Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Nu har lillen fått vaccin. Tycker han är gnälligare, nån mer som upplevde det?

• Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-07-14 21:03:09 följande:
    Japp, Hugo blev ledsen på kvällen (fick sprutan vid 14). Ville inte ens ta tutten ett tag men somnade till slut ammandes. Vi gav honom en Alvedonsupp. Läste sedan att man bara ska ge det om barnet mår dåligt eftersom vaccinet kan få sämre effekt annars. Inget BVC sade något om till oss dock. Han mådde ju dåligt iofs så....
    Douglas blev ledsen och helt otröstlig vid 17.00 och hade då också feber 37.8 så jag gav alvedon.
    Han fick också den andra rotadosen och bajsade väldigt vattnigt tidigare.

Nu håller han på att somna för natten.
  • Bell13
    Raggsockan skrev 2015-07-15 08:09:17 följande:

när vi fick första ROTA va vi påväg in till akuten med henne, hehe... hon va heeelt otröstlig i omgångar och total panikskrek, tänkte att hon fått tarminvaginationen (så klart) men precis när vi gjorde oss redo att åka somna hon tack o lov!

Nu fick vi sprutorna och de har vart en hel del gnäll och hon va lätt febrig, väntade dock med ROTA då både BVC och vi kände att de va bättre att ta en sak i taget då!

Tror inte de är så farligt med alvedon! hade de vart så hade de ju informerat om de! Jag sa till min BVC att vi köpt aledon för säkerhetsskull och de tyckte hon bara var bra... 

Nån annan som upplevt liten mer gnällig över lag nu runt 3 månader? förra veckan va hemsk, bara gnäll och  missnöjdhet! Tänkte om de kunde va nån tillväxtfas eller så..?

Det är utvecklingsfas vid 3 mån finns en app som heter the wonderweeks jag kan varmt rekommendera den. Den går igenom alla faser det första året. Den baseras på en bok - växa och upptäcka världen som jag också rekommenderar.

Gällande alvedon tror inte jag heller att det är farligt när det används på rätt sätt. Är inte försvarbart att vi skulle haft en sömnlös natt bara för att "man inte ska" ge alvedon. Fanns de som sa att man inte skulle använda pysventil heller, de som sa så har nog aldrig haft med ett skrikande barn att göra
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-07-15 17:57:03 följande:

Hmm.. vi märkte aldrig av något speciellt hos Vidar vid 3 månader smile1.gif Solstrålen själv! Har sovit nu hela nätter från 20-08 ca superskönt! Äter sovandes vid 23-24 för säkerhets skull & det verkar funka!

Här ges inte rota-virus alls. Möjligtvis om man betalar för det.

Nästa bvc har vi nu vid 4 månader då ska de prata mat men det kan vi redan. Tycker ändå det kan vara kul att kolla växtkurvan smile1.gif

Douglas var 64.5 cm lång och vägde 6662 g i tisdags.
    Han ligger två kurvor över normalkurvan så han växer på bra.

Vi fick en tid i mitten på semptember när han är 5 månader. Då börjar också föräldragruppen.
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-07-16 14:17:14 följande:
    Det var ju bra smile1.gif

Här har de inga normalkurvor utan de är ju hur han förljer sin kurva och nu ligger han precis på den.
    Det var så jag menade han ligger två kurvor över hans "normalkurva" antar att datorn räknar ut nåt medelvärde som blir normalkurvan.
  • Bell13
    amandanS skrev 2015-07-16 17:05:37 följande:

"normal kurva" tyckte inte heller min bvc att man kunde kalla det, däremot, den tjockare kurvan är en median kurva- dvs ett snitt.. En viss procent barn "ska" därmed ligga över, på och under den.. William låg 2 kurvor under den vid födseln och nu klättrat upp på 2 kurvor över.. Tror hon sa att de först vid 10 mån man kunde se tydligare vilken kurva de kommer välja /"ska" följa..

Allt skrivet med viss reservation för feltolkning. Kommer inte ihåg precis hur hon sa....

Jag uttryckte mig kanske klumpigt när jag skrev normalkurva men jag menade den i mitten.
    Jag vet att det inte säger nåt om hur de blir tex i tonåren nu men tycker ändå det är kul att han växer mycket
    Min yngsta dotter var rätt petite som bebis för att nu vara nästan längst i klassen, 147 cm lång och precis fyllt 9 år.

Douglas har en annan pappa och blir nog aningen kortare.

Har ni räknat ut hur långa era barn ska bli?
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-07-16 15:30:21 följande:
    Ja de utgår ju från föräldrarnas längd och bebisens födelsevikt och så. Så det går ju att räkna ut hur de blir som vuxna på ett ungefär. Så om vår dotter som fyller 11 fortsätter i den takt hon växer nu beräknas hon bli 183 cm lång...
    Min dotter som är 9 år beräknas bli 177 cm lång. Ska bli kul att se om det stämmer.
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-07-16 21:45:08 följande:
    Hur räknar man ut det? Det har vi aldrig hört något om. Kan man räkna själv på det och hur isåfall?
    För flickor
    Lägg ihop mammas och pappas längd
    Dra bort 13
    Dela på två

För pojkar lägg till 13
  • Bell13

Är det någon som har/haft problem med torsk som spridit sig till bröstvårtorna?
    Det har vi och vi blir inte av med skiten. Har penslat hans tunga och smörjt mina bröstvårtor med canesten sedan 24 juni. BVC säger att det bara är att fortsätta men hur länge då? Känns som det är jag som är boven i det hela eftersom jag ammar honom.

• Bell13
    linnis83 skrev 2015-07-18 10:22:28 följande:
    Det finns en receptbelagd medicin som heter Mycostatin som både du och bebis kan ta, be om den!
    Det är den vi har men det har inte blivit någon förbättring sedan 24 juni.
    Läste på nätet att det inte är farligt att ha det och att det växer bort. Det är väl bara att det känns ofräscht tycker jag
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)