• yodi

ni med barn i allmänförskola

har en fråga till er andra med barn i allmänförskola
    ( dvs med barn som är över tre som går på dagis utan avgift i den allmäna förskolan)

har hela tiden fått informationen om att vår dotter som går i allmänförskola har samma terminer som skolan, dvs hon får inte gå där på lov och studiedagar mm.

när vi skulle fylla i hennes semester lapp för sommaren så fyllde vi i att hon slutade samtidigt som skolan slutade och att hon skulle börja veckan efter skolan började ( i vår kommun började skolan den 19/8). ingen sa något om det.

men i alla fall så passerar vi förskolan i princip dagligen, och i sommars så stannade en av pedagogerna oss och meddelade att termins starten blev flyttad till den 2/9 vilket inte var några problem för oss då jag är mamma ledig.

så började hon i dag, fick hem papper som skulle fyllas i, började nu titta igenom dom och hittar en lapp med "terminen" där det stod vilka lov dagar dom har, hittade även mellan vilka datum terminen sträcker sig och där står start 19/8.

så därför undrar jag nu när har era barns "höst termin" börjat?

ska ta upp det med dom när jag hämtar henne, just nu känns det nästan som om dragit en vals för oss, vilket inte känns bra. om dom haft många inskolningar och därför velat att hon ska starta senare kunde dom bara ha bett oss, det har varit många gånger vi har hållt barnen hemma för att dagis har bett oss. och bara tanken på att dagis skulle börja dra valser känns inte bra när man lämnar det mest värdefulla man har hos dom.

• Svar på tråden ni med barn i allmänförskola
  • yodi

ska kontakta kommunen och dubbelkolla där och säger dom med 19 så blir det helt klart ett samtal till rektorn, känns väldigt olustigt.

• yodi

och naturligtvis så var hon som har hand om förskolorna inte inne utan på möte, kommer åter i morgon, så typiskt.

• yodi
    Dixie skrev 2014-09-02 18:10:12 följande:
    kolla på kommunens hemsida - ofta står ju termindatum där! 
    tack för tipset, gjorde det och där står 19/8
  • yodi
    pigglet skrev 2014-09-02 20:19:30 följande:

Jag gissar att det rör sig om en miss bara. Lagen säger att allmän förskola börjar gälla 1 september året barnet fyller 3 år. Därav datumet du fick i september, om ni har tisdag som första dagen?

Däremot så när du väl börjat allmän förskola, dvs efter andra och tredje sommarlovet, så ska den följa skolans termin, dvs börja första skolveckan.

Så jag tror inte du behöver känna dig lurad. Den personal som sa september till dig rörde nog bara ihop det, eller hade inte superkoll på att det är olika tidpunkter för 2011:orna och de övriga.Glad

man kan hoppas på det, men det har varit så mycket strul och krångel så jag tvivlar starkt på det.
Svar på tråden ni med barn i allmänförskola