Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2015-01-09 13:57:47 följande:
    Du har läst den nya regeln som trätt i kraft va ang att ansöka om fp i efterhand? Så du inte missar detta o blir utan!
    Nej, inte vad jag vet. Får kolla upp det. Tack!
     Men jag tänkte inte ansöka i efterhand utan bara låta bli att ta ut så mycket ersättning i början. Eller missförstod jag nu?
    Eh, jag tycker att allt med FK är krångligt. Även om jag redan har gjort det en gång tidigare.
  • Freje

Ah, nu hittade jag det (tror jag): 

Från den 1 januari 2015 gäller nya regler som innebär att du bara kan få föräldrapenning för högst 90 dagar tillbaka i tiden. 

• Freje

Har precis varit hos BM. Alla värden såg jättebra ut. Järnet hade sjunkit sen inskrivningen (då 134 nu 125) men inte så jättemycket. Men ska ändå börja med järntabletter, till att börja med varannan dag. SF måttet var 25 och det tyckte barnmorskan var lagom. Skönt att höra att hon verkar växa som hon ska.

Hade sjukt ont igår, som kraftig mensvärk. Troligtvis pga all snöskottning och att vi hållt på åka till tippen och slängt en massa skräp hela helgen. Skönt att städa och rensa ur, men jobbigt. Man känner att kroppen inte orkar riktigt lika mycket längre.

• Freje
    mandalii skrev 2015-01-12 10:19:37 följande:
    Grattis! Vad roligt : ) Jag var hos BM förra veckan och mitt järnvärde hade också sjunkit, men betydligt mer än för dig. Var nere på 102 nu vilket inte alls är bra. Vad äter du för att ha så bra värden?

Jag kan inte ta järntabletter eftersom jag redan har så mycket problem med magen, förstoppning, gaser osv. Testar med blutsaft, leverpastej, pumpakärnor, rött kött och messmör nu, får se om det hjälper. Annars sa barnmorskan att jag blir så illa tvungen att börja med tabletter : ( Ska på nästa besök om ca två veckor.

Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 27 nu.
    Jag är i vecka 26 (25+3). Jag äter väldigt allsidigt. Försöker äta nyttigt och varierat. Sonen är min inspiration och motivation. Han älskar all slags mat och grönsaker. Det gör det roligt variera sig. Mycket ekologiskt och undviker halvfabrikat. Utöver det så knaprar jag gojibär och pumpafrön som snacks. Gojibären tycker jag inte är så jättegoda, men de är väldigt rika på både C-vitamin och järn. C vitaminet är ju bra för det hjälper kroppen att ta upp järnet. Äter som mellis på jobbet och har på yougurten istället för flingor. 

Hoppas du lyckas få upp järnvärdet med kosten. Testa med lite gojibär också. Det är inte roligt att ha problem med magen, framför all inte när man är gravid.
  • Freje

Är det någon mer som har som "mensvärk"? Har känt av det i lördags, lite i söndags och nu på em.  Tog upp det med BM som trodde det kunde bero på stress eller överansträngning eller möjligtvis urinvägsinfektion.

Det känns inget vidare så om det inte släpper får jag nog ringa bm imorgon.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-01-14 16:45:20 följande:
    Är det inte förvärkar? Det har jag börjat att få, känns som mensvärk på mig.
    Det kanske det är. Jag kommer inte ihåg hur det var med sonen. Konstigt att inte barnmorskan sa nåt om förvärkar. Blev lite orolig när hon prata om överansträngd eller uvi. Måste läsa på lite tror jag om förvärkar. Tack för svar! 

Idag 99 dagar kvar till BF. Glad
  • Freje

Jag har tänkt att det kunde växtvärk, känns som det. Men trodde det var mest i början man hade det. Det släppte i alla fall efter några timmar.

Ha ha, det är konstigt för jag analyserar o nojar mer den här graviditeten än den första.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-01-16 03:00:07 följande:

Känner mig som ett barn på julafton - vår barnvagn är redo att levereras från Holland. Den skickas idag och jag hoppas att den kommer i slutet av nästa vecka smile1.gif som jag har längtat efter den.

Går in i v 30 idag, tänk att han är här om 2,5 månad. Jag har gjort 30 av 40 veckor. Känner att tiden går lite snabbare nu och jag längtar verkligen efter honom.

Åh va roligt! Grattis till både vagnen o 30 veckor!
  • Freje

Vi har också sjå att bestämma vad lillasyster ska heta. Förslag finns men inget känns helt rätt ännu. Vi vill ha ett enkelt o klassiskt namn. Jag gillar Emma, Elsa och Linnea. Men har ett par till som jag klurar på. Förmodligen hittar vi rätt först när vi ser henne

• Freje
    Madelen b skrev 2015-01-20 11:28:43 följande:
    Någon annan här som får sådan sjuk hetta i ansiktet/kinderna?
    Först fick jag de vara kvällstid, nu vaknar jag med det! Det både hettar som tusan plus att ibland blir jag knallröd och huvudvärk! Min sambo ser direkt då jag ser ut som en tomat i skallen haft såhär i flera timmar idag!
    Min bmc har stängt idag:(
    Har själv inte märkt av det. Men med tanke på att kroppen producerar mer blod dessa veckor så kanske det är logiskt. Hormonerna kan nog också vara bidragande orsak.  T ex när man kommer i klimakteriet så brukar man få värmevallningar och det är ju hormonrelaterat. Samma sak vid graviditet - mkt hormoner. Så det är nog ingen fara, men det är alltid skönt att ringa fråga någon expert.

Själv har jag däremot drabbats av klåda på magen precis vid troskanten, vissa dagar kliar det infernaliskt och jag får stora utslag. Har märkt att det blir värre när jag druckit dåligt med vatten. Försöker också smörja magen varje dag med mandelolja, även om det inte hjälper så är det skönt mot torrhet.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)