-
Bra kvalitet med andra ordBigMami skrev 2015-10-09 22:16:49 följande:Vi köpte en tripp trapp till äldsta sonen då han var kanske 4-6 månader, som nu fyller 13. Nu har Vidar fått tagit över den Trots att den har använts flitigt av 4 små barn (och en massa vuxna ) Så ser den så gott som ny ut! Nu funderar jag på att bränna in barnens namn och födelsedatum på ryggen utav stolen. Ett roligt minne att ha kvar Förhoppning kommer den att användas flitigt av framtida barnbarn Usch!! Nu lät jag ju som om jag var lika gammal som en dinosaurier .....
-
Har vänner som ogillar den också men har själv ingen erfarenhet av den.Emmadee skrev 2015-10-10 18:07:14 följande:
Kan säga att jag har valt bort tripp trapp stolen av den enkla anledningen att jag alltid hatat att behöva sitta på den som halvstort barn.. Blev alltid jag som hamnade där på kalas hos kusinerna (8 och 10 år yngre än mig) Det har satt sina spår, att jag inte kan med dem ens nu i vuxenålder. Haha.
Vi har en matstol i trä, av den gammaldags modellen som jag fick när äldsta sonen döptes och som jag funderar på att spara till barnbarnen. Sen har jag en babyBjörn plastsits som man sätter fast på en vanlig stol. Den är toppen och går ju dessutom att ta med när man ska bort.
Valde en plaststol från Ikea, deras svarta med rund bottenplatta -
Det som lindrade mest här var hans bitring. Den är ständigt i munnenamandanS skrev 2015-10-11 11:34:25 följande:
Ojoj här kommer tänder på löpandeband! De två nere är uppe, ena framtanden kom igenom häromdagen och andra framtanden + den bredvid ena framtanden är påväg igenom.. 3 tänder samtidigt är inte kul för någon här hemma, det är matvägran och gnälligt omvartannat..
Alvedon och testar nu Multi-mam BabyDent, får se om de kan lindra något :/ Man tycker ju så synd om honom :(
-
Vi hade kontroll igår. Tar det där med en nypa salt att de ska rulla, vända sig osv. Fick skäll för att Douglas ibland sitter i babysitter tex. Det är bara MAAAAAGLÄÄÄÄÄGE som gäller.Raggsockan skrev 2015-10-13 11:25:04 följande:eelina skrev 2015-10-13 11:13:13 följande:Hon frågade om rullningar och jag sa att de inte hände speciellt ofta - så jag fick uppmaningen att ha henne mer på golvet liggandes, va bra att träna ryggen tydligen... Lätt när allt hon vill är att sitta och blir skitsur, låter verkligen som hon skäller på mig, när jag lägger henne :D
vi har kört med sitt delen i nån månad nu , han sitter så stadigt på golvet och leker så sitt delen funkar bra, han älskar att sitta och spana på allt som händer
6 månaders kontrollen imorgon.. vad gör dom då?
De va koll på leder, lyssna hjärta/lungor, titta i öron och ögon. Sen kollade de greppet - hon fick ta någora klossar från läkaren hand. Och så frågade de om rullningen då...
Sedan var det tydligen katastrof att jag ammar på natten och det är tack vare nattamningen som han inte äter gröt så jag skulle sluta amma omedelbart.
Jag bara skrattar åt dem. Fruktklämmis var inte heller bra för vem vill äta besk potatis när de får söt frukt, ja det heter matlust och inte mattvång. -
Vi har barnläkarkontroll var tredje månad det är väl skillnaden mot vanliga besök här där jag bor.BigMami skrev 2015-10-13 11:43:27 följande:
Jag satt och funderade på vad de gjorde på Vidars 6 månaders koll och kom på att vi inte hade någon koll med honom..Bvc tyckte sist att han var så duktig så vi fick en tid nu när han blir 7 mån istället ihopslaget med storasysters 3 års koll
Han både rullar, byter hand, tittar efter leksaker om han tappar dem osv..
-
Hej, vad kul att det funkar med maten. Vi provade grötklämmis idag med jordgubbe och banan och det gillade han massor. Grönsakspure slinker också ner och turkisk yoghurt älskar han.Freje skrev 2015-10-17 20:10:57 följande:
Helt plötsligt så äter dottern allt som erbjuds, framför allt potatis och broccolipuré verkar vara en favorit. Däremot gröt är fortfarande ingen favorit. Även om det går ner några skedar. Hon blev 6 månader igår och vi har läkarbesök på tisdag. Hon sitter själv utan stöd bara en kort stund, så fort hon tappar koncentrationen så tippar hon omkull. I magläge snurrar hon som en propeller för att kolla in alla leksaker. Än så länge tar hon sig bara bakåt, men man ser att krypandet är på gång.
