Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

amandanS skrev 2014-09-04 10:41:16 följande:

Hur tänker ni kring bebiskläderna, beräknad i början på april och bo i norra Sverige. Och i släkten (mamma, mormor, mormors mamma) har alla fötts och fött prematura barn. Min mamma tror inte att jag heller kommer gå full tid och övertygad om att detta i bra fall blir i mars.. I värsta fall februari.. (mormor vägde 700gr, mamma och jag 2 mån tidiga och dryga 2kg) Då kommer tanken på ytterkläder/overall till barnet, detta är ju efter jul svårare att få tag på.. Ni som har barn innan, är det lika bra att redan nu i höst skaffa en i 50/56a?

Hmm... Om den kommer tidigt kanske ni får stanna på sjukhus ett tag ändå? Och 50/56 kommer vara väldigt stort... Min tvåa föddes vid jul, bara tre veckor innan bf så vi behövde inte stanna på neo och så men hon badade i overallen vi hade köpt (strl 50). Fast varm var hon ju förstås . Ett så nyfött barn bäddar man ju liksom ner en hel del ändå och är det väldigt kallt (det var 17 minus den första månaden hon var liten) så säger de att man inte ska gå ut "i onödan" eftersom det är ansträngande för luftrören och så.

Äsch, jag vet helt enkelt inte. Jag tror jag kommer få i mitten av april och har inte tänkt att jag behöver overall då, möjligtvis någon tunnare vår-variant om det finns.
  • Anonym
    Anonym (Annelie) skrev 2014-09-04 11:57:13 följande:

Jag är v 7+3 idag och känner att magen redan flytit ut?Alltså ingen liten gullig kula utan snarare har midjan försvunnit och magen känns större och degigare. Jag är normal i kroppen annars, bmi 22 men nu känner jag mig som en riktig kycklingtant?Jag vet att hormonerna får en att svälla, men det känns som om jag är ensam om denna förändring. 

Känner samma. Som en tunna i överkroppen trots att jag knappt gått upp något. har ingen bebismage utan är bara fluffigare all over liksom . Kläder sitter fult och obekvämt!
  • Anonym
    Astilbe skrev 2014-09-04 19:13:58 följande:

JhjärtaK: åh de första sparkarna ser jag fram emot! Vecka 20? Gud det är ju bara 10 veckor kvar. Tycker tiden rusar iväg men nog för att det är lite skräckblandad förtjusning för mig iom att det är första barnet...

Förra mvc var väl ok men inte mycket mer. Jag var tom ledsen efter besöket på förra mvc för att de inte tog mig på allvar. Måste gå parallellt till specmödravård pga sjukdom men det tyckte inte de. Men på det nya stället var det inget snack om saken och dessutom väldigt varma och goa människor.

Är det någon här som har gjort kejsarsnitt? Det blir antagligen aktuellt för min del. Vilken vecka görs det i?

Jag har gjort två snitt varav det senaste planerat. Det var en underbar upplevelse! Både för mig och min man. Vi spelade musik och skrattade i operationsrummet och så hörde vi ett skrik och där var han, världens mest perfekta lilla bebis. Ska göra ett planerat snitt denna gång också.

Inget smärta efteråt som inte gick att få lite morfin mot. Var uppe på benen på eftermiddagen och allt var frid och fröjd.

H kom i v 37+0 men hade gärna fått stanna till 38+0 för amningens skull.
  • Anonym
    agirlnamedbill skrev 2014-09-05 09:16:40 följande:

Fick se en liten böna med ett tickande hjärta idag! :D

Åh så fantastiskt! Vilken vecka är du i?
  • Anonym
    tjej89 skrev 2014-09-05 12:45:48 följande:

Jag vill också föda vaginalt! Så himla häftig upplevelse (ont också!) men denna gång är jag rädd att inte hinna fram. Födde sonen på 3,5 timmar. Alltså från första värk tills han var ute. Vi var hemma en kvart innan vi åkte in till förlossningen. Dom ville "kolla" på mig sa dom efter att ha lyssnat på mig genom telefonen... Och ja tre timmar senare var han född! Gick bra och sprack ingenting.

Fick fick sonen problem med andningen pga fostervatten i lungorna så han fick andningshjälp i början, men spottade sen ut vattet själv efter typ 30 min!

Nu funderar jag på att kanske fråga om igångsättning.... Min barnmorska sa att min nästa förlossning troligtvis kommer gå mycket fortare... Vi har tio min till sjukhus men ändå, tänk om sambon inte är hemma som han var sist? Eller om vi hamnar i köer! (Bor i Sthlm) nån som vart med om igångsättning?

Jag blev igångssatt andra gången delvis för att det gick så fort första gången (3 tim 15 min från första värken). När jag kom in var jag 6 cm öppen, 10 minuter senare 10 cm öppen och började krysta, då hade jag inte fått en förlossningsrum än.

