Inlägg från: Raggsockan |Visa alla inlägg
  • Raggsockan

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

hade tänkt testa pasta idag med stavmixern, men kanske ska vänta med de då om de är svårt att få den slät... hon har väldigt svårt för bitar har jag märkt :P 
    Kanske blir att införskaffa lite rotfrukter istället och hoppas hon godkänner de. BVC sa att vissa bara äter brukmat, men känns som att de kanske mer är en vanesak...

• Raggsockan
    amandanS skrev 2015-09-29 20:09:50 följande:
    Jag tror att det har med vanesak att göra.. Vi är inte fega med smak, tex torsk med palsternacka och dill, eller dillkött och potatis.. Och gjort en med kyckling, cous cous, kokosgrädde, morötter, tomatpuré och en gnutta curry.. Smakar betydligt mer än många burkmat, jag tror det är därför han inte vill ha burkmaten...

Men vi började med små portioner av palsternacka och morot var för sig, la sedan till lax eller torsk i liten liten mängd och jobbat oss upp :) Nu äter han bara mat, vi har ammat kanske 4ggr på 1 vecka nu.. Sedan har han ätit någon portion ersättning som mellanmål och 1 gång på natten..
    problemet här är nog inte smaken, utan koncistensen, får inte till den när jag gör själv... men får väl öva antar jag. Hade en sån där vakennatt med dottern och insåg då att de säkert inte är svenskt kött i barnmatsburkarna, så jag måste helt enkelt lära mig att få till de på rätt sätt :D

Vi stressar inte med maten egentligen heller, men ser att dottern gillar att äta och verkar ibland vara lättare att få i henne gröt eller majspure än ersättning så vi byter ut ett mål på dagen som BVC rekomenderade oss och sedan har vi börjat ge gröt + ersättning på kvällarna också med förhoppningen om färre uppvak, vilket inte verkar fungera... haha... ..
  • Raggsockan
    BigMami skrev 2015-09-30 21:03:13 följande:
    Haha! Ja utblandad så funkar den nog Men naturell... Njaäe
    min lilla gillar Nestles naturella havregröt, så nån går den hem hos iaf Flört
  • Raggsockan
    madde10 skrev 2015-10-01 11:35:05 följande:

Men åh vad kul att den här tråden fortfarande är aktiv! Har inte varit inne på familjeliv sen i våras. Tiden har ju gått så fort, min lilla tjej blir 6 månader i dagarna! Dagarna flyter på här. Har hållt på med smakisar i nån månad och började idag med gröt. Hon har sovit så bra på nätterna med nån amning, tills nu, hon vaknar och vill äta flera gånger. Antar att hon behöver nåt mer då :) 
    Är det nån här som har börjat krypa? Jag har skjutit på allt vad den tiden innebär, men måste nog börja barnsäkra snart. Och städa mer haha. Storebror älskar ju lego också så där behövs det göras nåt åt.

långt för min med som blir 6 månader idag... Rullar knappt till mage, tror inte hon förstått vitsen med de än :)
    Men hon har börjat sitta riktigt stadigt iaf, även om de blir en faceplant då och då som gör att jag inte vågar sätta henne på golvet själv än...
  • Raggsockan

Åh hoppas dom små kryar på sig! 

Inga tänder här inte, men också väldigt mycket bitande - på mina fingrar, och litervis av dräggel... 

Vet ni om era magmuskler gått ihop? tycker det är svårt att veta, jag får ff en "pyramid" över magen om jag lutar mig bakåt - vilket jag förstått tyder på att magmusklerna ff är delade, tills en kompis sa att de kunde ha gått ihop ändå. Så nu har jag ingen aning! Men tycker ju ändå att de borde börjat gå ihop vid 6månader...  

• Raggsockan
    Sommarsnö skrev 2015-10-08 12:31:37 följande:

Någon som vet var man kan få tag i en vit Stokke Tripp Trapp inte alltför dyrt? Letar på Blocket men hinner inte med när det kommer annonser då de försvinner blixtsnabbt. Har satt ut en egen annons också men inga svar. Måste snart köpa en ny istället då det börjar bli lite panik med att han ska ha en egen matstol.

vi har också letat, men är stört omöjligt att få tag på via blocket känns de som. Slutade med att vi köpte en antilop från ikea för dryga 200-lappen med bricka. Vi tänkte att hon får ha den tills vi hittar en tripptrapp till rimligt pris.Och har vi inte fått tag på den innan hon fyller 1 så tror vi att hon kommer önska sig en av stora släkten till sin födelsedag! :D
  • Raggsockan
    Bell13 skrev 2015-10-09 19:44:40 följande:
    Tripp trapp är populära. Vad är speciellt och så bra med just den stolen?
    just kvaliten, samt att de kan användas länge, både när de är små och när de blir större! 
    Och så är de rätt snygga också :) 
  • Raggsockan
    Emmadee skrev 2015-10-10 18:07:14 följande:

Kan säga att jag har valt bort tripp trapp stolen av den enkla anledningen att jag alltid hatat att behöva sitta på den som halvstort barn.. Blev alltid jag som hamnade där på kalas hos kusinerna (8 och 10 år yngre än mig) Det har satt sina spår, att jag inte kan med dem ens nu i vuxenålder. Haha.

Vi har en matstol i trä, av den gammaldags modellen som jag fick när äldsta sonen döptes och som jag funderar på att spara till barnbarnen. Sen har jag en babyBjörn plastsits som man sätter fast på en vanlig stol. Den är toppen och går ju dessutom att ta med när man ska bort.

här är de tvärt om, jag fick aldrig en tripptrapp hemma och fick bara sitta på den ibland hos kunsinerna, så nu vill jag ha en! ;)
  • Raggsockan
    Freje skrev 2015-10-12 14:14:48 följande:

Idag testar vi sittdelen till vagnen, då hon bara accepterar liggdelen när hon sover på promenaden. Annars skriker hon och vill upp. Tur att jag har en bra bärsele, annars hade det aldrig gått.

åh hoppas de funkar! Dotter gav upp liggdelen för nån månad sen, prövade sittdelen men jag tröttnade på att dra upp henne när hon konstant halkade ned trots sele... Så nu är liggvagnen tillbaka som hon får sitta i, heheh. Funkar tills hos blir mer rörlig och vill ta sig ut antar jag! Men hoppas hon har vuxit på sig tills dess och inte kanar runt i sittdelen då också!
  • Raggsockan
    BigMami skrev 2015-10-13 07:44:10 följande:
    Testa att sätta i en åkpåse i sittdelen. Eller sådär antiglid som man har under mattor

Vidar har fortfarande liggdelen fast den är bra trång nu

När inte storasyster är med så sitter han i sittdelen på syskonvagn så då har jag både liggkorgen och en sittdel Toppen också när man handlar att packa ena delen full
    åkpåse har vi, men mattglid kanske är att testa! Får ta tag i de där när vi flyttat, inte helt lätt att packa och greja och underhålla min knähund till dotter :D
    Funkar rätt bra att ha henne sittandes i liggdelen, vagnen blir bara lite svårstyrd 
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)