Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Apriltös skrev 2014-12-09 17:33:09 följande:
    Är i 20+2 idag. Men fortfarande inget :/
    Jag är i 20+4 och har också moderkakan i framvägg. Känner mkt rörelser men inte utanpå. Jag verkar ha en kvällspigg tös i magen för det är nästan bara på kvällen jag känner henne. Vissa dagar känner jag ingenting.
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2014-12-11 18:44:07 följande:
    Oki! Hur funkar det med tvätt - många fårskinn kan ju inte tvättas, iaf inte de ekologiska jag tittat på. Får man bort ev kräks och annat med nåt? Tänkte att jag kunde använda det som golvfilt också.
    Jag har en gammal åkpåse i fårskinn och manchester från 70-talet. Den har jag tvättat flera ggr med sidentvål. Den blir jättemjuk och ren. Tror jag även tvättat  fårskinnsfäll fr IKEA med sån tvål. Blir som sagt rent och mjukt.
  • Freje

Jag är i vecka 21+5 har gått upp 3 kg än så länge. Med sonen gick jag upp 12 totalt. Blir spännande att se vad det slutar på denna gång. Har blivit mindre träning nu, men kör två pass i veckan. Ett pass kondition och ett pass Bodypump.

Det känns som om magen är gigantisk, men egentligen syns den inte så mycket. Jag tror det är för den börjar redan under brösten. Vet inte om det beror på att det är andra barnet eller för att jag har moderkakan i framvägg denna gång.

Ibland tycker jag det känns som det "kliar" i/på magen, vet inte om det är för att huden sträcks. Försöker komma ihåg att smörja med olja, men glömmer ibland.

• Freje

Yippie. Går in i vecka 23 idag.

Nu börjar det sjunka in att vi snart är fyra i familjen. Har inte börjat fixa något än. Handlade bara ett plagg efter att RUL var avklarat. Kanske man kan hitta lite på rean sen. En del neutralt får lilltösen ärva av storebror som jag sparat. Vagnen, en Brio med fasta lufthjul, får duga till en början. Kommer nog att skaffa en nyare när det är dags att byta till sittdelen. Det enda stora inköpet som vi kommer göra är att köpa en ergonomisk bärsele, funderar på att prova en Pognae.

Kommer säkert att komma på fler saker längre fram. Ska försöka mig på att sy ett babynest också.

Förresten, hur lång tid innan tänkte ni gå på ledighet? Med sonen gick jag en månad innan, men det var för att det var jul och nyår. Hittills mår jag ju prima, men tänkte att det kan vara skönt att vila och förbereda sig lite någon/några veckor innan.

• Freje
    S1528 skrev 2014-12-19 08:52:41 följande:
    Jag går senast 8 veckor innan, om försäkringskassan får tummen ur vill säga.. Eventuellt kan det bli fråga om sjukskrivning tidigare men jag hoppas på att kunna hålla igång så länge som möjligt. Jag är otroligt tacksam att jag fortfarande klarar av att jobba tack vare att magen är så liten, det är gott att kunna få 100% lön så länge som möjligt! Men man vet ju aldrig hur länge kroppen håller :/
    Har du ett fysiskt krävande arbete? Jag själv är en kontorsråtta (systemförvaltare inom IT) och det som tar på kroppen är allt stillasittande. Men jag försöker att stå och jobba en hel del. Känner av foglossning enstaka dagar, men bara lindrigt. Jag är så tacksam så länge kroppen inte protesterar mera. Tänker som du att det är skönt med lön så länge som möjligt men vill också hinna med att vila kroppen och mentalt förbereda mig för kommande förlossning.
  • Freje
    Apriltös skrev 2014-12-20 19:52:49 följande:

Äntligen lagom till v23 sparkar min lille också :)

Känner tom utanför direkt också på vissa! :)

Så nu behöver jag ej gå och oroa mig fram tills nästa bm besök hehe

Härligt!

Det är så skönt att känna att den lille rör sig.
  • Freje

Det är svårt det där med medicin. Ingen vill ju äta det i onödan. Men det är också viktigt att ta hand om dig själv för bebis skull. Vila är det bästa för kroppen att återhämta sig o bli frisk. Så jag tycker ni med gott samvete ska ta medicinen t ex på kvällen när ni ska och behöver sova.

• Freje

Argh, jag blir galen på att jag inte lyckas hitta ett par byxor som sitter uppe. Mammabyxor med hög mudd funkar inte för magen är för liten. Har vanliga typ jeggings med resår i midjan, men de bara åker ner eller trycker över magen. Jag tror att mammabyxorna blir bra längre fram när magen växt till sig (skönt också när det blir kallare att vara varm om magen) men nu bara åker mudden ner och korvar sig. Tror det beror på att formen på magen är annorlunda denna gång. Så jag hoppas att detta är ett övergående problem.
    Har även problem med träningstightsen som trycker på fel sätt, det är jätteirriterande.

Hmm, just nu känns det som om jag blir väldigt irriterad för minsta lilla sak. Maken fick sig en rejäl avhyvling i lördags, så han stod helt chockad. Jobbigt att vara full av så mycket hormoner.

• Freje

Trots ledighet så börjar jag känna mig trött, så jag misstänker att järndepåerna börjar sjunka för mig. Så jag tror att det börjar bli dags att komplettera med järntillskott snart. Ska till bm den 12 januari så får väl veta då hur det står till.

Annars mår jag fortfarande oförskämt bra. Har klarat mig hela hösten utan förkylningar. Magen är ff liten och kan lätt döljas under en lösare tröja. Jag undrar när den exploderar och börjar växa? Går in i vecka 25 på fredag.

Jag funderar mycket på förlossningen, vad jag vill göra annorlunda denna gång. Körde med lustgas till största delen förra gången, kombinerat med typ yogaandning. Funkade jättebra för mig. Tyvärr drog förlossningen ut på tiden (tog 22 timmar) och den fick avslutas med sugklocka. Hoppas på ett något snabbare förlopp och mindre kaotiskt avslut denna gång.

Jag tänker försöka amma denna gång också om det funkar. Det är inget jag tar för givet, då jag vet att det kan vara jobbigt. Fick en infektion i ena bröstet förra gången och fick äta pencillin. Det var inte roligt, för det gjorde så infernaliskt ont att amma innan den gick över.

Det jag mest funderar på är hur det blir med syskonet. Hur kommer han att uppleva det. Just nu är han jättelycklig över att bli storebror, men hur blir det sen när uppmärksamheten tryter för att lillasyster kräver mycket. Gäller nog att försöka planera in egentid med bara honom.

Ursäkta långt inlägg, men nu börjar tankarna snurra inför framtiden.

Gott nytt år till er alla!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)