Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-11-03 17:04:54 följande:

Mina värden var bra så tröttheten beror nog på hormoner och livet;)

Fick även höra bebis hjärta som pickade på så himla fint! Mysigt och ett lugn som spred sig!

Vet vi pratat om detta förr men vilka här kommer vaccinera sig på rs virus?

Pratade med min bm och hon tyckte jag skulle det men kunde vänta tills lite senare i grav då största risken är om man föder barnet och man är sjuk med viruset! Jag blir vimmelkantig men litar ju på min BM!

Va? Det finns väl inget vaccin emot rs-virus?? Menar du influensavaccin eller har jag helt missat något?
  • S1528
    agirlnamedbill skrev 2014-11-03 18:04:39 följande:
    Vad är rs-virus?
    Det är ett förkylningsvirus som är farligt för spädbarn. Vad jag vet så finns det inget vaccin emot rs-virus utan bara någon sorts antikroppar man kan ge mamman men som inte ger något skydd till barnet.

Vad gäller säsongsinfluensa så tror jag inte att jag kommer att vaccinera mig, jag har aldrig gjort det förut och är skeptisk till vaccin som stressas fram varje vinter.

Apropå vaccinationer, när jag var på inskrivningen hos BM togs det blodprov som analyserades och det visade sig att jag inte var immun emot röda hund trots att jag vaccinerades emot det som barn. Någon av er som fick samma besked?
  • S1528
    JhjärtaK skrev 2014-11-04 07:01:59 följande:
    Innan jag blev gravid första gången så begärde jag ut min vaccinationsjournal då jag hade för mig att det var något vaccin som jag missat en dos av. Mycket riktigt så var det röda hund som jag enbart hade fått en dos av och inte två. Så jag vaccinerade mig i vuxen ålder (vi skulle åka till Afrika). Kanske var det samma för dig, dvs att de missat att ge dig båda doserna?

Denna graviditeten kollade de inte då jag vid förra var immun pga vaccinet.

Röda hund är ändå ovanligt (tack vare att nästan alla vaccineras mot det) men se till att ta vaccinet sedan när du fött så att i inte riskerar att få det under framtida graviditeter. Har för mig att det var ett trippelvaccin, röda hund, påssjuka och något mer.
    Jag har dock fått alla vaccinationerna som kombinationsvaccin (mässling, påssjuka & röda hund) i skolåldern, men ändå inte utvecklat antikroppar. Underligt.. Men enligt BM skulle jag få vaccin på BB efter förlossningen.

Tydligen är så många som 20% av de som är födda på 80-talet vaccinerade utan att ha utvecklat immunitet. Det är lite skrämmande med tanke på att tex. Röda hund kan ge så allvarliga fosterskador :/
  • S1528

Jag trodde att jag hade dragit på mig en dunderförkylning som inte ville släppa, för jag snorade och nös och var tät. Det visade sig vara bara gravidnästäppa som försvunnit nästan helt efter att jag började använda rhinocort aqua i fredags. Så skönt!

Jag försöker hålla mig ifrån socker och snabba kolhydrater så mycket som möjligt, äta mycket frukt och och dricka vatten. Jag har nog tur, för jag känner mig nästan friskare än innan jag blev gravid :)

• S1528

Det märks att jag är bland de senast beräknade i tråden, jag känner mig fortfarande rätt så platt även om det hänt liiite de senaste två veckorna, och väldigt mycket sedan plusset.. Men jag känner livmodern väldigt tydligt nu och kände den första sammandragningen igår, blev rätt paff och fattade inte vad som hände först..

Dock ingen som sett på mig att jag är gravid eller frågat, men det kanske kommer ;)

• S1528

Vilka fina magar ni har! Vaknar med en liten bula men efter att ha kissat imorse var min mage helt platt och vikten låg +100 gram sedan inskrivningen. Jag tror att min mage växer inåt, haha!

Lycka till ni som har RUL idag :)

• S1528
    Bell13 skrev 2014-11-05 12:41:46 följande:

Har varit på rul precis. Allt såg bra ut. Moderkakan ligger i framvägg så hon sa att det är svårare att känna sparkar då. Har känt lite grann. Vi väntar en liten pojke

Grattis! Vad härligt att allt såg bra ut! :)
  • S1528

Grattis allihop! Nu längtar jag ännu mer till vårt RUL den 1 december :)

• S1528

Grattis allihop! Nu längtar jag ännu mer till vårt RUL den 1 december :)

• S1528
    Linaslus skrev 2014-11-05 22:32:30 följande:
    Å vad skönt att det är någon som har lika sent rul som mig ;) Har oxå rul 1 december

Bara 26 dagar kvar
    Bara 25 dagar kvar nu :)

Jag tycker ändå att det gått ganska så fort, jag fick kallelsen när det var typ 60 dagar kvar och jag har hittills sluppit den där "evighetskänslan" :)

Jag tror att bara det blir den 1 December så kommer ytterligare en månad gå innan man hinner blinka, tiden går alltid så fort när man har massor av aktiviteter inplanerade :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)