Inlägg från: Solkatten |Visa alla inlägg
  • Solkatten

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-09-22 17:04:47 följande:
    Vid rul får dem inte undanhålla information om ditt barn, ser dem kön och du vill veta så måste dem säga! Sedan är inte ett rul till för att kolla kön så bm har ingen anledning att kolla efter det om hon inte vill!

Men handlar nog mest om vilken bm man får!!
    Jo då, i vissa landsting får man inte veta kön även om de ser. Detta för att de inte vill att man ska abortera foster pga könet på det. Vill man veta kön då så får man boka privat könsUL i så fall.
  • Solkatten

NUPP idag gick väl sådär. Bebisen låg och vinka till oss helt underbar men/och nackspalten var 2,9. Det är rätt mycket vad jag förstår men inte väldigt högt. Jag tog blodprovet i dag så siffrorna får vi förhoppningsvis på fredag. Hoppas det ser bra ut så jag kan slippa oroa mig.

• Solkatten
    LillaLilja skrev 2014-09-23 18:07:43 följande:

Gick inge vidare idag. Fick reda på att det var en ofostrig graviditet. Kom egentligen inte som en chock då jag känt att något varit fel.. Nu tar vi nya tag och hoppas på bebis till höst/vinter 2015 istället :) Kram till er alla och lycka till med era kommande bebisar :)

Första barnet 110912 andra beräknas komma 150405
    Fy vad trist, beklagar. Ta hand om er nu.
  • Solkatten
    Bell13 skrev 2014-09-23 16:52:48 följande:
    Sa bm att 2,9 var en bred nackspalt? Såg det bra ut för övrigt?
    Allt såg jättefint ut och BM sa ingenting om nackspalten. Hon sa att de aldrig ger en bedömning utan att ha blodprovet klart, säkert för att inte ge missvisande svar. Det är jag som googlat mig till att det är ett lite högt värde. Det verkar vara precis på gränsen som en del säger är 2,8 och en del 3,0 dock så inget verkligen alarmerande. Bara att vänta på samtalet om några dagar. Vi fick så fina bilder med oss hem på lilla bebisen, man vill verkligen bara att allt ska vara bra.
  • Solkatten
    julii skrev 2014-09-24 18:31:44 följande:

Är det någon mer som faktiskt INTE mår illa? Har gjort det kanske 3 gånger när jag inte ätit på länge, annars ingenting. Blir så nojig att något är fel :/ där jag bor får man inte göra extra ultraljud om dom inte verkligen misstänker att något är på tok, annars får man snällt vänta :/

Men du, oroa dig inte. Det är inte alla som blir illamående, inget konstigt alls.
  • Solkatten

Jag har redan foglossning. Går in i vecka 14 imorgon enligt UL. Sist kom det omkring vecka 15 och blev bättre i takt med att bebisen växte, mot slutet var det helt borta då bebisen stabiliserade bäckenet. Nu är det redan värre än det var när det var som värst med förra barnet. Kan rekommendera gravidbälte som håller ihop höfterna vilket är skönt.

• Solkatten
    Madelen b skrev 2014-09-25 13:49:05 följande:

Hur gamla är ni som gör kub här? Känns som alla här gör det!?!

Jag är 30, med förra barnet var jag 27 och gjorde det inte. Vi fick okej siffror som räknas som lågrisk men det kunde varit betydligt bättre. 1:1266
  • Solkatten

Jag är 30 år och vi hade inte tänkt göra KUB men när en väns foster upptäcktes ha DS på KUB och en annan bekant fick reda på att barnet hade kromosomavvikelser på RUL ändrade jag mig. Jag vill inte behöva se det på RUL och ta ställning då så långt in i graviditeten. Nu så här i efterhand hade jag kunnat strunta i det. Vi fick en låg risk men inga toppensiffror så jag blev varken lugnad eller mer orolig. Siffrorna ger ingen anledning till fler prover så nu väntar vi på RUL i alla fall. Jag känner ändå att jag tar det med ro. Det värsta är om det upptäcks en kromosomavvikelse som innebär att barnet inte överlever utanför magen. Sedan är det tydligen 40% av DSgraviditeter som slutar i missfall så det vore ju bra om en fick reda på att barnet har det oavsett hur man vill gå vidare sedan. Jag förstår er som inte gör KUB, gjorde det inte med första barnet när jag var 27.

• Solkatten

Jag kommer troligen vaccinera mig, gjorde det sist också. Vill inte riskera att bebisen blir skadad av en svår influensa även om jag tror risken är liten. Har en tudelad känsla för vaccin, vill inte ge barnen något "onödigt". Att påstå att man litar på sin kropp är något av det mest naiva jag hört, som om de som blir sjuka är av svagare och sämre sort än du med en kropp som går att lita på? Vanlig men orealistisk tanke att det händer inte mig.

• Solkatten
    Solkatten skrev 2014-10-02 00:09:22 följande:

Jag kommer troligen vaccinera mig, gjorde det sist också. Vill inte riskera att bebisen blir skadad av en svår influensa även om jag tror risken är liten. Har en tudelad känsla för vaccin, vill inte ge barnen något "onödigt". Att påstå att man litar på sin kropp är något av det mest naiva jag hört, som om de som blir sjuka är av svagare och sämre sort än du med en kropp som går att lita på? Vanlig men orealistisk tanke att det händer inte mig.

Ska tillägga att vi har två barn hemma, en i skola och en på förskola så utan vaccinering kommer jag nästan garanterat att bli smittad. De säger att man kan bli sjuk trots vaccin men då blir det mildare.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)