1528 skrev 2014-11-03 18:40:29 följande:
    Det är ett förkylningsvirus som är farligt för spädbarn. Vad jag vet så finns det inget vaccin emot rs-virus utan bara någon sorts antikroppar man kan ge mamman men som inte ger något skydd till barnet.

Vad gäller säsongsinfluensa så tror jag inte att jag kommer att vaccinera mig, jag har aldrig gjort det förut och är skeptisk till vaccin som stressas fram varje vinter.

Apropå vaccinationer, när jag var på inskrivningen hos BM togs det blodprov som analyserades och det visade sig att jag inte var immun emot röda hund trots att jag vaccinerades emot det som barn. Någon av er som fick samma besked?
    Innan jag blev gravid första gången så begärde jag ut min vaccinationsjournal då jag hade för mig att det var något vaccin som jag missat en dos av. Mycket riktigt så var det röda hund som jag enbart hade fått en dos av och inte två. Så jag vaccinerade mig i vuxen ålder (vi skulle åka till Afrika). Kanske var det samma för dig, dvs att de missat att ge dig båda doserna?

Denna graviditeten kollade de inte då jag vid förra var immun pga vaccinet.

Röda hund är ändå ovanligt (tack vare att nästan alla vaccineras mot det) men se till att ta vaccinet sedan när du fött så att i inte riskerar att få det under framtida graviditeter. Har för mig att det var ett trippelvaccin, röda hund, påssjuka och något mer.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-11-05 12:41:46 följande:

Har varit på rul precis. Allt såg bra ut. Moderkakan ligger i framvägg så hon sa att det är svårare att känna sparkar då. Har känt lite grann. Vi väntar en liten pojke

Grattis! Så roligt med en liten kille

Jag har också moderkakan i framvägg och den dämpar en hel del men jag har känt dem varje dag nu de senaste tre dagarna iaf. men man känner ju bättre med andra barnet.
  • JhjärtaK
    Humledumle skrev 2014-11-05 21:31:15 följande:

Så nervöst ska på ul imorgon och se bebben för första gången ! :) men hur ska man göra sen? Ska man lägga ut bild på ul på fb eller inte. För jag kommer ju inte kunna hålla mig i några månader till från att skriva något om den lille :/ hur gör ni ?

Med dottern la vi ut en bild på mig med min babykula efter RUL men denna gången väntar vi ett tag till då det är så mycket högre risker med tvillingar. Om de bara varit en så hade vi nog gjort samma procedur som med dottern
  • JhjärtaK

Igår kände jag en av bebisarna sparka från utsidan, lycka!!! Det var svårare än vanligt att somna om efter det kan jag säga. Vecka 20 också så snart halvvägs, oj vad tiden ändå gått fort!

Bm-besök imorn och sen UL på torsdag nästa vecka. Förstår alla som längtar till RUL, det är en viktig milstolpe!

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-11-06 08:53:16 följande:
    Vad mysigt. Det längtar vi också efter att kunna känna. Jag har moderkakan mitt fram så det kommer dröja innan det är möjligt att känna på utsidan sa bm igår.
    Ja min låg ju fram för några veckor sedan men den måste ha flyttat sig lite iaf mot ena sidan tror jag för har börjat känns mer på vänstersidan och längre upp på högersidan.

Jag får fråga på UL nästa vecka hur den ligger nu, har glömt att göra det på de två senaste UL snurrig som jag är
  • JhjärtaK
    Phosie skrev 2014-11-06 10:37:58 följande:

Alla ni som vet hur er moderkaka ligger? Hur har ni fått reda på det innan RUL? Jag har inte aning om vad jag har.....

Jag har gjort många UL så på så vis har jag fått reda på hur moderkakan ligger (just då, positionen kan ändras sen när livmodern växer så även om den börjar i framvägg så kan den mot slutet ligga rätt så mycket i bakvägg eller åt sidan.
  • JhjärtaK
    Humledumle skrev 2014-11-06 13:45:36 följande:

Rul idag ! En busig välmående liten flicka som gömde könet med att knipa ihop benen eller lägga en arm för. Men vi fick en liten glimt av att det inte fanns någon pung som syntes så bm konstaterade flicka ! :D php9cbirt09910.jpg

Fin bild på flickan!
  • JhjärtaK
    S1528 skrev 2014-11-07 12:32:08 följande:

Vad hade ni för järnvärden i början av graviditeten? Jag hade 118 hb och 34 i depåerna och fick rådet att börja med järntabletter vecka 20. Men jag tycker att det verkar som många med högre värden än mig fått börja ta extra järn mycket tidigare än så? Det känns lite förvirrande..

Jag hade 133 i hb och väldigt bra depåer men äter nu ändå järn då mitt hb var 110 idag så det kan sjunka snabbt. Dock väntar jag två st så det gör att järnvärdet sjunker mer och snabbare såklart.

Ring din bm och be att få komma in och kolla hb. Det går fort.
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag och allt såg bra ut. Blodtryck 125/60, blodsocker 4,2 och hb 110 (åt det lägre hållet så jag skall fortsätta att äta niferex och öka lite till varje dag). Inga proteiner eller bakterier i urinen heller som tur är.

Hon tog inget sf-mått men visade var livmodern var och den var en bra bit högre än om där bara varit en kan jag säga, säkert en 5 cm över navelhöjd så vid nästa besök lär väl mitt sf mått inte vara litet direkt

Tv 1 hade 138 i puls och Tv 2 hade 143. Jag älskar att höra deras hjärtslag och ligger och fånler hela tiden . De låg på samma vis som vid UL förra veckan, dvs Tv 1 åt höger med huvudet nedåt och Tv 2 åt vänster med huvudet uppåt.

• JhjärtaK
    Emmadee skrev 2014-11-07 15:27:34 följande:

Jag fick samtal från min BM idag. Fick en tid hos läkare som ska undersöka mig med anledning av att jag fick en sfinkterruptur när sonen föddes. Så 2/12 får jag lite mer klarhet i om det kommer vara okej att föda vaginalt.

Sen ville de ta blodprover för sköldkörteln också. Eftersom jag hade tankarna kvar på ovanstående (som varit ett orosmoment glömde jag fråga varför de vill det)

Nån mer som fått det?

På mig tog de prover då jag i släkten har personer som haft avvikande värden på sköldkörtelhormon. Det är ett rätt så vanligt prov att ta då graviditeten kan påverka sköldkörteln.

Hoppas att du får en bra undersökning och lite hjälp med att fatta ett beslut. En kompis till mig födde vaginalt efter sin ruptur och hon behövde bara sy några stygn. Dock var det psykiskt jobbigt då hon och hennes kropp mindes mot slutet hur det hade gått så hon spände sig rejält under krystarbetet så det är bra att få chans att prata om förlossningen innan.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)