Inlägg från: EmmasaraL |Visa alla inlägg
  • EmmasaraL

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

ArdnasK skrev 2014-11-12 15:23:00 följande:
    Härligt! Mår du bra? Känner du bebisen än? Jag har haft ett ständigt illamående men det börjar släppa nu... Har bara känt nån enstaka buff i magen än så länge.
    Då verkar vi vara några stycken som är lika långt gånga Gick in i v 19 igår. Kände de första fladdrande rörelserna häromdagen, blev helt paff. Nu känner man dessa "ryckningar" lite av och till varje dag. Tyckte någons beskrivning av ögonryckning stämmer in med hur jag upplever buffarna. Så jäkla häftigt!! Då vet man ju att bebis lever iaf! Är så himla nojjig så det inte liknar något.. Har också moderkakan i framvägg så är lycklig över att jag redan nu känner av "Knodden" som vi kallar h*n för :)

RUL nästa torsdag, längtar längtar! Har börjat kolla på lite bebissaker på Medvetenmini.se. Finns mycket giftfria och fina saker på deras sida!
  • EmmasaraL
    Madelen b skrev 2014-11-19 16:37:22 följande:

Var på rul idag och allt såg bra ut! Bf 25 ( 10 dagar senare än va bm beräknar efter mens :O , fler som har så? )

Min son fick köpa första klädesplagget till sin lillasyster och valde denna hemska skapelse haha:) men var chockande nog en tös här:)

Vad kul att läsa! Jaså blev du framflyttad, har för mig att du hade 21 april först?

Haha, vilken omtänksam storebror Så skoj att ni väntar en tös! Jag försöker fortfarande få min sambo att tänka om, han vill ju inte veta vad det är och då får ju inte jag heller veta. En vecka kvar att bearbeta honom hihi!
  • EmmasaraL
    ArdnasK skrev 2014-11-20 08:18:49 följande:

Min första förlossning tog 9 timmar, jsg använde lustgas och tyckte smärtan var jobbig, tappade orken mot slutet. Sprack endast lite, några stygn. Andra barnet var jag inne på BB för att sättas igång i v 39 eftersom de misstänkte att han var stor. Vattnet gick innan de hann sätta igång mig och han kommit exakt en timma senare, snabb förlossning med andra ord. Smärtan blev värre när det gick så snabbt men var ändå mer hanterbar eftersom jag visste vad som hände och jag hade mycket kraft. Trots snabb förlossning sprack jag ännu mindre andra gången. Ska bli spännande att se hur denna förlossningen blir...det är just det att man aldrig vet som jag tycker känns jobbigt! Är inte rädd för smärtan utan för komplikationer och att gå sönder helt enkelt...

Har förstått det som att varje graviditet och förlossning är unik. Hoppas din kommande förlossning ska gå bra utan komplikationer!

Väntar mitt första barn så har ingen erfarenhet av förlossningar mer än klipp på t.ex. youtube samt mina systrars berättelser. I vår familj så har vi en historik av enkla och hyfsat kortvariga förlossningar (min mamma har fött 8 barn och inga komplikationer alls), så jag hoppas även att jag ska ha samma "tur" eller vad man ska kalla det för.

Har hjärtfel men inget jätteallvarligt så jag hoppas att mitt hjärta ska fixa en vanlig förlossning så jag slipper kejsarsnitt.

När är du beräknad? :)
  • EmmasaraL
    ArdnasK skrev 2014-11-20 08:40:14 följande:
    Vi har RUL på ons...spännande och nervöst!! :)
    Åh, dagen innan oss! :) Ja, jag är med nervös!! Även om jag har sett knodden två gånger innan. Längtat som en galning efter RUL:et, bara en vecka kvar nu. Ska ni ta reda på kön?
  • EmmasaraL
    Sommarsnö skrev 2014-11-19 21:23:54 följande:
    Bad ska jag verkligen prova om det finns möjlighet, verkar super och har bara hört positivt om det! Läser just nu "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Ska definitivt prova hennes metod som liknar dykmetoden. Har praktiserat lite mindfulness innan där man ju också ska acceptera det som är och inte försöka fly och upplever att det hjälpt mig i andra situationer, t ex när jag haft magkatarr och mått dåligt. 
    Tack för tipset! Ska definitivt läsa den boken!
  • EmmasaraL
    Sommarsnö skrev 2014-11-20 09:04:40 följande:
    Ja den är bra och hoppingivande och ger konkreta råd. Det finns en liten checklista på slutet som jag ska ta med mig till förlossningen och påminna mig om (eller det blir kanske min sambo som får påminna mig).
    Kanon ju! Haha, jag får pracka på min sambo den också så han får lite mer koll. Han är den där svimmningstypen, så ju mer förberedd han är, desto bättre
  • EmmasaraL
    Jempi skrev 2014-11-20 09:14:20 följande:

