Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-12-31 09:01:03 följande:
    Syskonet funderar jag oxå på! Vi är så himla tighta, gör allt tillsammans! Han är inte mammig på det sättet, han är väldigt utåtriktat ( för social ) öppen o älskar människor men är jag hemma duger inte pappa till något! Och jag vill inte att han ska känna att bebis knuffar bort honom! Han är min bästa vän och snart är vi tre:)

Försöker själv tänka på mina syskon och hur mycket dem betyder för än! Han kommer vara 4år när bebis kommer!
    Min son är också 4 (fyller i januari) när lillasyster kommer. Det låter som om de är väldigt lika. Min son föredrar också mamma om jag finns till hands, men om inte går det lika bra med pappa.

Vi försöker prata mycket om hur det kommer bli, och läsa böcker om hur det är att få syskon. Tänker försöka prioritera tid med honom när bebisen sover. Vi har inte bestämt hur vi ska göra med förskolan än. Men det börjar bli dags att planera

Imorse kom sonen in och började busa och skratta med sin pappa i sängen. Då blev det fart i magen. Oj, va det sparkades och levde om där inne. Verkar som om lillasyster också ville vara med och busa
  • Freje
    Miniräka skrev 2015-01-05 01:34:50 följande:

Hej,

Ni som ska föda i Stockholm under april, vilken förlossningsenhet har ni valt och varför?

Står själv lite i valet och kvalet mellan ett par olika.

Jag har valt att föda på samma där sonen föddes, dvs Huddinge. Hade valt ett annat den gången, men det var fullt så vi blev hänvisade dit. Men jag var jättenöjd, barnmorskorna var jättebra och slutet blev lite kaotiskt och då var det skönt att det fanns all kompetens på plats. Efter förlossning blev vi kvar i 3 dagar då sonen var mycket medtagen, vi hade eget rum med egen toalett och dusch. Jätteskönt att maken också kunde sova över.

Vi får se om jag är lika nöjd denna gång. Viktigt för mig är att det är nära till hands, har ingen lust att åka tvärs över stan när det är dags. Likaså vill jag inte göra upp förhoppningar att få föda på någon mindre fl och sen när det väl är dags inte få plats. Det gjorde mig stressad förra gången.
  • Freje
    madde10 skrev 2015-01-05 09:55:04 följande:
    Jag ska (förhoppningsvis) föda på SÖS. Sonen är född i huddinge och är nöjd med det men vi valde SÖS för det är typ motorväg hela vägen dit Skrattande
    Så tänkte vi förra gången också. Motorväg raka vägen in (bor i Haninge) Tyvärr var det ju fullt men det är ju inget man kan veta innan. Hoppas ni får plats när det är dags.

Nu är det 108 dagar kvar till BF för oss. Det närmar sig
  • Freje

Jag får också höra kommentarer om att vad liten mage jag har ( går in i vecka 26 imorgon). Om jag inte berättar så är det ingen som ser att jag är gravid. Antar att de tror att jag ätit lite för mycket under julhelgen
    Så jag är lite avis på er som har så fina kulor. Men jag antar att hon ligger långt ner och bak. Det är i alla fall mycket aktivitet, framför allt på kvällarna. När sonen lägger örat mot och pratar med magen så verkar det som det blir extra livligt därinne

Med sonen hade jag mycket större mage i vecka 25. Trodde det skulle vara tvärtom eftersom det är andra barnet nu.

• Freje
    Madelen b skrev 2015-01-08 09:33:10 följande:
    Jag hade oxå större mage med sonen, och man blir ju lite fundersam när man hört som du säger att man är större med andra barnet!
    Din mage ser precis ut som min! Kollade lite nogrannare på bilden du lade upp och det skulle lika gärna kunna vara jag.

Även om jag vet att allt troligtvis är normalt, så ska det ändå bli skönt med kollen hos bm på måndag.
  • Freje
    Madelen b skrev 2015-01-08 11:24:20 följande:
    Haha så roligt:)
    Jag ska dit på onsdag, som du säger ska de bli skönt!
    Vilken v är du i och är de första gången dem ska mäta magen?
    Jag är i vecka 24+6, så två dagar "före" dig om jag läste rätt. 

Japp, på måndag blir första gången hon mäter magen. Första gången de kollar några värden också sen inskrivningen.
    Har i och för sig bara varit en gång mellan inskrivningen och nu, men då lyssnade vi bara på hjärtat och hon klämde och kände lite.

Har de mätt magen på dig tidigare?
  • Freje
    Madelen b skrev 2015-01-08 12:35:53 följande:
    Vilka här har en gravidföraäkring? Inte den som är gratis alltså!!
    Jag har valt Skandias gravidförsäkring, men velade länge mellan Trygg-Hansa och Skandia. Har sonen försäkrad hos Skandia och tänkte även ta deras barnförsäkring till lillasyster sen.
  • Freje
    Madelen b skrev 2015-01-08 18:21:33 följande:
    Nä precis samma som dog, hon tog ett urinprov sist annars bara lyssna på hjärtat, så blir spännande att se!!
    Ha ha, jag då måste jag ha blandat ihop det. Som så ofta nuförtiden, verkar som om hormonerna ställer till det ibland.
  • Freje

Har nu samlat på mig lite kläder, dels fått ärva lite av kompis och köpt lite på rea. Håller på att tvätta upp och sortera ut det jag ska behålla (är inte så förtjust i för mycket rosa och typ Hello Kitty och sånt). Allt pysslande gör att jag nu börjar längta efter att få träffa vår lilla tjej. Fast jag är ändå glad att det dröjer så jag får njuta av att vara gravid ett bra tag till.

• Freje

Ang ledighet innan BF så tänkte jag gå på föräldraledighet 1 april. Men eventuellt väntar jag med att begära ersättning från FK, då jag har rätt till föräldralön från jobbet i 360 dagar. Då kan jag hushålla med ersättningen från FK så jag kan vara hemma längre med så hög ersättning som möjligt. Förra graviditeten tog jag bara ut ersättning 3 dagar i veckan från FK första året, då jag fick kompletterande föräldralön från arbetsgivaren.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)