• gumman 1

Bf Maj 2015

Hej!

Hänger gärna med om jag får. Väntar 4:e barnet med bf 11/5 (i dag v 12+2). Är 40 år fyllda och bor i Partille utanför Gbg.

Har gjort av med alla bebissaker så det blir att börja om men det skall bli kul. Har svårt att riktigt slappna av i nuläget, ska göra KUB på onsdag. Nervös!

Ha det så gott!

• gumman 1
    Trollmor skrev 2014-10-31 14:51:48 följande:

Är i v 12 (11+6). Känner mig helt galet stor. Är det inte tidigt? phpFX8Hqo42916.jpg

Tycker du är fin.....

Vilket barn i ordningen är det?
  • gumman 1

Nya riktlinjer inom MVC är att undvika att lyssna på fosterljuden innan v 18 (med doppler) då det ger en värmestrålning till fostrets hjärna och man idag inte riktigt vet vad det innebär för fostret.

• gumman 1
    MorCaa skrev 2014-11-07 20:01:45 följande:
    Jag fick min av en legitimerad sjuksköterska som lyssnat på hennes bebis.. Hon hävdade att det bara va bullshit för att vi inte ska lyssna innan och inte hitta hjärtat och då i sin tur börja oroa oss.. Jamenar, OM det skulle vara skadligt varför skulle det då vara ok att lyssna efter v 18? Men självklart gör ju alla som de vill.. :)
    Tror det beror på att hjärnan utvecklas enormt de första 18 v och att man inte ska göra fler u-ljud än nödvändigt. Dopplerundersökningen är en form av u-ljud, och när barnet är så litet så kan det ta ett bra tag innan man hittar fosterljuden och därför blir strålningen längre än när barnet är större för då hittar man hjärtljuden lättare. Det finns säkert skriftlig info om detta på nätet. Vet oxå att många ändå skaffar doppler för att känna sig lugnare och det finns ju att köpa på marknaden så det är ju något företag som tjänar bra pengar på det.
  • gumman 1

Är bm och jobbar på förlossningen. Slemproppen har egentligen ingen avgörande funktion, du vet inte hur stor slempropp du har och vad som finns kvar i livmoderhalsen. Om du inte har haft vattenavgång, blödningar eller smärtsamma s.dr så är risken väldigt liten att det ska vara något allvarligt. Känner du fosterrörelser känner du liv.

Efter v 22 (fulla veckor) kan man i vissa fall göra något för att stoppa upp ett värkarbete för att rädda barnet. Om du är orolig eller har mycket besvär så boka en tid till MVC läkaren.

Lycka till!

Lycka till!

• gumman 1

Väntar 4:e barnet m bf 10/5. Har gått på HP-ledigt sedan 2 v tillbaka, så skönt! Dagarna går fort tycker jag, hinner i allafall sova en timme på dan.

Svar på tråden Bf Maj 2015