En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Ska prova nu varje dag och målet är att han ska dricka välling som sista nattmål och förhoppningsvis sova nästan hela natten.
Nu när ni börjar ge mer mat, hur gör ni med vatten? Vissa dagar dricker hon bara ersättning/välling 2ggr.. men har svårt att få i henne vatten, visst är de mycket vatten i maten, men känns inte som de räcker ändå...
Hon spottar alltså bara ut de, har svårt att fatta att de ska drickas känns de som... eller så kanske hon bara inte är törstig?
Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.
Och roligt att småttingarna börjat äta bra. Det är samma här, vår lilla kille älskar mat! Men jag tycker det är så svårt att veta hur mycket vanlig mat man ska ge i början? Han är 6 månader och en vecka och äter nu en halv portion gröt med blåbär vid 11-tiden. Och sedan en halv burk mat på kvällen vid 18-tiden. Hur ser en vanlig dags meny ut för era barn? Och ger ni vatten till måltiderna?
Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.
Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?
Är det någon som har erfarenhet av storleken på Polarn och Pyrets overaller? Är de stora i storleken? Vår pojke har storlek 74 nu, men tanken är ju att han ska kunna ha overallen hela vintern, bör man köpa storlek 80 då? Hur skulle ni ha gjort?
Här har vi en lite jobbig period med både sömn och mat, han både äter dålig och sover dåligt.. Så just nu kämpar vi med maten, mellanmålen är det som verkligen funkar bäst, då gapar och äter mer än 3 skedar! Hopplöst med lunch och middag, vi får lura i honom maten eftersom han tvärvägrar öppna munnen. Men när de väl kommer in i munnen så äter han upp det utan protest. Så vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Han har tappat kurvan och börja gå ner på -1 istället så vore ju bra om han åt lite... Varit på besök hos min mamma 1 vecka nu och hon tycker att han är lite väl liten i maten. Vilket både jag och min syster också varit, varav jag var underviktig till 2 års ålder...
Och nätterna består av 2 omgångar med ersättning + 2-3 gånger amning. Så nu samsover vi. Till helgen har sambon (som varit själv hemnq hela veckan då vi varit bortresta) lovat att ta sonen så jag får sova 2 nätter ostört. För fy sjutton vad trött man blir :( sonen tar första flaskan vid 23 och kl 05,30 vill han upp på morgonen.. då blir väckt 4-5 ggr på de timmarna!..
Hur ser era matscheman ut ungefär om dagarna? Hur mycket gröt och vanlig mat äter era små?