Inlägg från: agirlnamedbill |Visa alla inlägg
  • agirlnamedbill

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ice skrev 2014-09-19 13:01:11 följande:

Ni som gjort tidiga ultraljud, vad har ni fått betala?

Jag har bara gjort när läkaren kännt att det behövts och kostar ju då som vanligt läkarbesök.
  • agirlnamedbill

Jag hade en liten blödning för nån vecka sen, som bara syntes när jag torkade mig och endast vid ett toabesök och har inte hänt något mer så jag antar att det var något annat!

Det här med gravidkläder och sånt, med första barnet kände jag inget obehag av höga byxor, som jag gör nu, och märktes ingenting alls på min mage förrän v 20 typ så det är ju helt individuellt! :)

• agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-21 09:01:58 följande:
    Jag har aldrig nånsin haft uvi och hoppas jag slipper det i fortsättningen med.

Ja jag tycker också det känns lite väl tidigt för livmodern att förbereda sig. Men känns oxå konstigt att det skulle vara nåt fel eftersom det för mig hållt på så länge och ingen blödning.

Bara vänta och se då!
    När jag var gravid med dottern, i v. 8 typ och var fortfarande ett frågetecken om vi skulle behålla så tänkte inte ens att jag var gravid, så fick jag världens kramper i magen och åkte in till akuten och det visade sig att det bara var uvi.
  • agirlnamedbill
    DiplomatiskaJag skrev 2014-09-21 16:24:55 följande:
    Mina kramper känns knappt och främst när jag sitter ner, framåtlutat så magen trycks ihop.
    Jag minns inte hur det kändes, och alla får ju inte lika mycket, tänkte bara berätta eftersom jag iaf tycker det är lugnande när andra haft ont eller nåt och det gått bra :)
  • agirlnamedbill
    Madelen b skrev 2014-09-21 18:25:17 följande:

Vi ska kolla kön! Ja har sådant kontrollbehov så behöver få veta;)

Har en pojke sedan innan o de säger ju att de är 70% chans att andra barnet är av samma kön! Ja tror starkt att de är en till pojke:)

Jag är rätt säker på att det är 50% chans att det är samma kön?
  • agirlnamedbill
    Madelen b skrev 2014-09-21 22:04:13 följande:
    Stod 70% där jag läste om de och de är ja säker på! Sedan vilken källa som stämmer är ju en annan femma ????
    Det är ju slumpen som bestämmer vilket kön man får?
  • agirlnamedbill
    Smulan 89 skrev 2014-09-21 22:36:05 följande:

Jag hittade den här sidan
    http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf
    Till vänster kan man se sannorlikheten för att få samma eller olika kön på barnen. Själv har jag två pojkar och det skulle vara kul med en dotter nu. Hoppas kan man ju i alla fall.
    Har sett dessa siffror innan någon gång, så ville bara dela med mig.

Ja alltså, det är ju alltid 50/50 chans men SANNOLIKHETEN ökar ju om du har flera med samma kön, att nästa blir det andra könet :)
  • agirlnamedbill
    JhjärtaK skrev 2014-09-22 07:01:32 följande:
    Absolut, men även slumpen kan man se statistik på smile1.gif . Det stämmer att vid varje tillfälle så anses det vara 51/49 för att få pojke/flicka (liten större sannolikhet att få en pojke) men sedan i en serie så finns det ju sannolikhet för att få samma utfall flera gånger i rad. Matematisk statistik är så jäkla krångligt bara, är glad att jag fick godkänt på den kursen jag var tvungen att ta för att bli civilingenjör smile2.gif
    Oj det här kom inte fram förrän jag skickat mitt (dålig mobiluppkoppling ^^) men ja precis, sannolikheten att få tre av samma kön är ju mindre då utgången alltid är 50/50 (51/49) men har ju inget med chansen på det barnet som är i magen att göra egentligen.
  • agirlnamedbill
    Elbea skrev 2014-09-22 09:48:16 följande:
    Det stämmer faktiskt inte, iaf inte enligt denna forskning

www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf

Intressant läsning tycker jag! Att få "triss i pojkar/flickor" är ganska ovanligt tydligen, jag har två döttrar och har tänkt att det är större chans att få en tjej till men så är det alltså inte om jag läser rätt...
    Joho?

Står ju i tabellen barn 2-50/50

Och efter det ökar sannolikheten att det blir det andra könet.

Men varje gång är det ju 50/50 så klart i chans!

Sannolikhet är inte samma sak som odds.

Sannolikhet är till exempel om du har tre svarta påsar med 50% gula kulor och 50% röda så drar du en från första påsen och får en gul. Sen drar du ur andra påsen och får en till gul. Sen är det ju mer sannolikt att få en röd ur den tredje påsen men det är fortfarande lika stor chans att du får en till gul som du hade att få gul/röd i dom andra påsarna.
  • agirlnamedbill

Tänkte bara kommentera att när jag gjorde vul och fick se ett hjärta sa gynläkaren att jag snart var v5 men som jag förstår så kan man inte se hjärta då, enligt egna beräkningar så var jag då 6+4, alltså snart v7. Så tror att gynläkare kan säga fostrets ålder men på mvc säger dom graviditetens ålder.

Jag ligger för övrigt inne på sjukhus på gynavdelningen pga smärtor i övre magen, verkar ju i alla fall inte vara nåt som har med bebisen att göra eftersom smärtan sitter högt.. Kan inte hålla någon mat nere heller så är helt utmattad, men har för ont för att sova :(

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)