Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

EmmasaraL skrev 2014-12-17 16:49:11 följande:
    Jag brukar steka min lax i stekpanna med chili flakes, cayennepeppar och paprikapulver. Sedan gör jag en fisksås på bostongurka, majonäs, creme fraiche, dill, salt och peppar. Serveras med kokt potatis om man så önskar :) tröttnar aldrig på den rätten!

Eller så steker jag laxen och pepprar med salt och peppar samt citronsaft, serverar med hemmagjord hollandaisås och potatis.

Ett alternativ är också pastagratäng med lax? Laxpudding finns ju också man har aldrig testat :)
    Toppen, det ska jag prova. Tack!
  • Sommarsnö

Har fått kallelse till mammografi i januari. Det är bara ett vanligt rutinbesök - jag gör  det en gång om året då min mamma haft bröstcancer. Ringde och sa att jag är gravid men tydligen ska det inte vara någon fara att göra det ändå eftersom det är så låg strålning och bara precis vid brösten (har också läst att man kan få ett förkläde att ha över magen för att skydda bebisen). Men jag blir ändå tveksam. Jag misstänker ju ingen knöl själv utan det är ju bara en rutingrej så frågan är om man ska vänta då istället? Tänker iaf gå dit så att de kan göra ultraljud för det är ju ofarligt men frågan är hur jag ska göra med själva röntgen. Läste också att brösten är så täta och så när man är gravid att det knappt är någon större idé för man ser inte så mycket iaf. Fast det kanske inte är så bra senare när man ammar heller? Hur hade ni gjort?

• Sommarsnö
    silverfirren skrev 2014-12-18 12:20:51 följande:

de här med ultraljud är de inte så att de inte finns tillräcklig forskning för att säga varken bu eller bä så man avråder om de inte finns någon anledning till att göra ett UL ? 

Precis, det har jag också läst. Man har inte sett att det är skadligt hittills men undviker det ändå om det inte är nödvändigt. Fast hos privata får man ju göra det utan att det är nödvändigt så det verkar råda delade meningar om det där.
  • Sommarsnö
    Madelen b skrev 2014-12-18 13:03:40 följande:

I andra länder gör man ju mycket mer UL än här!

Sverige är väl mycket mer restriktivt när det gäller allt möjligt, exempelvis alkohol under graviditet, säkerhet vid bilkörning osv osv.
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-12-18 14:13:02 följande:
    Sverige är som du säger mer restriktiva gällande vissa kända risker men när det gäller UL så görs det utomlands just för att kontrollera att allt är bra med bebisen. Här i Sverige gör vi så få då man anser att det är såpass få graviditeter som skulle behöva fler UL rutinmässigt att det skulle kosta mer i pengar än det skulle upptäcka ev fel med bebisarna.

Tycker att det är löjligt att försöka skuldbelägga någon för att de bokar in ETT extra UL, vare sig det är för "skojs skull" eller pga oro. Vi är väl här för att stötta, inte skuldbelägga och skapa mer oro för varandra?

Jag går inte på UL varannan vecka för att det är kul, jag gör det enligt läkarnas rekommendationer och jag tror nog att de är bra mycket mer pålästa på UL och ev risker än du eller någon annan i denna tråd för den delen.
    Det var inte jag som kritiserade extra UL. Vill bara förtydliga det.
  • Sommarsnö

Apropå alla magstorlekar - har de börjat mäta era magar än? Jag fick första mätningen i måndags (i Norge) och låg inom medelfältet, lite över medelsträcket. Blev lite förvånad för jag tycker inte att min mage är så stor. Men tydligen helt normal

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-12-18 18:39:24 följande:
    Finns det vetenskapliga bevis för att det är skadligt?
    Inte vad jag vet. Man tillämpar väl försiktighetsprincipen inom vården. Fast det verkar ju lite godtyckligt tycker jag för inom andra områden ger man väl inga restriktioner alls så länge man inte sett bevis på att det är skadligt.
  • Sommarsnö

Cocillana (tror jag det var) fick jag som barn då pappa lallade ned mitt i natten till kylskåpet trött som bara den och inte fattade att han tog fel till mig. Innan hade mamma sagt åt honom "ta nu rätt medicin". Dagen efter tyckte de att jag sov väldigt länge ;)

Man ger ju morfin under förlossning så det kan ju inte vara så farligt för bebisen då kan jag tycka om man tar det i lite hostmedicin. Det är så mycket mediciner och annat som alla doktorer och barnmorskor säger så olika om så man blir ju helt vimsig.

• Sommarsnö

Ni som hostar; prova att äta mörk choklad om ni vill varva med något naturligt. Jag har läst att det hjälper mot hosta. Någon läkare gick t o m så långt att han ordinerade det istället för hostmedicin till sina patienter (men då fick han på tafsen av läkarkollegor). Skadar ju inte att prova och dessutom läste jag att någon studie visade att man fär mer sociala barn om man äter choklad under graviditeten. Har läst detta i några artiklar på nätet så några säkra källor har jag inte (ni får googla själva isåfall). Önskar god bättring till er alla sjuklingar. Och God Jul till alla! ????

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)