Vid igångssättningen gick det också fort. De tog hål på hinnorna (jag var redan öppen 2 cm, mycket prematura sammandragningar) och efter en timme fick jag första värken. 1 tim och 50 min senare var hon ute.

Det var oerhört intensivt, så klart, men tack vare att vi kunde åka in i lugn och ro och blev väl omhändertagna kändes det aldrig kaotiskt eller snabbt utan jag var övervakad och trygg.
  • Anonym
    Bell13 skrev 2014-09-05 02:55:01 följande:

Har haft hemsk huvudvärk sedan igår morse. Nån mer dom har eller haft huvudvärk som inte vill ge med sig? Hela dagen har varit hemsk har varit ledsen och gråtit och vet inte varför tårarna har runnit säkert 10 ggr idag.

Går in i v 11 idag. Känns som den magiska gränsen v 12 börjar att närma sig. Inskrivning på måndag också och inplanering av kub :)

Jag har också haft sjuk huvudvärk de senaste dagarna. Nästan så man blir lite rädd när man inte vet vad det beror på!
  • Anonym

Finns bm som gör det! Inte min, men då jag har haft oregelbunden mens så fick ja göra hos en privat gyn!

Anonym (Klevurt) skrev 2014-09-05 17:00:41 följande:

Verkar vara många här som gör vul? Något man kan be om hos barnmorskan?

• Anonym
    alhi skrev 2014-09-05 17:27:39 följande:

Något som gör mig lite ledsen är att det alltid blir två läger när man talar om kejsarsnitt och kommentarer som "gjord för att föda barn", "naturliga att.." osv kommer upp. Det blir en duktighetstävling utan någon vinnare.

Jag fick min etta 2002, född vaginalt, sprack ingenting, tog 3 timmar från första värk. Och det var fruktansvärt! Av den enkla anledning att jag inte var bekväm med att vara naken, bajsa på mig, få lavemang eller se mitt barns hjärtljud gå ner. Moderkakan ville inte släppa och jag som är blödarsjuk mådde dåligt. Kunde inte ta den slemmiga fina bebisen till mig riktigt. Kroppen värkte.

Nummer 2 dog under förlossningen. Fullgången med lockigt svart hår. En riktig bebis vars liv jag aldrig fick uppleva.

Nummer 3 skulle ut på säkrast möjliga sätt som är ett planerat snitt. Alla varnade mig för hur hemskt det var mot barnet, amningen skulle inte funka, jag skulle få ett ärr och så vidare. Men det var fantastiskt. Vi promenerade till sjukhuset på morgonen och fick nålar, träffa läkaren och blev inrullade på OP. 8.00 lades bedövningen. Vi spelade Winnerbäck och skrattade ihop och plötsligt hörde vi ett argt skrik. En liten kille i 37+0 med  full apgar var född. Så lugnt och säkert.

Det spelar ingen roll hur man väljer att föda sitt barn så länge man själv är medveten om risker och komplikationer. Huvudsaken är man själv mår bra i sitt val.

Ni som får snitt, för ett par bebisar kommer ligga knasigt i mars/april, det är också fantastiskt!

Jag håller med dig fullständigt. Att föda barn med hjälp av snitt är ju bara ett sätt att föda barn precis som att föda vaginalt är ett annat sätt. 

Hade jag haft samma upplevelse eller känsla som dig hade jag också valt snitt. Min syster har blivit snittad tre gånger och hon säger att det är fantastiskt. 

Tycker att det är tråkigt att man ska behöva försvara planerat snitt när det är av humanitära skäl det är ju upp till var och en. Beklagar också att du förlorade ett barn. 
  • Anonym
    amandanS skrev 2014-09-06 08:51:04 följande:

Jag hoppas kunna föda vaginalt, något jag just nu inte känner mig alls rädd för. Ser snarare fram emot upplevelsen :)

Har ni andra köpt något inför bebis ankomst? Eller hur går planerna för er? Jag är planeringsmänniska så det heter duga, och vi kommer ta reda på kön för att "slippa" köpa allt neutralt :)

Vi beställde babyskyddet igår :D

jag är en sån där vuxen som tänker att kön är en social kontruktion och mina barn har de kläder de vill oavsett färg och tryck. Däremot har alltid mina bebisar neutrala färger eftersom det är finast på alla sätt, tryck- och logoträsket kommer snart ändå.
  • Anonym
    Astilbe skrev 2014-09-06 10:05:29 följande:

Alhi: vi funderar på en bugaboo. Vilken holländsk sida har du köpt från? (Och vilken bugaboo valde ni?)

camelon och ska kolla om jag hittar kvittot
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)