Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

S1528 skrev 2014-12-08 17:42:35 följande:

Hur tänker ni när det gäller kläder osv till bebisen?

Bör man köpa lite av varje storlek och se vad som behövs sedan när han/hon väl är ute? Har försökt att googla runt men alla säger så olika. Jag försöker samla på mig lite av varje i klädväg nu, både nytt och begagnat men vet inte riktigt vad som kommer att gå åt.

Skulle inte säga att jag bor ute i ödemarken men det är liksom inte bara att ta en "promenad ner på stan" och köpa det som saknas..

Det som går åt är bodies och byxor generellt. Strumpor behöver man inte många par av då de inte smutsar ner dem alls. Samma sak med mössa att ha inomhus, räcker med en eller två st. Gällande ytterkläder så räcker väl en tunnare overall och kanske en lite varmare mössa beroende på var i landet ni bor.

På bb får de kläder att ha på sig men kan vara bra (och kul) att ha med sig någon pyjamas och någon/några bodies, byxor, strumpor och mössa samt filt för hemgången. Stl 50 och 56 kan vara bra att ha med sig och ha några uppsättningar i varje storlek hemma 50-62 så slipper du komplettera med en gång
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-08 18:55:32 följande:

Pyjamas, hur mycket används det? Nyfödda ska helst inte ha täcke, eller hur är det? Isåfall kanske de fryser förstås men om de har täcke på sig, är det nödvändigt med pyjamas på natten då?

Jag skulle säga ja, det är nödvändigt med pyjamas då de i början har svårt att reglera sin temperatur och ev filt är lätt att den sparkas av snabbt.
  • JhjärtaK
    Apriltös skrev 2014-12-08 20:59:13 följande:

Har ni möten hos barnmorskan mellan RUL och v25?

Hade RUL i v 18+2 och har nästa möte v 25+2 och tycker det känns jätte långt med 7 veckor imellan :(

Jag går ju varannan vecka hos min bm pga att jag väntar tvillingar men innan vi visste det så sa hon att jag kunde få komma både i vecka 20 och 25 om jag ville. Besöket i vecka 20 vill de (politikerna antar jag) ta bort men min bm tyckte att det behövdes.

Tycker också att 7 veckor är i längsta laget så förstår din frustration.
  • JhjärtaK
    Apriltös skrev 2014-12-08 21:31:55 följande:
    Hm inte fått något sådant intyg än så får väl de i v 26 då :p

Jag kände redan efter ultraljudet att 7 veckor känns länge, men dem vet väl bäst. Känns ju dock att eftersom jag fortfarande inte känner henne (har moderkakan i framvägg så de förklarar ju de, men man nojar ju ändå) så känns det ännu längre
    Nej, de vet inte bäst utan DU vet bäst ditt behov så jag tycker att du skall ringa din bm och be att få komma in och dels få ditt moderskapsintyg och dels få lyssna på hjärtljudet.
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-12-09 00:30:08 följande:

Var hos läkare på mvc idag för den jäkla foglossningen! Blev som jag trodde helt sjukskriven. Känns väl sådär då jag redan är så sjukt rastlös och uttråkad om dagarna. Har ni något tips på vad man kan sysselsätta sig med för o få tiden o gå? Sticka o sy känns uteslutet då jag har världens sämsta tålamod :)

Titta på massa serier? Läsa böcker? Sy går ju lite snabbare än att sticka eller virka? Skriva "dagbok" om din graviditet, väldigt roligt att ha i efterhand kan jag säga, jag satt och läste min igår från dotterns graviditet

Annars så försök att planera in en aktivitet per dag. Kanske äta lunch med någon eller åka och handla något till bebisen. Har man bara en aktivitet utanför huset så brukar dagarna gå mycket fortare.

