En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
När tar ni era järntabletter?
Tänkte då man inte ska äta 2h innan eller efter! Är bara på natten jag inte äter på 4h ;)
När tar ni era järntabletter?
Tänkte då man inte ska äta 2h innan eller efter! Är bara på natten jag inte äter på 4h ;)
Har en väldigt hemsk hosta. Hostar tills jag kräks ibland . Har ont i bröstbenet för jag har hostat så mycket och hårt.
Sömnen är redan katastrof men blir ju värre nu med hostan. Dessa huskurer, dricka varmt med och utan honung,sova med huvudet högt osv. Inget av det funkar.
Är det någon idé att ringa till vc nu när dom öppnar om en stund? Finns det någon hostmedicinn som man får ta som gravid eller är det bara onödigt att ringa?
Hoppas du ringt och fått hjälp, cocillana etyfin kan du få utskriven. Den hjälpte mig innan jul när jag trodde jag höll på att dö av hosta.
Hur är det med om man är helt i skuggan då? Är det jag som är extremnojig som tänker att de ändå får UV-ljus på sig fastän man är i skuggan?
Nu hoppas jag inte att jag är helt ute och snurrar när det gäller vetenskapen, men visst är det skillnad på skugga och skugga? För jag vet att man får solljus på sig även om man är i skuggan. Men jag kan tänka mig att ett tält släpper igenom mer strålar än vad tex skugga från en husvägg etc. Det gäller nog att hålla sig i riktig skugga och långt ifrån solen. Dvs skuggsidan på huset där solen inte nåt fram tex. Skugga från solskärm, parasoll etc är nog inte lika bra.
Och ha kläder på dem även om det är varmt. Tunna kläder är bästa skyddet.
När börjar man gå på kontroll varannan vecka? Har varit hos BM i vecka 26 och 29 och nu är det i vecka 33 nästa gång. Tycker det är långt till dess. I vilka veckor har ni fått tid för kontroller?
Haha, verkar bara vara jag som vill ha täta besök. Nojig förstabarnsmamma ;)
Jag har sedan igår varit sjuk. Förkyld och feber som ökade under dagen igår och natten. Ligger nu på 38.7 dock är den lite lägre nu då jag tagit alvedon.
inatt började jag hosta lite lätt och få ont i ryggen, ganska högt upp. Jag vet inte om det är ryggen, revbena, lungorna eller musklerna. Nu har även det blivit värre. Gör ont att andas och tar jag lite djupare andetag så är de som att luften tar slut direkt och jag hostar till. Är smått andfådd även fast jag inte rör på mig. Nu är jag rädd att det kan vara lunginflammation, aldrig haft det så vet inte hur de känns.
Vad tror ni, kan det vara lunginflammation eller att det är bebis som trycker på? Är i v32 så är ju inte så super skönt att ligga eller sitta ner längre stunder. Men är man sjuk med feber så orkar man inte vara uppe och röra på sig så mycket.
Jag skulle ringa min VC om jag var du. Om det skulle vara influensa så är det viktigt att man sätter in antiviral behandling tidigt när man är gravid, inom 48 timmar från sjukdomsutbrottet helst.
Har du ingen jourcentral du kan gå till då? Ring 1177 annars så kanske de kan lotsa dig till rätt ställe. Tycker att du ska stå på dig - du är gravid och då tillhör du en riskgrupp.
Här får man inte äta under förlossningen utan bara flytande kost. Fattar inte hur jag ska klara det om det blir långdraget - jag har dessutom magkatarr. Någon annan som också bor där de har de reglerna som har nåt tips?
Ja jag bor i Linköping så jag förstår att de har samma policy.
Nej jag antar att man inte vill tänka på mat men det finns ju faktiskt förlossningar som tar flera dygn (och ingen vet ju i förväg hur lång tid det kommer att ta). Utan mat och kanske sömn i flera dygn förstår jag inte hur man orkar mot slutet.
Men vad menas under förlossningen kan man ju då undra? För förloppet är ju väldigt olika och kan ta olika tid. När det är som mest intensivt var iallafall jag ändå inte intresserad av att äta. Men har upplevt det där med att behöva sövas efter och narkosläkaren stod och räknade på när jag åt ngt senast. Så jag kan förstå poängen.
Försökte googla på fast föda under förlossning och hittade massor av artiklar om kattfödslar... Sist jag kollade så var jag inte katt ;) (har dock varit närvarande när en katt födde och det var skithäftigt, men nu blev det väldigt ot.)
Någon mer som har halsbrännan från hell? Tips mottages gärna! Tar ibland navalucol men det känns som att det inte alltid hjälper.
Någon mer som har halsbrännan från hell? Tips mottages gärna! Tar ibland navalucol men det känns som att det inte alltid hjälper.
Omeprazol varje morgon gäller här med! Men får komplettera med någon novalucol vissa kvällar/nätter då magsyra kommer upp när jag ligger ner.. Men Omeprazolen är så mycket bättre! :)
Nu är jag så trött på att inte kunna göra nr 2 på toa. Den senaste veckan har jag känt mig nödig och varit nödig. Varit på toa men det kommer inte ut mer än några "harpluttar". Känner att det är mer som vill ut men det går inte. Spelar ingen roll hur mycket jag tar i eller hur länge jag sitter, det är tvärstopp!
Har testat frön, dricker rätt mycket vatten om dagarna och äter päron (som har funkat förut) men nu funkar inget av de.
Har ni nå andra tips? Jag blir tokig på det här. :(
Jag har också varit förstoppad till och från under min graviditet. Det som funkat varje gång är att placera fötterna på en upphöjning, jag har en papperskorg med lock som jag sätter fötterna på. Jag fick tipset på mvc och trodde inte det skulle fungera men det gjorde det.
I måndags morse kom våran älskade son till världen med planerat snitt.
Nu blir det lite äckelvarning så ni som är kräsna kan bläddra vidare.
De senaste tre dagarna när jag har gått på toa så har det kommit som koagulerarade klumpar, ganska stora, lite större än ett ägg. Känns inte trevligt alls att få ut dessa. Det har varit en per dag förutom i tisdags då det kom 2 stycken efter varandra och sedan några väldigt väldigt små när jag kissat andra gånger.
Är det normalt med dessa som är större? Jag har varit ganska så stillasittande/liggande då vi varit kvar på BB till idag och det finns inte så mycket att göra. Kan det ha med det att göra? Läst något om det någonstans..
Varför frågar du inte personalen på bb istället om du ändå är kvar där?
Jag har inga erfarenheter av snitt men vid en normal vaginal fl är det normalt med lite rester som kommer ut efter.