Hur ser sovrutinererna ut för era små? Hur ofta vaknar era?
Vår tjej somnar för natten 19:30 i sin säng, vaknar vid 23:00 för amning och sen igen vid 04-05. Sover sen till 7-tiden. Sen somnar hon ofta en stund i vagnen när vi går till förskolan med sonen. Sen vaken till efter lunch då hon har ett längre sovpass. Sen tar hon en lur igen vid 15-tiden i vagnen när sonen hämtas på förskolan.
Han snurrar inte runt men sitter längre stunder utan stöd. Det med maten ändrades över en natt och det är skönt att han äter nu.
Douglas somnar 18.30 och äter 21.30, 01.30 och 04.30 och vi stiger upp vid 6.30 och han sover tre ggr dagtid. Jag ammar honom till sömns och vi samsover fortfarande. Börjar tänka på att testa att han ska sova i sin säng men det är så himla mysigt att sova med honom. -
På bvc i måndags upptäcktes att han bara gått upp 300 gram på 6 veckor och kurvan doppade neråt så klart. Han är ju 6 månader och väldigt vanligt att de behöver lite mer än bara mjölk då. Jätteskönt att det går smidigare med maten, märker att han sover bättre på natten och om jag får i honom en grötklämmis om dagen också så lär nattsömnen bli ännu bättre.Freje skrev 2015-10-17 22:24:17 följande:Skönt att det börjar funka med mat för er också. Tycker det är såååå skönt att ha alternativ till amningen. Som idag var vi på ett snabbmatställe och hon vaknade o va vrålhungrig. Så skönt att ta fram en burk o värma på istället för stressa för att hitta någonstans att amma. Jag älskar att amma men gör det helst hemma i lugn o ro.
Tycker det verkar mysigt med samsovning men jag klarar inte det. Kan inte koppla av
Jag vill inte heller amma "på stan" längre utan vi gör det innan vi ska sova och på natten. -
Vad är orsaken till diarréerna? Ett litet barn blir väldigt fort uttorkat.Fr1da skrev 2015-10-20 05:44:30 följande:
Hej alla, har inte varit här på lääänge. Glömde bort mitt lösenord och tog tid att fixa :)
En undring bara, om någon av er har tips eller råd. Min dotter är nu 6 1/2 månad och världens gladaste :) Just nu är vi på Bali och ska vara här i två veckor till. Värmen är såklart lite jobbig för henne, men vi håller oss i skuggan och där det finns fläkt/ac. Sen ett par dagar tillbaka har hon haft väldigt vattniga diarrér, så börjar oroa mig lite över att hon ska bli uttorkad. Märks dock inget på hennes humör eller allmäntillstånd. Hur länge tror ni vi kan "låta" henne ha diarré utan att göra något åt det? Hon får fortfarande mjölkersättning så får ju ändå i sig en hel del vätska, och så lite smakportioner då och då.
Hoppas alla har det bra med sina stora småttingar :)
Blir hon uttorkad blir hon ju inlagd och det vill man ju inte på semestern -
Stackars liten. Det brukar komma vid 6 till 7 månader.Freje skrev 2015-10-21 21:22:04 följande:
Igår var vi på 6 månaders koll med läkarbesök. Det gick bra förutom att dottern blev jätteledsen när läkaren försökte få henne att greppa en leksak. Hon har plötsligt blivit reserverad mot främlingar.
Douglas har börjat hålla koll på mig och blir ledsen om jag försvinner ur hans synfält. -
Douglas har ännu inte blivit blyg men det kommer nog även för oss.Freje skrev 2015-10-24 09:09:16 följande:
Jag hoppas att oron över främmande går över snabbt. Lite reservation är bra men inte kul när de blir så ledsna.
När det gäller mat märks tydligt när hon ätit bra med vanlig mat på dan. Då sover hon mkt bättre, bara ett uppvak för amning. Skönt att få mer sammanhängande sömn men Aj i tuttarna då . Vaknade imorse av en sprängfylld tutte, och en pigg glad tjej som låg och jollrade i spjälsängen. Så skönt att känna sig utvilad.
Märker stor skillnad även hos oss när han äter bra på dagen. Han somnar 18.30 och vaknar 23.30 som tidigast om han ätit bra. Han äter det mesta nu som gröt, frukt och grönsakspure, turkisk yoghurt och vi ska se om han vill ha Ottos ekologiska välling, köpte den idag.