Julbaka är ett annat alternativ, sätt en stol vid spisen om du skall vara för en längre tid och ex röra

Jag ser så jäkla mycket fram emot min sjukskrivning nästa vecka! Mina fogar är helt körda just nu och det gör så ont att ligga ner och sova.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-12-09 11:29:41 följande:

Jag var på mitt andra besök hos BM vecka 21 och är nu i vecka 22. Nästa besök kommer att bli i vecka 26. Mina värden såg fina ut och behöver inte äta järntabletter, har dock börjat dricka blutsaft.

Började känna lillens sparkar i början av vecka 21, vilken fantastisk upplevelse! Nu känner jag honom till och från varje dag.

Någon som vet var man kan hitta snygga tighta gravidkläder, tycker det mesta är så säckigt nu innan magen blivit så stor. Vill ju framhäva min lilla mage : )

Mitt tips är att använda vanliga kläder med lite stretch i om din mage inte är så stor ännu. Gravidkläder tenderar att vara stora då de är anpassade att passa hela graviditeten ut.

Min mage är nu såpass stor att mina vanliga toppar och tröjor börjar bli för korta men kan ha några fortfarande som tur är för i vissa gravidtoppar ser jag bara ut som ett hus typ :-P
  • JhjärtaK
    LillaSandy skrev 2014-12-10 13:34:17 följande:

Vi ska köpa en citycross från emmaljunga. 
    Har två funderingar: 

- Lufthjul eller ecco punkteringsfria hjul?

- En quadrolift eller en citykorg (eller en hårdlift)?

Jag bor i norra norrland och vi har myyycket snö, och snö stora delar av året. 
    Barnet kommer att födas i slutet av april. 

Har hört att lufthjul är bäst på snö. Vi valde Ecco då vi bor i Gbg och här är det ju generellt inte så mycket snö och vår vagn blir 2 cm smalare med Ecco-hjulen än med lufthjulen. Sen så riskerar man inte punka med Ecco heller.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-11 14:36:27 följande:

Hur mycket sover ni nu i andra trimestern? Trots att jag käkar järntabletter så har jag jättestort sömnbehov och sover 10-12 timmar per dygn. Det kanske bara är en kombo av graviditeten och årstiden?

Sover också jättemycket men mina järnvärden är rätt låga (110 trots dubbel dos Niferex) plus att jag väntar två st plus att foglossningen gör att min sömn på nätterna blir rätt upphackad.

Sen hjälper ju inte årstiden heller som du säger

Kanske skall du kolla ditt järnvärde och börja äta lite extra D-vitamin också?
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-12-11 16:00:30 följande:

Dagens pyssel till den lille! :) Var inte alls så svårt som jag först hade trott att det skulle vara att sy ett babynest!.. Om någon mer funderar på att sy ett :)

phpGBRzn168029.jpg

Kantband var väldigt tålamodsprövande kan jag ju bara meddela, men att sätta de runt hela var en egen påhittad idé så får väl skylla mig själv ;)

Jättefin! Skall försöka outsourca till min mor att sy ett tvillingbabynest, kommer aldrig palla att göra det själv

Vad använde du som botten? Skumgummi eller dubbelvikt täcke?
  • JhjärtaK
    S1528 skrev 2014-12-11 17:57:40 följande:

Någon som har erfarenhet av Brio Happy?

Jag har börjat spana efter barnvagn och har fastnat för Happy med fasta lufthjul. Tänker inte köpa nytt men vill ha tid på mig att vänta på att "min" vagn kommer ut på blocket :)

Annars lyssnar jag gärna om någon har andra förslag som motsvarar mina små krav som är:

-fyra fasta hjul

-lufthjul

Posta gärna länk eller bild :)

Har hört att happy har väldigt härligt gung i sig

Finns nog en del motsvarande från Emmaljunga skulle jag gissa på.

Gillar personligen inte fasta hjul fram men bor man på landet och går mycket "off rode" så antar jag att det är smidigast. Vi bor i en villaförort och går mest på asfalt så då funkar swivelhjul bättre.

Ansök om att gå med i gruppen Barnvagnar! på fb, där får man svar på precis alla frågor man kan tänkas ha om vagnar eller tillbehör
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)