JhjärtaK skrev 2014-11-04 07:01:59 följande:
Innan jag blev gravid första gången så begärde jag ut min vaccinationsjournal då jag hade för mig att det var något vaccin som jag missat en dos av. Mycket riktigt så var det röda hund som jag enbart hade fått en dos av och inte två. Så jag vaccinerade mig i vuxen ålder (vi skulle åka till Afrika). Kanske var det samma för dig, dvs att de missat att ge dig båda doserna?
Denna graviditeten kollade de inte då jag vid förra var immun pga vaccinet.
Röda hund är ändå ovanligt (tack vare att nästan alla vaccineras mot det) men se till att ta vaccinet sedan när du fött så att i inte riskerar att få det under framtida graviditeter. Har för mig att det var ett trippelvaccin, röda hund, påssjuka och något mer.
Jag har dock fått alla vaccinationerna som kombinationsvaccin (mässling, påssjuka & röda hund) i skolåldern, men ändå inte utvecklat antikroppar. Underligt.. Men enligt BM skulle jag få vaccin på BB efter förlossningen.
Tydligen är så många som 20% av de som är födda på 80-talet vaccinerade utan att ha utvecklat immunitet. Det är lite skrämmande med tanke på att tex. Röda hund kan ge så allvarliga fosterskador :/