Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har drabbats av förkylning med jobbig hosta. Tur i oturen är att de jobbiga förvärkarna har upphört tack vare den ofrivilliga vilan. Ringde FL om värkarna som tyckte jag skulle boka tid hos läkaren via BM. Men så blev jag sjuk och hemmaliggande och då upphörde värkarna. Alltid nåt.

• Freje

Håller tummarna att ni som ansökt om GP får som ni önskar. Förstår inte varför FK ska bråka om en sån sak.

Själv börjar jag fundera över mitt beslut att jobba fram till två veckor innan BF. Det gick jättebra med första barnet, men har insett att det är skillnad att vara gravid med första och att vara gravid och redan ha en fyra åring. Det blir inte mycket vila denna gång.

Har varit sjuk några dagar och har haft tid att pyssla lite med att ta fram vagn och babyskydd som vi sparat sen sonen. Skönt att få tvätta allt. Måste bara köpa en ny skötväska.

• Freje

En till här som varit hos bm idag. Allt såg bra ut, sf mått på 29, järnvärde på 128. Hittills viktuppgång på 5,5 kg. Är i vecka 30 (29+4). Nästa besök blir om tre veckor.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-02-12 13:38:55 följande:

V 34 imorgon och "bara" 49 dagar kvar nu. Är det någon som skrivit förlossningsbrev ännu? Har tänkt att göra det i v 36 och packa väskan då också. Kommer inte ihåg att jag skrev brev med mina flickor.

Går in i vecka 31 imorgon. Har också funderat på förlossningsbrev. Men jag vet verkligen inte vad jag ska skriva i brevet. Har ingen riktig uppfattning om hur jag vill ha det, annat än lagom snabbt och smärtfritt . Förra gången tog fl 21 timmar, hoppas på lite snabbare förlopp denna gång.
  • Freje

Nån som testat TENS? Funderade på att testa som smärtlindring i öppningsfasen innan det är dags att åka till fl. Sist körde jag på andning o varm vetekudde. Blev dryga timmar. Så jag är nyfiken om nån har erfarenhet att dela med sig?

• Freje

Tack för alla svar. Jag tror jag ska prova Tens denna gång. Sist åkte jag in 8 timmar efter att vattnet gått o värkarna började. Hade jag haft tens då kanske det varit enklare att slappna av o sova lite. Körde på lustgas sen på fl. Vill inte heller ha EDA helst. Har hört att det kan avstanna värkarna lite. Vill inte ha en utdragen fl igen. Hellre mer ont under kortare tid.

• Freje
    nicopico skrev 2015-02-15 10:12:44 följande:

Är det någon av er som varit med om akut feberskakningar på natten?

Jag vaknade mellan kl 5-6 i morse, låg vaken i några minuter och sen började jag skaka. Gick upp på toaletten, fortsatte skaka och försökte andas normalt. Försökte lugna ner mig, men ingenting hjälpte, ringde förlossningen och bm sa att jag skulle ta tempen. Hade då 38.4. Mådde inte dåligt igår, och nu efter några timmars sömn har jag ingen feber längre och känner mig helt frisk. Är det någon av er som varit med om detta tidigare? Jag har aldrig haft panikångest, och det kändes inte som vanlig feberfrossa.

Har inte upplevt det du beskriver, men det låter inte kul. Skönt att du verkar må bättre nu.
  • Freje

Jag håller med om att en bas till babyskyddet är guld värt. Bara att klicka i istället för att stå och spänna fast varje gång. Ibland kan det bli många i och ur lyftningar med babyskyddet om man är ute på ärenden. Vi har en Acta Graco som vi hade till sonen, som fortfarande funkar. Den är lite tung att kånka på, men vi hade en sulky som den passade att sätta fast i som vi använde när vi skulle gå längre sträckor och inte hade vagn med oss.

• Freje

Jag är också sjuk, ont i halsen o hostar. Igen! Har precis blivit frisk från tidigare förkylning. Är verkligen urless på detta. Har dessutom träffat läkare idag pga mina förvärkar. Har fått remiss för att kolla tappen samt ett TUL. Hon sa att för mkt sammandragningar inte va bra för tillväxten.

Går in vecka 32 imorgon.

• Freje
    S1528 skrev 2015-02-19 10:30:10 följande:
    Åh, krya på dig! Jag har också haft två väldigt långdragna förkylningar och nu dessutom tandvärk! Det märks att immunförsvaret är sämre än det brukar vara..

Har du mycket förvärkar även om du vilar? Mina sammandragningar har helt plötsligt blivit väldigt sällsynta, för några veckor sedan kunde jag få flera i timmen och nu är det bara några enstaka per dag. Underligt..
    Tack!  Aj tandvärk låter inte kul. Hoppas det går över.

Har faktiskt fram till nu inte varit sjuk en endaste dag denna graviditet. Trots att jag vabbat sonen under hösten ett antal gånger. Men nu var det tydligen slut på turen.

Nej, inga förvärkar när jag vilar. Men det är svårt att vara stilla när man har en 4 åring redan. Rör mig nog ganska mycket en normal dag, även om jag har ett relativt stillasittande arbete. Går ca 1.5-2 mil per dag. Blir betydligt mer om jag tränat. Det är svårt att trappa ner när man är van att vara aktiv. Men läkaren sa att om tappen visar sig vara förkortad så blir det delvis sjukskrivning i alla fall. De flesta sammandragningarna känns knappt, så de är jag inte så orolig för. Det är de dagar det gör ont, som oroar mig. En eftermiddag var jag säker på att FL skulle sätta igång, så ont gjorde det då.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)