Inlägg från: agirlnamedbill |Visa alla inlägg
  • agirlnamedbill

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

lillalivet8084 skrev 2014-09-08 18:03:33 följande:

Jhjärtak - min barnmorska sa att det inte är bra att äta lax även om den varit fryst. Så jag har slutat äta suschi! Åt oxå 3ggr i veckan en sväng förut! Sååå gott men slutade med det i vecka 7 efter uppmaning av barnmorska!

Jag har också hört det.. Förra graviditeten åt jag ingen gravad lax för jag läst att man inte ska det mer än 1-2 gånger på hela året. Och sushi är väl mer rått än gravad?
  • agirlnamedbill
    tjej89 skrev 2014-09-08 21:34:15 följande:
    Min bm säger också att man helst ska struts i laxen. Även smörgåspålägg som pricke korv ect... Man kan bli sjuk, och då far bebisen väldigt illa. Sanna Lundell gick ju ut i media för några månader sedan och berättade att hon blev sjuk efter ha ätit nått smörgåspålägg när hon var gravid. Jag Fick bara ångest när jag såg lax, skinkor, brieost ect. Det var inte värt det.

Mamma sushi är dock super gott d med :)
    Bättre att vara lite extra försiktig när man är gravid känner jag. Skulle aldrig förlåta mig själv om bebisen for illa pga att jag inte kunnat hålla mig från en maträtt. Men det är ju också sant att det inte är bra att vara för nojig över saker för det skapar bara onödig stress. Men för min del är det inga problem att hålla mig borta från saker som det finns risker med eftersom det bara är 9 månader det handlar om ^^
  • agirlnamedbill
    Josephine92 skrev 2014-09-08 21:47:56 följande:

Någon här som är ensamstående eller har varit med något barn?

Det verkar luta mot att det slutar så för min del, men var ju och såg den lilla för en vecka sen så skulle aldrig tänka mig att göra abort

abort

Förstår självklart att det blir hur tufft som helst men görbart?

Jag och min kille hade varit tsm i tre år och bestämde oss att behålla barnet. Två-tre månader efter födseln så lämnade han oss och blev väldigt svår att ha att göra med. Nu har han henne varannan helg, men har i princip varit ensam hela tiden med dottern (då mitt ex var ute och söp och höll på när barnet fötts) men nu har jag min underbara man och man hittar alltid någon tillslut som underlättar livet, även om man inte gör det så klarar man sig helt klart själv!
  • agirlnamedbill
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Jag spyr av skinka pga alla senor och sånt när jag är gravid.. Jag gillar mer typ bredbar leverpastej, marmelad, grönsaker, baconost och sånt ^^

Måste nog läsa lite om det här med pålägg för har inte hört om det förut :)
  • agirlnamedbill
    Anonym skrev 2014-09-09 08:03:03 följande:
    Leverpastej är ok att äta sa min barnmorska igår den innehåller väldigt lite lever. Man ska däremot inte äta lever eftersom den innehåller för mycket a-vitamin. 
    Ja jag fick rekomenderat av min bm att äta leverpastej på grovt bröd med apelsinjuice för hade ganska lågt järnvärde och väldigt högt sockervärde :)
  • agirlnamedbill
    Bell13 skrev 2014-09-09 09:48:30 följande:
    Hade du ätit innan de tog sockervärdet? Apelsinjuice innehåller ju annars väldigt mycket socker. Min dotter har diabetes typ 1 och dricker hon apelsinjuice skjuter sockervärdet i höjden. Jag älskar läsk men mår inte så bra av att dricka det, blir väldigt torr i munnen och ju mer jag dricker desto mer vill jag ha. 
    Jag har börjat dricka vatten med citronskivor i eller så lägger jag i en liten ask hallon. Det blir lite sötare smak men är inte rent socker utan bara lite fruktsocker. 
    Ja, åt ju så klart frukost på morgonen innan jag åkte in. Köpte bravos apelsinjuice och den verkade funka bra, fick bättre blodsocker. Innan åt jag liksom corn flakes med socker och oboy och en vit macka..
  • agirlnamedbill
    Bell13 skrev 2014-09-09 15:59:26 följande:
    Jag kissar inte oftare på natten men däremot mer. Det forsar ur mig. Kissar två ggr på natten och säkert 25 ggr dagtid och då bara några droppar åt gången. När jag kissar på morgonen när jag vaknat så rinner det så oerhört sakta.
    Jag kissar ingenting på natten men blir jättekissnödig nästan varje gång jag ställer mig upp, men det kommer inte så mycket som det känns som att det borde!
  • agirlnamedbill
    Bell13 skrev 2014-09-09 16:40:00 följande:
    Jag har en råsaftcentrifug som jag använder dagligen. Min juice blir stark och jag känner att jag kommer få halsbränna snart av den så jag behöver nog också späda den med vatten. Mina döttrar 12 och 8 år vill absolut inte dricka juicen den är äcklig och sur tycker de. Det är ju bara ett tecken på hur mycket socker det är tillsatt i juice man köper.

Tycker att det känns fräscht att dricka egen juice. Har börjat bli lite rädd för e-ämnen och försöker hålla mig från halvfabrikat.
    Nu på senaste har jag också börjat bli lite mer petig med sånt där, men nu när jag är gravid har jag knappt orkat nånting. Men vi flyttar 1 oktober och då ska det börja bakas bröd och lagas ordentlig mat igen!
  • agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-09 18:55:25 följande:

Angående lax så är rekommemdationerna att inte äta gravad eller rökt. Men färsk gravad eller rökt är ok. Men frågan är hur man vet att det är just färskt. Ni som undviker lax, undviker ni ALL lax? Isf undrar jag varför?

Man ska inte äta gravad eller rökt men rökt är okej samt färsk gravad?? Vänta va?
  • agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-09 21:43:08 följande:
    Ja det står så i rekommendationerna. Men som sagt, hur kan man VETA att det verkligen är färskt. Men vill veta om ni som undviker lax menar att ni undviker ALL lax och isf varför.
    Lät konstigt att man inte ska äta det men att det är okej att äta det..?

Lax är väl nyttigt att äta, typ ungslax och så?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)