Hej allihop! Verkar vara många som väntar smått i april :) Så även jag! Jag väntar min fjärde den 3/4. Min yngsta är 14 månader, så jag är hemma och är mammaledig fortfarande! Jag fyller 30 nu i januari, och min äldsta kom för 10 år sen när nästa kommer :) Min mellersta är 6 år! Hur ser det ut för er? Första barnet? Andra, tredje? Hur gamla är ni? Sjukskrivna, pluggar, jobbar? Vore roligt att följas åt till "slutet" (förlossningen, men det är ju egentligen då det börjar)! Mvh Jenny i Stockholm

Välkommen! Är inte jätteaktiv här, men när jag väl har tid är det så blir del lite inlägg här och där.

Wow, jag är så imponerad av er som väntar ert 3:e eller 4:e barn! De flesta jag känner tycker det är så jobbigt med två barn att de inte har skaffat fler (utom syrran som fick tvillingar, så nu har de tre barn). Jag har alltid velat ha 3 barn, men vi får börja med ett först och se hur det går ;)

Kul o höra med åldrarna på dina barn! För mig är det första barnet, är 27 år. Jobbar som socionom :) Har inte några problem än så länge med graviditeten så har inte behövt vara sjukskriven något. Tänker att jag ska vara ledig ca 3 veckor innan BF, så hinner man fixa lite innan knodden kommer. Jag hoppas att jag ska hinna vara mer aktivt här inne, men dagarna går så fort att man lätt glömmer.

Vad sysslar du med då? :)

• EmmasaraL
    ArdnasK skrev 2014-11-20 09:43:19 följande:
    Vi har också sett knodden två ggr och jag känner små buffar varje dag, men oroar mig ändå för att de ska upptäcka något fel som missats tidigare... Ja, vi ska ta reda på kön, jag har hela tiden haft en känsla att det är en kille men nu tror jag plötsligt att det är en tjej... ;)
    Ja, jag känner detsamma. Allt såg bra ut när vi var på spec ultraljudet i v 14 (pga mitt hjärtfel) men hon sa att allt såg bra ut i nuläget med hjärta, hjärna, nackvecket såg normalt ut och resten av barnet. Men man vet ju aldrig.

Spännande det där med känslan! Jag har inte fått någon känsla av vad det kan vara, men alla (precis alla!) säger att de tror det blir en flicka. Men vem vet? :) Dina två andra barn, pojke/flicka? :)
  • EmmasaraL
    Emmadee skrev 2014-11-20 10:40:24 följande:

Nu har vi varit på RUL. Allt såg bra ut
    Trots att vi tänkt tanken, så tog vi inte reda på könet. Vi är bara så glada att allt såg bra ut.
    Fick BF datumet flyttat till 17 april på UL i v 14 och stämde med vad hon såg idag.

Vad roligt! Vad bra att allt så fint ut :)
    Freje skrev 2014-11-20 11:28:43 följande:
    Jag undrar om det är fler som ännu inte fått någon mage? Har fortfarande samma kläder som innan, dock spänner det lite över magen på vissa jeans. Går in i vecka 19 imorgon.
    Jag har gått upp lite i vikt sen jag blev gravid och hade lite mage innan också. Men nu kan jag kan inte knäppa mina jeans alls men tycker inte magen syns sådär jättemycket egentligen, det är mest att livmodern och tarmarna pressar uppåt så man ser lite mer fet ut bara :P Är i v 18+1 idag. Känner livmodern tydligt iaf :)
    Humledumle skrev 2014-11-20 12:04:57 följande:

En halvvägs bild :)

Åh fin mage! :)
  • EmmasaraL
    Jempi skrev 2014-11-20 11:33:01 följande:
    Tack :) Ofta så blir man nog inte "aktiv" fören dom sista veckorna innan BF, det är då man har tiden! Jag själv är undersköterska och jobbar på Karolinska här i Sthlm i vanliga fall, men som sagt, nu är jag mammaledig! Du gör rätt i att försöka vara ledig några veckor innan :) så härligt att kunna "boa" ordentligt innan den lilla kommer! :)
    Skoj att läsa! :) Ja just det ja! Ja, jag tror inte jag orkar jobba in i det sista. Tycker dagarna knappt räcker till som det är nu.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)