Inlägg från: BigMami |Visa alla inlägg
  • BigMami

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2015-06-24 12:31:35 följande:

Jag håller på att bli knäpp av den täta amningen och att inte få sova hela nätter. Bröt ihop idag och grinade. Ibland vill han amma varje timme, dock inte på natten som tur är. Hur gör ni när ni vill gå ut några timmar för er själva? Brukar ni pumpa ur eller ge ersättning? Jag har pumpat ur men det är ju så omständligt med att allt som måste kokas och hej och hå. Men får dåligt samvete om jag ger ersättning när min amning ju funkar helt felfritt. Hur gör ni för att få lite andnings- (och amnings-)paus?

Hur gammal är han?
  • BigMami

De har ju olika växtperioder och just 3 månader så känns det som om amn inte gör annat än att amma..

Men nåt mål ersättning gör ju som sagt inget Det är ju viktigare att ha en glad mamma som mår bra!

• BigMami

Vidar har sovit duktigt hela tiden Så himla skönt! Njuter så länge det varar. Få se hur det blir efter vaccinationen i morgon..

Det är så skönt när han kan roa sig själv en stund nu under babygymet och i babysittern

Vi gick ju över på ersättning då han tog sån tid på sig att äta åt gången och det var ju inte så konstigt när han äter MINST 210 åt gången och är på svältgränsen 2 timmar senare. Han äter mer om kvällarna. Då kan han svepa först 210ml sedan 150 på det... Nästan så han äter upp sig för att klara natten

Vad hittar ni på om dagarna med bebisarna nu när ni är hemma och är mammalediga?

Är det som ni hade tänkt er?

• BigMami
    Bell13 skrev 2015-06-29 06:39:06 följande:

Douglas är 11 v nu och vi har försökt att lära honom dricka ur nappflaskan flera veckor men han får inte till det.

Hur gjorde ni andra som ger ersättning i nappflaska?

Vidar tog den utan problem!

Vad har ni för flaska?

Vi köpte en Mam anti colic flaska, mest för att storasyster hade en sådan. Tycker de är bäst! Smidigt att kunna sterilisera dem i mikron

Det kan ocKså vara enklare om t.ex pappan ger där han inte är van att ammas. Kanske lite i en upprätt/sittandes ställning?
  • BigMami

Ja lillan som är 2,5 har varit ledig från förskolan sedn 8e juni då vi ska byta. Tänkte om det blir enklare att byta förskola mellan ett längre uppehåll... Så här är det mycket städ, tvätt (också en kräkbebis) och en massa plockande efter de större barnen (10-12 år) Självklart så hjälper de också till, men det blir mer plockande när alla är hemma. Nästa vecka får gubben semester så då blir det lite annat Då kanske man får dricka morgonkaffet varmt till och med! Haha .

Annars hänger vi ute i lekparken och gör lite utflykter..

Ja, det är rätt häftigt att man "vet" hur man ska ta hand om sin bebis fast ingen har talat om det Att allt är så naturligt!

• BigMami
    Bell13 skrev 2015-06-29 11:29:29 följande:

Har en sådan som du, mam antikolik. När han var mellan 1 och 3 veckor gammal fick han lite ersättning och hans pappa matade och det gick bra.

Hans pappa försöker nu igen men han suger inte utan bara bråkar med tungan. Är det olika teknik flaskmatning och amning?

Okej Ja det är olika tekniker. Det ska finnas en nappflaska som liknar samma sugteknik som vid amning. Tror den heter nåt med Tommie tippie eller så. Testa lite olika flaskor/nappar..
  • BigMami
    Freje skrev 2015-06-29 14:44:13 följande:

Tycker det är lite vemodigt att rensa ut de minsta kläderna. De växer så fort de små.

Åh precis så tänkte jag också här om dagen Samma när man tar fram kläderna efter 10 år och tänker att de verkligen har varit sådär små <3
  • BigMami

Vi sparar också sådant som är lite extra. De där bodysarna från tex hm man köper 3 för 2 eller 5 pack osv spar jag inte.. Men köper vi dressar och sådant som kostar lite mer så spar vi dem

Har sparat barnens första skor också som jag hängt upp i vardagsrummet så himla söta! Knappt att maken får i stortån i dem...

• BigMami

Så! Nu är vaccinet avklarad... Blev ledsen vid sticket men gick över när storasyster fick blåsa såpbubblor återstår att se hur det blir.. Köpte i alla fall alvedon och grejs .

1,7 kg hade han gått upp sedan sist för nästan en månad sedan.. så nu väger han 6545 och är 61 cm lång

• BigMami
    Emmadee skrev 2015-06-30 14:01:02 följande:

Här kämpar vi fortfarande på med viktuppgången. Han vägde 4600 gr vid förra vägningen som var vid ungefär 8 veckor. En modest uppgång från födelsevikten på dryga 300 gr.

Nu har vi börjat med ersättning som tillägg till amningen. Han får flaska efter amning två gånger om dagen och slurpar då i sig 90 ml. Så jag tror att det kan vara så att han inte får i sig tillräckligt genom amningen. Eller vad tror ni?

Nästa vägning är på måndag och då får vi se om han gått upp som han ska. Ammar varannan timme förutom på nätterna, då sover han som en stock. En nöjd och glad kille för det mesta.

Vi gick också över på ersättning då Vidar tog ÖVER 1 timma åt gången på sig att äta och det är ju inte så konstigt då han äter som en häst!!

Sedan vi började med ersättning så har viktkurvan pekat spikrakt uppåt..

Ammade också först och gav flaskan efter och han svepte 120 utan problem. Gav då 120 till och då blev han nöjd. Vi fick en helt annan bebis som är mycket nöjdare!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)