Freje skrev 2015-09-27 20:15:45 följande:
Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.
Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.
När Douglas var 5 månader började han sova sämre, vaknade på sovstunderna på dagen efter en kvart, ammade och somnade om.
På natten var det likadant. Fick rådet att prova ge honom ersättning eller gröt men han ville inte ha nåt av det. Fruktklämmisar älskade han däremot. Han äter nu mellan 1 till 2 om dagen och sömnen funkar bättre och han är mer nöjd överlag.
Han är 5,5 månad nu och ser det som att jag ammade 2 v kortare på heltid än rekommendationen. Du får se det positiva, på alla kvällar amningen faktiskt fungerat
inte är man sämre mamma för att din bebis växer och behovet blir ett annat.
Vi ammar 75 % fortfarande och jag anar att det kommer att trappas ner ännu mer.